Programmer i fullskjerm og ekstern skjerm (problemer)

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Programmer i fullskjerm og ekstern skjerm (problemer)

Innleggav sophieostli » lør 23.03.2013 13:47

Har en mid 2010 MacBook med 10.7.5.
Pleier å ha de fleste programmer i fullskjerm (safari, word, evernote osv) da jeg synes det er mer oversiktlig og får utnyttet plassen på 13" skjermen bedre.

Hender jeg kobler til ekstern skjerm - en Philips TV ved hjelp av mini-DV til VGA adapter og VGA videre til TV'en. (TV'en er noen år gammel, og har dermed bare scart og VGA) Eneste jeg bruker denne skjermen til er for å ha filmer, tv-serier o.l gående mens jeg for eksempel jobber eller sitter på nettet på macbook-skjermen.
Dette har frem til jeg oppgraderte til Lion fungert helt supert til den bruken jeg har.

Problemet oppstår når jeg kjører programmer i fullskjerm. Da går det ikke an å ha et eget vindu på den eksterne skjermen. Når jeg befinner meg på skrivebordet fungerer det å dra et vindu over på den andre skjermen (altså ikke huket av for like skjermer), men når jeg tar tre fingre til side for å bytte til et fullskjermprogram følger den eksterne skjermen etter, bare at innholdet forsvinner og kun bakgrunnsbildet blir igjen. Vanskelig å forklare..

Noen som vet om dette kan ordnes?
Fungerer greit så lenge jeg går ut av fullskjerm i alle programmer, men skulle gjerne fått det til å fungere ellers og.

edit: beklager om jeg har postet feil sted, bare å flytte om det er et sted den passer bedre
medlem i 216 måneder
 

Re: Programmer i fullskjerm og ekstern skjerm (problemer)

Innleggav svano » lør 23.03.2013 15:53

Så vidt jeg vet er dette dessverre slik Apple har implementert fullskjerm. Fullskjerm blir et eget "workspace" bestående av kun et program som får hele det totale skjermarealet til rådighet. For noen programmer funker det greit og man kan f.eks. dra verktøybokser over på den ene skjermen og ha dokumentet på hovedskjermen, mens for andre programmer blir det bare mye sløsing med skjermplass.

Vet ikke om det er noen måte å "overtale" OS X til å oppføre seg på en annen måte ang. dette.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere