Instalering Mountain Lion!!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Instalering Mountain Lion!!

Innleggav steffen557 » søn 06.01.2013 2:22

Hei, Har tatt over en macbook unibody fra sent 2008. Installerte nytt batteri og oppraderte den til 4gb Ram. Har OS X Lion på denne.

Prøvde å oppdatere den i dag til Mountain Lion der jeg lastet ned softwaren fra App store men under instalering fikk jeg følgende beskjed:

OS X kan ikke installeres på disken Macintosh HD fordi det ikke kan opprettes et gjennoppretingssystem. Finn ut mer på http://www.apple.com/no/support/no-recovery.

sjekket URL til apple men kan ikke si at jeg forstod så mye.

Er det noen som kan hjelpe meg her? Eventuelt en liten guide på hvordan jeg fikser det?
medlem i 166 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav nordickid » søn 06.01.2013 2:56

Vil Anbefale en Clean Install.. Dette kan enkelt gjøre via USB-penn eller DVD-plate.

Legger ved en link om hvordan du gjør dette:)

http://www.macrumors.com/2012/07/25/create-a-bootable-mountain-lion-usb-key-installer/


/nordickid

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav steffen557 » søn 06.01.2013 9:55

Takk for hjelpa, da er allerede usb-disk med ML fikset:)

Har kjøpt en Intel SSD 330 Series 120GB som jeg tenkte å instalere på min mac, er det noen som har erfaring med Intel sine disker? Tenkte jeg skulle høre litt rundt før jeg bryter forseglingen.

Men er det så enkelt at jeg bytter harddisk, Tar en formaterig på den og instalerer ML via USB?

Alle svar kommer godt med til en mac-amatør:)
medlem i 166 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav Orfeus » søn 06.01.2013 12:01

Jeg har intel 330 på mini 3.1. Du bør satse på Crucial eller OWC, er noenlude fornøyd med 330 men ønsker at kjøpte overnevte som er 100% kompatible med O S X. Intel fryser veldig mye, lav hastighet på sata 2(ser ut at de auto swtcher på sata 1?!) +++. Masse klager ellers på diversse mac forumer uten noen som helst respons fra Intel. Bytt til Crucial eller OWC sata 2 som er langt mere passende til din maskin.

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav petrus764 » søn 06.01.2013 12:53

Kjøp Samsung, noe av det beste du får av SSDer nå til dags.

Begynner å bli tomt for 830 som i dag er et røverkjøp, men 840 er enda bedre (og litt dyrere).

Har også hørt mye negativt om intel 330.

Orfeus: har du oppdatert til nyeste fw på disken?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav steffen557 » søn 06.01.2013 13:47

Klarte ikke å vente:)

Har no instalert den nye SSD disken, fant en guide på hardware om hvordan man gjør det.
Før jeg startet opp maskinen plugget jeg i en USB med Mountain Lion på, da jeg startet opp holdt jeg inne alt/Option kanppen.

Problemet er at jeg kun får en hvit skjerm med musepekeren på, hva gjør jeg galt?

Er det noe annet som må gjøres med disken eller liknende før jeg installerer OSX ML?

Trenger hjelp her...
Sist endret av steffen557 den søn 06.01.2013 14:33, endret 1 gang
medlem i 166 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav Orfeus » søn 06.01.2013 14:29

petrus764 skrev:Kjøp Samsung, noe av det beste du får av SSDer nå til dags.

Begynner å bli tomt for 830 som i dag er et røverkjøp, men 840 er enda bedre (og litt dyrere).

Har også hørt mye negativt om intel 330.

Orfeus: har du oppdatert til nyeste fw på disken?

Bootet fra siste firware rfa intel med beskjed "current firmware installed" håper det kommer ny oppdatering fra intel.

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav petrus764 » søn 06.01.2013 14:33

Hvordan fikk du mountain lion-imaget over på minnepenna? la du bare ISO-fila over elns?

Du må få pakket den ut til disken, google hvordan du gjør det.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 


Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav steffen557 » søn 06.01.2013 14:37

petrus764 skrev:Hvordan fikk du mountain lion-imaget over på minnepenna? la du bare ISO-fila over elns?

Du må få pakket den ut til disken, google hvordan du gjør det.


Jeg gjorde det slik som den linken Orfeus refererer til, har testet minnpennen med den gamle hardisken og det fungerer bra:)

Ser du skriver at jeg må pakket den ut til disken, men etter alt jeg har lest så skal det bare være å sett inn den nye disken deretter sette inn OSX på cd/minnepenn og starte opp mac med å holde inne alt/option!
medlem i 166 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav Bjornerikstrand » søn 06.01.2013 17:05

Hei!
Siden dere skriver om mountains lion, ville jeg ta opp at det er mange macbook'er som har hatt problemer med forskjellige ting f.eks SuperDrive/disk driven til macbooken.
Jeg har et problem med min mac nå, der jeg ikke får startet macn min. Jeg får frem Apple logoen også står den å laoder i 1-2 min. Også kommer det opp en mappe. Har funnet ut at det er noen filer som mangler eller som er korrupte. Men siden jeg har installert mountain lion så vil ikke macn min lese re-intallerings disken min. Det er et ganske stort problem for meg siden jeg ikke har noe annet. Er det noen som vet hva man burde gjøre?
medlem i 135 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav steffen557 » søn 06.01.2013 18:58

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg, har selv Lion på min mac og når jeg setter inn ny SSD disk, formaterer den og prøver å installere OS Mountain Lion som min mac skal støtte så får jeg at instalasjon ikke kan utføres! Har prøvd med nåverende hardisk også men da får jeg at jeg trenger en backup disk eller noe.

Trenger noen som kan hjelpe meg her jeg også:/ må vel bare være tolmodig så kommer det vel en med noen gode tips:) Anyone ou there?
medlem i 166 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav Orfeus » søn 06.01.2013 19:59

Fikk omtrent samme trøbel. lastet ned en anen ML så kjørte innstaleringen perfekt. Merkelig?!? Bless sweden, husker ikke navn på siden, TPB eller noen som ligner?

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav steffen557 » tir 08.01.2013 8:33

Orfeus skrev:Fikk omtrent samme trøbel. lastet ned en anen ML så kjørte innstaleringen perfekt. Merkelig?!? Bless sweden, husker ikke navn på siden, TPB eller noen som ligner?


Takk for svar, da skal jeg finne meg en ny install fil eventuelt prøve å installere OS X Lion i steden for ML:)
medlem i 166 måneder
 

Re: Instalering Mountain Lion!!

Innleggav steffen557 » ons 09.01.2013 22:51

Noen som vet hvordan man kan få OS X Lion på minnepenn/ cd?
medlem i 166 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]