Oppgradere ram på macbook

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Oppgradere ram på macbook

Innleggav ttj » lør 23.02.2013 22:51

Heisann!

Sitter med en Macbook 13" late 2009
Memory Type: DDR3 PC3-8500, DDR3 (non-ECC)
Maximum Memory: 4GB
Slots: 2
Har kjøpt meg ny ram i håp på å få bedre ytelse av typen Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB ( PC3-8500 )
til problemet: Når jeg setter de nye brikkene inn starter macen får jeg svart skjerm etter fulgt av 3 pip ca hvert 5sec.
Har prøvd begge de gammle 1 og 1 funker helt problem fritt, men med de nye brikkene får jeg bare svart skjerm å pip.
Prøvde også 1 av den orginale pluss 1 ny brikke = Svart skjerm og mer pip.

Hvor ligger feilen, har jeg fått kjøpt defekt ram brikker.?

-ttj
medlem i 133 måneder
 

Re: Oppgradere ram på macbook

Innleggav svano » søn 24.02.2013 0:06

Maskinen din kan maks ha 8GB ram (offisielt sier Apple 4, men 8 skal gå), så 2x8GB blir problem. (Forstår det som at du har kjøpt to brikker, hver på 8 ).

3 pip betyr: "No RAM banks passed memory testing" som kan bety feil på ram, eller at brikkene sitter løst.. men i dette tilfellet kan det muligens være at maskinen ikke takler/"forstår" enkeltbrikker på 8GB også.

Det kan være verd å prøve med en av de nye brikkene og se om maskinen vil godta det, men du vil faktisk få bedre ytelse ved å bruke 2x4GB.

EDIT: se bort fra det med for mye RAM. Det er trolig et kit på 8GB du har, og ikke et med 2x8 slik jeg trodde?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Oppgradere ram på macbook

Innleggav ttj » søn 24.02.2013 0:13

Beklager da har jeg klart å utdype meg feil kjøpte et kit på 8GB x2 4GB brikker.
medlem i 133 måneder
 

Re: Oppgradere ram på macbook

Innleggav Rasmussen » søn 24.02.2013 0:28

ttj skrev:Beklager da har jeg klart å utdype meg feil kjøpte et kit på 8GB x2 4GB brikker.


Virker som du har vært skikkelig uheldig og fått et DOA sett (dead on arrival). Venter selv på min første mac, men sjekket litt rundt speccen din, og ser ut til at din version fra sent 2009 skal takle 8gb (2x4gb). Anbefaler at du sender tar en garanti sak der du kjøpe brikkene. Forklar situasjonen så vil du nok få 2 nye rambrikker.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Oppgradere ram på macbook

Innleggav ttj » søn 24.02.2013 0:42

Rasmussen skrev:
ttj skrev:Beklager da har jeg klart å utdype meg feil kjøpte et kit på 8GB x2 4GB brikker.


Virker som du har vært skikkelig uheldig og fått et DOA sett (dead on arrival). Venter selv på min første mac, men sjekket litt rundt speccen din, og ser ut til at din version fra sent 2009 skal takle 8gb (2x4gb). Anbefaler at du sender tar en garanti sak der du kjøpe brikkene. Forklar situasjonen så vil du nok få 2 nye rambrikker.


Takker da har jeg forhåpentlig vis funnet problemet.
Kontaker nettbutikken på mandag å håper på 2 nye RAM brikker.
medlem i 133 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]