Gamle apps over på ny MacBook?

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Gamle apps over på ny MacBook?

Innleggav ameja » tir 05.03.2013 1:01

Hei folkens!

Beklager.. jeg regner med det er veldig mange tråder på denne problemstillingen, men trenger svaret litt kjapt og orker ikke gjøre søk på forumet eller google.. noen som har et kjapt svar likevel? :-P

En venn har kjøpt ny MacBook (får i posten i morgen). Han har også gammel MacBook (hvit MacBook med Lion) med en mengde apps/programvare kjøpt på forskjellige steder eller lastet ned gratis. Han ønsker å legge over apps/programvare etter hvert som behovet melder seg (ikke alt på en gang).

Kan han da kopiere over apps/programvare fra den gamle HDD og over på ny MacBook, og vips bare kjøre dem?


Er en god stund siden jeg var i den situasjonen selv og husker ikke helt hvordan jeg gjorde det.


Takknemlig for svar! :-)

P.S. vi kan gå ut fra at han bare legger over apps/programvare som er kompatible med Mountain Lion på hans nye MacBook, slik at den problemstillingen ikke er inne i bildet..

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Gamle apps over på ny MacBook?

Innleggav T.B.Hansen » tir 05.03.2013 11:36

Programmer > Verktøy > Overføringsassistent. Du kan velge om du vil overføre brukerinnstillinger, programvare og/eller dokumenter.

Koble sammen den nye og gamle Mac'en med nettverkskabel (på nye Mac'er med Thunderbolt trenger du en adapter) før du starter den nye maskinen første gang, og kjør overføringen før du prøver ut den nye maskinen — ellers risikerer du at det opprettes to ulike brukere på maskinen.

Overføringen kan ta lang tid, så vær tålmodig. Normalt vil du få melding om programvare som ikke er kompatibelt med den nye maskinen/operativsystemet, men det lønner seg likevel å sjekke gamle programmer før du begynner å bruke dem — utdatert programvare kan forårsake mange ergrelser.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Gamle apps over på ny MacBook?

Innleggav ameja » tir 05.03.2013 14:52

Takk for svar T.B. :-)

Forutsetter den løsningen du beskriver at alt som skal overføres overføres der og da? Eller kan han overføre noen apps initielt og så andre i ny og ne, etter behov?

Han har nemlig til hensikt å starte et nytt og mer nøysomt Mac-liv med bare det han absolutt trenger av apps. Slik at han ser for seg 5-6 apps til å begynne med, og deretter bare en i ny og ne, som nevnt.

Det er kun apps som skal overføres til ny maskin. All data på den gamle HDD'en tenker han å overføre til en ekstern datadisk. Den gamle HDD'en tenker han å ta ut av den hvite MacBook'en og legge i en skuff - som et slags apps-arkiv..

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Gamle apps over på ny MacBook?

Innleggav T.B.Hansen » tir 05.03.2013 15:33

Såvidt jeg husker, må man overføre alt innenfor de(t) området man velger (programmer, innstillinger, og/eller dokumenter). Altså alle programmer, eller ingen.

Skal man begynne helt fra scratch med få programmer, er det kanskje like lett å installere dem et for et? Programmer kjøpt fra App Store laster man lett ned igjen fra nettet; alt man trenger er Apple ID'en de ble kjøpt med. Programmer fra andre nettkilder har ofte kommet i nye versjoner, og trenger likevel oppgradering. Ganske mye programvare fra uavhengige utviklere blir ikke fulgt opp, og må uansett kastes etter noen år.

Mange Mac-programmer er det bare å trekke til Programmer-mappen for å installere. Om man har slike liggende på en ekstern disk, er det lett å finne dem igjen ved behov. Men som regel bedre å laste ned ny versjon fra nettet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Gamle apps over på ny MacBook?

Innleggav HEFJELLS » tir 05.03.2013 16:01

Klikk på Finder. Klikk på Musikk->iTunes->iTunes Media->Mobile Application. Flytt/kopier denne mappen til en ekstern hdd/minnepinne. På ny Mac, åpne iTunes og trekk Mobile Application mappen fra ekstern hdd/minnepinne til Programmer oppe til venstre i iTunes og slipp. I løpet av ca 2-3 min vil allle appene være på plass (kommer litt an på størrelse og antall).
medlem i 163 måneder
 

Re: Gamle apps over på ny MacBook?

Innleggav ameja » tir 05.03.2013 17:05

Takk, takk - gode tips her. Har videreformidlet og regner med å få statusrapport litt utpå kvelden fra min heldige kompis med splitter ny MacBook :-)

EDIT: Og samtidig gitt ham et oppgitt sukk over at han ikke har vett eller klarer å mobilisere tiltak nok til å melde seg inn på Mac1-forumet selv! ;)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]