Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav hkluft » tor 14.02.2013 18:38

Hei hei.

Kjøpte 1G(1gb Ram) aluminum macbook for 3 år siden ca, da Apple lanserte de første laptoppene i aluminum. Har alltid fungert bra til det jeg skal gjøre, sufring, Mail, Word og VLC. Men i det siste har den blitt veldig treg til tider. Jeg kan ha kun Firefox oppe, men likevel kan den henge seg opp, og spinnehjulet dukker opp, og da er det bare å skru på tolmodigheten. Viften bråker veldig til tider da, durer kraftig. Men, hender jeg har problemer uten at viften bråker.

Burde jeg dra innom Eplehuset og be de ordne den, eller er det på tide med en ny en? Fungerer ellers fint
medlem i 161 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav magnuz » tor 14.02.2013 19:48

Sjekk om du har noe som går i bakgrunn stjeler mye kraft i Aktivitetsmonitor.

Er det svært lite plass igjen på harddisken så kan dette også føre til at maskinen går tregere. 1 gb ram er dessverre svært lite med dagens programmer som ofte trekker mye, selv mindre programmer.

Hvis den også står på i ukesvis uten restart kan dette også være en grunn.

Hvis du greier å kontinuerlig ha oversikt over hva du har og hva du innstallerer på macen, i tillegg til ofte fjerner overflødige filer med f.eks Clean My Mac så kan du fint ha en frisk og rask mac i maaange år
medlem i 229 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav petrus764 » tor 14.02.2013 20:28

Jeg ville

1. Oppgradert RAM til maks (i følge google skal det gå med 6GB RAM, men 4GB er mer enn nok og da får du dual channel).

2. Vurdert å investere i SSD.

3. Tatt en clean install av OSX 10.8 som din maskin skal støtte (merk at da mister du alt du har lagret på maskina).

Med mindre det er noe fysisk galt med noen interne komponenter (tvilsomt) vil nok maskina di bli god som ny.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav mariustidemann » tor 14.02.2013 21:17

Helt enig med petrus764.
min macbook Alu 2008 kjører som en klokke. 4GB RAM, 320 HDD (7200RPM) med OS X 10.8.2. JEG ser ingen grunn til å kassere maskina enda.
Svært lite varmgang og viftebruk med mindre jeg ser youtube med maskina i sofaen. Jeg ville bedt et verksted om tilbud på RAM, HDD og en vifterens.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav hkluft » søn 17.02.2013 21:58

Takk for tipsene. Har faktisk 2gb Ram, vet ikke hvorfor jeg sa 1...
medlem i 161 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav Burrell » søn 17.02.2013 22:19

Jeg støtter også tidligere innlegg om mer ram og en ssd disk.

Men for all del, dette kan du fikse selv, inkludert å rense viften! Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å gi fra seg 2000 kr. til et verksted for noe som hvem som helst kan gjøre på 15 minutter ;)

Se her for instruksjon: http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Uni ... ment/816/1

Lykke til,
B.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav uffe0204 » søn 17.02.2013 22:58

Som nevnt over her : Dette er veldig enkel sak å fixe selv. Har en litt nyere som støtter 8 Gb RAM, i tillegg satt inn en SSD i den, og til vanlig bruk er det like bra som de nyere MacBook Pro(2011/2012) vi har i familien ! :-)
medlem i 212 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav svano » man 18.02.2013 0:35

Alu Macbooken skal faktisk støtte 8GB ram (ikke 6 som sagt over) etter at Apple fikk ryddet opp firmwaren sin. Krever oppdatert firmware og en av de siste utgavene av SL minst.

Jeg har ikke prøvd på denne maskinen, men på en mbp late 2008. Situasjonen for disse maskinene var lik da de kom: nvidia sa hw-en støttet 8GB, apple sin firmware ville ta 4GB (evt. 6).

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Sliten mac, reperasjon eller fornying?

Innleggav jerry.c.bush » man 18.02.2013 1:51

Ja, svano har rett. I følge Mactracker så skal disse maskinene takle 8GB RAM. Det er derfor jeg har lett etter å kjøpe en sånn maskin en stund nå for å sette inn 8GB RAM og 2 SSD i RAID 0 for meget kjapp maskin. (Skifte ut den optiske driven, som aldri blir brukt, med en SSD.)
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]