Blir jeg hacket?

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Blir jeg hacket?

Innleggav BishopDigne » ons 19.12.2012 23:43

Fikk opp en melding på skjermen med "En annen enhet på nettverket bruker datamaskinens IP-adresse (192 osv osv)"

Er det bare å endre IP adressen for å fikse dette? Er det noen som har hacket seg inn på min maskin eller er bare dette noe som skjer når man bor i leilighet mange brukere. Ikke på mitt trådløse nettverk da dette er låst selvfølgelig.

Håper på hjelp :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav Wavelength » tor 20.12.2012 0:10

Noe som skjer når det er mange brukere på nettverket.

Du er ikke blitt hacket.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav Mort96 » tor 20.12.2012 0:51

Som han/hun over sier er det bare noe som skjer når det er mange på nettverket og ruteren er dårlig.

Ettersom det ble fler og fler enheter på vårt hjemmenett fikk vi den meldingen oftere og oftere her i gården, byttet til en Apple AirPort Extreme og har ingen slike problemer lenger :)
medlem i 159 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav rattata12 » tor 20.12.2012 1:44

Extreme takler 50 enheter, hvor mange er koblet på ca.?
medlem i 174 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav BishopDigne » tor 20.12.2012 2:22

1 macbook pro
1 macbook
1 iMac
1 Apple TV
1 iPad
+ 2 iphones

Er det derfor? hehe
medlem i 205 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav Talle » tor 20.12.2012 9:26

Du blir garantert hacket. Jeg ville nå forslå at du kjappest mulig lager deg en hatt av aluminiumsfolie. Det er VELDIG viktig at du jorder denne godt med egen, separat jording. Dette er for å unngå at romvesener koker hjernen din, og suger ut all info. Husk: det er 21. desember imorgen !

(eller du kan prøve og gå inn på routeren / modemet ditt og utvide IP address range slik at routeren / modemet ditt har flere IP adresser å dele ut)

Jeg anbefaler egentlig metode 1, men husk å legge ut bilde her når du har tatt på hatten.

God jul ! :)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav jerry.c.bush » tor 20.12.2012 10:11

Hehe. God Jul lizzom... ;)

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav danibo77 » tor 20.12.2012 11:51

@talle Vittig! God start på dagen her :-)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Blir jeg hacket??

Innleggav Ovit82 » tor 20.12.2012 11:58

Dersom du bor i byen kan det være at andre har tilgang til nettverket ditt.

Har du passord på trådløsnettet? I så tilfelle kan det være lurt på bytte passordet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Blir jeg hacket?

Innleggav rattata12 » fre 21.12.2012 0:57

Tror kanalene kan ha mye å si, evt. noen har passordet til WiFi nettverket, slik at routeren ikke klarer å tildele nok IP adresser. AirPort Extreme klarer 50 stykker. Ellers så kan et kanalskifte + passordskifte sikkert ordne det :)
medlem i 174 måneder
 

Re: Blir jeg hacket?

Innleggav Blå-tann » fre 21.12.2012 9:11

Er det bare å endre IP adressen for å fikse dette?


Når du setter IP adressen manuelt, må du ha en router som kan reservere IP adresser mot MAC adressen på din maskin.
Ellers vil den dele ut IP adresser som vanlig, med fare for duplikater.

At dette ikke har vert et problem med AirPort Extreme, er kun en tilfeldighet.
medlem i 197 måneder
 

Re: Blir jeg hacket?

Innleggav bzzlink » fre 21.12.2012 10:17

Du blir nok ikke hacket nei.

Det pleier å være 1 av 2 grunner til at dette skjer.

1. Du har satt opp ipadresse manuelt på en eller flere enheter. Uten å sette opp et scope i DHCP innstillingene på ruteren. Dvs at du setter at ruteren skal dele ut ip-adresser mellom 192.168.1.50 og 192.168.1.250. Og når du setter manuelle adresser så gir du de mellom 192.168.1.2 og 49.

2. Du har satt lease time på ip adresser til å vare lenge, og du har enheter i nettverket ditt som er i bruk periodevis. F.eks. en printer som brukes et par ganger i mnd. OSX er også ganske flink til å huske ip adresse sin, uten å sjekke med ruteren om den er gitt til noen andre. Løsning er å sette ned leasetiden på ip adresser (hvis den instillingen finnes på ruteren din)
medlem i 193 måneder
 

Re: Blir jeg hacket?

Innleggav awesomejakob » ons 09.01.2013 20:38

Har skjedd med meg 2-3 ganger, men bare når hele familien er samlet hjemme. Har en Time Capsule som jeg vil si IKKE er en dårlig ruter. Skal takle 50 stk.
medlem i 145 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]