En ikke helt frisk Macbook 15"

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav Andyy » søn 03.02.2013 19:48

Hei.

Jeg har en Macbook, som i det siste ikke har oppført seg i det hele tatt. Det er en 15", rundt 6-7 måneder gammel. Det er en skolemac også, så den er vell innmeldt i domene + proxy-dritt. Kjører OSX 10.6.0, tror jeg (får ikke sjekket). Lærern min har hatt noe av de samme problemene, bare ikke i så stor grad. Han tror det kanskje kan være noe med domene/proxyen som ødelegger.

EDIT: 2.3 GHz Intel Core i7, 4GB ram og den kjører 10.7.4

Den er, for og si det enkelt, ubrukelig slik den har blitt nå. Det begynte vell kanskje i forrige uke, hvor den stanset helt opp når jeg byttet vindu (fks fra Chrome til Word), og regnbuehjulet poppet opp. Slik sto den i alt fra 10 sek til 2 minutter. Akkurat da, fungerte ingenting. Dette gjaldt alle programmer.
Nå bruker den evigheter på og starte opp, samt at den ikke reagerer i det hele tatt. De vinduene jeg hadde oppe siste den fungerte, dukker opp og slik blir den stående. Den øverste linja er helt blank, bortsett fra applemerket og klokka. Altså, alle programvalgene er borte. Regnbuehjulet dukker også opp når jeg drar musepekeren over den hvite linja. Docken forsvinner hele tiden, men dukker opp igjen etter noen sekunder. CMD + tab, fungerer heller ikke, den bare fryser helt.

Kjørte reparasjon av disken (i diskverktøy) på fredag, hvor det ikke dukket opp noe. Eller, jeg vet egentlig ikke om det kom opp noe, for den var blank når den var ferdig, samt at jeg ikke fant harddisken på venstresiden i menyen.

Noen som har opplevd noe lignende? Jeg aner rett og slett ikke hva det kan være, samt at det er utrolig irriterende å måtte dra frem en steingammel PC fordi macen ikke fungerer. Jeg får jo heller ikke gjort det jeg skulle ha gjort..

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav jerry.c.bush » søn 03.02.2013 21:39

For meg så høres det ut som om det kan være problemer med selve disken på maskinen.
Jeg ville ha sjekket disken med dette programmet: http://smart-utility.en.softonic.com/mac
Kjør programmet og det vil vise deg om disken feiler.
Disken kan selvsagt feile selv om denne ikke viser det, men om det er feil på disken, så vil denne i de aller aller fleste tilfeller vise det.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav Andyy » man 04.02.2013 0:40

Hadde det bare vært så enkelt. Akkurat nå fungerer ingenting, så da er det også lite håp for å få lagt inn noe nye programmer. Tror heller jeg skal satse på og prøve å få reddet ut det som finnes på den, også må den vell sendes inn til reparasjon.

Kan jo også nevne at den av og til lager en eller annen rar "tikke"-lyd, spesielt om jeg har den på mykt underlag eller på fanget. Ofte ikke bare en "tikk", men flere etter hverandre. Slutter når jeg ikke beveger på macen osv..

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav petrus764 » man 04.02.2013 0:56

Hvis det er en skolemac kan du vel bare ta den med til skolens IT-avdeling, så får det bli deres problem å fikse det.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav Andyy » man 04.02.2013 1:04

petrus764 skrev:Hvis det er en skolemac kan du vel bare ta den med til skolens IT-avdeling, så får det bli deres problem å fikse det.


Blir nok IT imorgen.. :-(

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav jerry.c.bush » man 04.02.2013 1:19

Tikkelyder i tilleg til de andre problemene du opplever forsterker bare min tro på at dette er et harddisk problem.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav Andyy » man 04.02.2013 1:31

jerry.c.bush skrev:Tikkelyder i tilleg til de andre problemene du opplever forsterker bare min tro på at dette er et harddisk problem.


Ja, er vell ganske sikker på at det ikke kan være noe annet som er galt. Har nå satt igang overføringen av filene mine, men det tar uvanlig lang tid. Omtrent 19 timer for 25GB..

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: En ikke helt frisk Macbook 15"

Innleggav jerry.c.bush » tir 05.02.2013 9:19

Det er vanlig at det tar tid om disken har problemer. Bare håpe at du får ut alt av filer.
Husk for all del backup fra nå av. Det er alltid viktig uansett om man har Mac eller andre maskiner. Alt kan skje....

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron