Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Innleggav Esrh.92 » lør 14.07.2012 14:11

Hei,
jeg bruker Time Machine til å oppbevare bilder, musikk og slik, for at Macbooken ikke skal bli så treig, å det har fungert som bare det før. Men nå i den siste tiden, så har den ikke fungert som den gjorde. Når jeg f.eks skal overføre musikkfilene mine fra Time Machine til Mac får jeg følgende melding:

"Noen av disse objektene kan ikke kopieres fordi de har samme navn som andre objekter på målvolumet, og volumet skiller ikke mellom store og små bokstaver i filnavn. Vil du utelate disse objektene og fortsette med kopiering av de andre objektene?"
Og når jeg eks. vil endre navn på div mapper osv, får jeg beskjed om;

"Du har ikke rettigheter til å endre navnet på objektet"

For det første er jeg ikke noe superflink på data og slikt, så jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre, å for det andre så skjønner jeg ikke hvorfor det har blitt sånn.. Har som sagt gjort dette før, uten noen problemer.... Det var faktisk etter at "Time Machinen" (som vises på skrivebord når den er tilkoblet) - ble grønn at alt ble bare rot, før når jeg kobla den til, var den gul (selve ikonet), å da fikk jeg til å gjøre hva jeg ville.

Håper noen skjønner hva jeg prøver å forklare, er ikke så lett når jeg ikke skjønner noe som helst av det i utgangspunktet. Haha... :-)
medlem i 140 måneder
 

Re: Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Innleggav svano » lør 14.07.2012 15:02

Det høres ikke ut som om du bruker Timemachine riktig her. Timemachine lager kopier av den interne disken din ved ulike intervaller. Du kan gå tilbake i tid og hente ut ting du har slettet fra den internedisken til et visst punkt, men når Timemachine trenger plass vil den slette de eldste filene fra Timemachine dersom disse ikke ligger på maskinen din også (avhengig av hva du har valgt vil den gi deg en advarsel før dette skjer).

Så: det å slette filer fra maskinen din for å satse på kunne hente de ut fra Timemachine senere en gang er risky.. det er ikke sikkert filene er der lenger da. Timemachine er ment som en backup (filene ligger minst to steder: på maskinen og i Timemachine) dersom et uhell skulle skje. Det er ikke ment for å frigjøre plass på maskinen din.

Hvordan går du fram for å hente ut filer fra Timemachine-disken? Det enkleste (og nok det anbefalte her) vil være å bruke Timemachine til å gjenopprette filene framfor å manuelt gå inn på Timemachine-disken for å kopiere ut filer.

Om du prøver å endre navn på mapper i TImemachine (forstår jeg deg rett når jeg tror det er det du prøvde?) tror jeg dette er noe du blir stoppet fra å gjøre for at du ikke skal lage rot i filene for Timemachine.

LEGGER TIL: Om jeg ble veldig belærende over her så var det fordi jeg så for meg at data kunne gå tapt slik jeg forstår du bruker TM, og det vil jo være krise! Man kan vel forsåvidt manuelt styre når Timemachine gjør backups og i så fall ha kontroll og ikke risikere å miste data så lenge en som bruker har kontroll :)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Innleggav jovik » tor 17.01.2013 15:13

En veldig bra forklaring, takk for den.
Har akkurat innstallert Time Capsuale i huset og koblet til de ulike maskiner.
Har nå satt igang backup via Time Machine, MEN så er spørsmålet:
Hvordan kan jeg få se de filene som ligger på Time Capsuale? Har tidligere brukt en vanlig harddisk som backup. Den har jeg hatt på skrivebordet, og kunne åpne og hente filer fra dagen før feksempel.
Har også brukt denne disken til å oppbevare ting jeg ikke bruker til daglig for å holde maskinen rask. Men hvordan skal jeg få gjort det nå?
Kan man få Capsuale til å vises på skrivebordet?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Innleggav svano » tor 17.01.2013 16:08

Trykk på Time Machine-symbole i menylinjen og velg "Enter Time Machine". Da kommer det opp et Finder-vindu og en tidslinje for å gå tilbake i historikken. Velg restore for å gjenopprette en valgt fil eller mappe. Enkelte programmer fungerer også med TM, f.eks. om du Mail er aktivt når du går inn i TM vil du få et mailvindu i stedet for Finder og kan gjenopprette e-poster.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Innleggav jovik » tor 17.01.2013 16:30

Takk for svaret
Problemet er at jeg gjerne skulle lagt inn filer fra en ekstern HD inn på Time Capsuale, og ha lett tilgang på dem. Hadde Time Capsuale dukket opp som symbol på skrivebordet, hadde jeg kunne åpnet den og lagt inn og tatt ut filer når jeg trengte dem.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Innleggav T.B.Hansen » tor 17.01.2013 17:13

Problemet er at du blander sammen back-up av den interne disken, og lagring av filer du ikke har på den interne disken.

Lagre de filene du ikke vil ha på den interne disken på en annen disk eller partisjon enn den du bruker til Time Machine. Husk at også denne ekstra disken eller partisjonen trenger back-up!

Harddisker er billige nå, og skal man være sikker på ikke å miste viktige data, må alt være lagret på (minst) to adskilte disker! Alle harddisker vil før eller senere gå i stykker. Skal du være helt trygg, må du ha kopi av alle viktige filer lagret et annet sted, enn der du bor — i tilfelle brann, tyveri etc.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Funker ikke å kopiere filer fra Time Machine til Mac.

Innleggav hansk_e » tor 17.01.2013 18:18

Som nevnt over, tror jeg du blander litt sammen timemachine, og timecapsule.

Timemachine er et backup program som jobber i bakgrunnen, og tar backup av din interne disk. Ideelt sett trenger du ikke gå inn og hente filer, da dette er ment som krise løsning.

Time Capsule er, ikke mer eller mindre, en harddisk bygget inn i en router. Denne er veldig godt tilpasset til timemachine, men du kan igrunnen bruke hva som helst extern disk for timemachine.

Men, det du spør om er hvordan du kan få tilgang til denne disken…
Du må sørge for at file sharing er på. Dette gjør du gjennom AirPort Utillity. Trykk edit på TimeCapsulen din, og gå til fanen Disks. Her kan du aktivere file sharing.

Om du nå går inn på finder, skal Time Capsule ligge under delt. Om den ikke gjør det, velg preferences i finder. Gå til taben sidebar, og sjekk at alt er valgt under shared. Om du fremdeles ikke ser Time Capsule, er nok noe satt opp galt… :)

Men nå skal du kunne gå inn på disken i Time Capsule. Den spør sikkert etter ett passord, som du har satt opp i Airport Utility. Åpne folderen Data. Her skal det ligge noen sparsebundle filer, med navnet på maskinen din. Dette er den automatiske backupen. Bare la disse ligge…. Men du kan lage en ny folder under Data, som du kan bruke til hva vil vil, som en vanlig extern disk, bortsett fra disse er tilgjengelig på hele nettverket ditt.

Men husk at legger du til filer her, bør du ha de samme filene på en annen disk også, etterom dette ikke backup...
medlem i 146 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]