Macbook mid 2010 booter for fort

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Macbook mid 2010 booter for fort

Innleggav Twinrehz » tir 04.12.2012 17:39

Har en macbook fra mid 2010 som jeg trenger å resette PRAM på, problemet er bare at det går ikke. Tiden mellom oppstartslyden til skjermen er grå er på under ett sekund, og jeg rekker ikke å trykke inn den nødvendige kombinasjonen for å resette.

Grunnen til at jeg trenger å resette PRAM er forøvrig fordi jeg må bli kvitt et firmware-passord for å kunne reinstallere macen (og nei, jeg har IKKE stjålet maskina, om du skulle tro det), og jeg mener å ha lest at macer etter 2010 ikke kan resette FW-passord pga. en chip ett eller annet sted, og du må ta den med til en apple store. Nå er det forferdelig langt å reise til nærmeste apple store, så det er ikke akkurat et ønskelig alternativ.

Vedkommende som hadde maskina tidligere har ikke klart å finne FW-passordet.
medlem i 219 måneder
 

Re: Macbook mid 2010 booter for fort

Innleggav Wavelength » tir 04.12.2012 21:25

Hold kombinasjonen inne med en gang du trykker på power-knappen. Ikke vent på skjermen eller lyden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook mid 2010 booter for fort

Innleggav petrus764 » tir 04.12.2012 22:29

1. Resetting av NVRAM/PRAM har ingenting å gjøre med firmware-passordet, du kan fint resette uten at firmware-passordet forsvinner.

Som skrevet over, du må bare trykke inn knappekombinasjonen med en gang du trykker på på-knappen, ikke vent på noe.

Firmware-passordet ligger lagret i SMCen, dermed kan du IKKE resette SMC hvis det firmware-passord er satt. Vanligvis resetter man SMC med (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.

For å fjerne et firmware-passord må du starte fra et installasjonsmedium. Enten 1. en OS X installasjons-CD, en gjenopprettingspartisjon (hold inn alt ved oppstart og velg recovery-partisjonen) eller via internet recovery (CMD - R ved oppstart).

Felles for alle er at du må vite det nåværende passordet for å fjerne det.

Det finnes så vidt jeg vet ingen måte å fjerne firmware-passordet på uten å vite det, bortsett fra å dra innom en apple store. Mulig det går an å fjerne et CMOS-batteri av noe slag ala bios-resett på windows, da en nullstilling av SMC vil fjerne passordet. Men det vet jeg ingenting om, og i så fall vil det bryte garantien.

Det beste er nok å ta med maskinen til nærmeste Eplehuset/Humac eller annen apple-forhandler.

EDiT: etter å ha sjekket, er det kanskje jeg som tuller. At firmware-passord ligger PRAM. Uansett så har apple gjort så du ikke kan fjerne det. Tidligere kunne man bare fjerne en ram-brikke og resette NVRAM 3 ganger.

http://support.apple.com/kb/HT1352

Blocks a reset of Parameter RAM (PRAM) by pressing the Command-Option-P-R key combination during startup.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook mid 2010 booter for fort

Innleggav Twinrehz » fre 07.12.2012 16:32

Funket å bruke tastekombinasjonen før oppstartslyden, takker så meget for hjelpen! ;) Fikk reinstallert maskina, så nå kan den brukes igjen.
medlem i 219 måneder
 

Re: Macbook mid 2010 booter for fort

Innleggav jerry.c.bush » fre 07.12.2012 17:34

Kan også resette passord via Recovery partisjon eller installasjonsmedium og finne terminal på menylinja, skrive inn resetpassword og trykke enter.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]