Hvordan velge SSD?

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Hvordan velge SSD?

Innleggav ge.. » tor 09.05.2013 8:00

Ser at det er mange med mye kunnskap i dette forumet!

Vi har to hvite MacBook 2008 modeller. Den ene "early" og den andre "late".
Maskinene blir brukt til skolearbeid (office) og noe bildebehandling (Aperture). Det blir mye badeball. Spesielt på den med 2gb minne.
Trodde at den kan oppgraderes til 4gb. Så leser jeg på forumet at noen oppgraderer til 6gb. Kam noen forklare hvordan dette gjøres og hvordan jeg finne ut om det er mulig på maskinene være?

Så var der å bytte hdd eller cd med en SSD?
Cd lager en del støy under oppstart, men er ellers ok å ha. Blir av og til brukt som DVD-spiller. Men det er ikke så viktig som å få en raskere maskin.
Maskinene har små hdd i dag. Lagringsplass er ikke problemet. Bare hastigheten.
Hvordan går jeg fram for å finne en passende SSD?

På forhånd takk for svar!

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan velge SSD?

Innleggav jerry.c.bush » tor 09.05.2013 12:24

Begge deres Macbook kan bruke 6GB RAM. For å finne ut hvor mye RAM dine maskiner kan bruke så kan du laste ned programmet Mactracker på hver av maskinene og sjekke det der:
Bilde
Men siden du var spesifikk med hvilke modeller dere hadde så kunne jeg sjekke det via Mactracker på min maskin:
Bilde

Ang SSD så er der flere gode alternativer, men det som ser ut til å være det sikreste alternativet er vel Samsung sine 840 disker. Sjekk feks prisjakt.no for billigste nettbutikk på disse modellene. Om 120GB kan være nok så er vel kanskje denne modellen et meget godt alternativ:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1441688
til kr 714,- inludert frakt fra Multicom feks. Har handlet mye fra Multicom selv og er rimelig fornøyd med deres tjenester så å handle fra de er rimelig trygt etter mine erfaringer.

Om du ønsker å skifte ut den optiske driven med SSD, så har jeg selv handlet holder for disk via Ebay. Kostet meg ca 80,- for en sånn en inkl frakt.

Men jeg er usikker på om du finner sånne til den type Macbook du har. Jeg har funnet til unibody MB og MBP, men om det finnes til pre-unibody er jeg usikker på. Du kan dog sjekke hos denne selgeren på Ebay om du kan finne noe som passer: http://stores.ebay.com/ny-compu-tek, men om du bruker CD/DVD i blant, så kan det sikkert være enkleste å bare beholde den der. Siden du ikke trenger all verdens med plass på maskinen heller så er vel det enkleste, og ikke minst rimeligste, utvei. Det er litt arbeid å demontere de modellene du har i forhold til unibody maskinene.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Hvordan velge SSD?

Innleggav simen » tor 09.05.2013 14:03

Vil anbefale "SanDisk Extreme SSD", det spesielle med disse er at du kan laste ned en firmwarepatch som gjør at de kjører på SATA2 hastigheter.

Det er en "bug/feil" (alle skylder på hverandre) på SATA kontrolleren på disse maskinene som gjør at SATA3 disker kjører på SATA1 hastigheter. Med firmwarepatchen vil de kjøre på SATA2 selv om de blir puttet i en maskin som har SATA3 harddiskkontroller.

http://forums.sandisk.com/t5/SanDisk-Ex ... d-p/285948

Lykke til.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Hvordan velge SSD?

Innleggav ge.. » man 13.05.2013 8:42

Supert :bitchin: Raske og gode tilbakemeldinger!
Jeg fant ikke Sandisk i butikkene jeg var i. Kjøpte derfor en Samsung 120GB. Oppdaget at jeg hadde lest feil ang. den ene MacBook maskinen. Den var "Late 2007" og kjører dermed uansett på SATA1. Våget ikke å kjøpe på nettet da jeg ville ha lett tilgjengelig support.
Har skrevet ned trinn for trinn det jeg gjorde her: http://sandkasse.ganddal.net/post/50261 ... -for-trinn

Spørsmål:
Etter å ha kjørt TRIM Enabler, kan jeg slette programmet da, eller bør jeg beholde det av en grunn?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan velge SSD?

Innleggav petrus764 » man 13.05.2013 9:18

Sist jeg sjekka måtte man kjøre trim enabler etter hver oppdatering, altså hvis du kjører 10.8.3 nå må du kjøre trim enabler på nytt når 10.8.4 kommer osv.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Hvordan velge SSD?

Innleggav Maccrell » man 13.05.2013 12:01

Kjøpte du Basic eller Pro versjonen ?
Pro versjonen er dyrere men raskere enn Basic. Spesielt er skrivehastigheten dobbelt så stor.
Selv har jeg 256GB Samsung 840 Pro og er svært godt fornøyd.
Du kan jo selv sjekke disse på netonnet.
En kan jo undres over at en i OS X må stresse for selv å måtte aktivere Trim, mens Windows ordner Trim automatisk.
medlem i 144 måneder
 

Re: Hvordan velge SSD?

Innleggav simen » man 13.05.2013 15:11

Maccrell skrev:Kjøpte du Basic eller Pro versjonen ?


Han har SATA1, spiller nok liten rolle :) Viktigste er nok aksesstiden.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Hvordan velge SSD?

Innleggav ge.. » man 13.05.2013 19:13

simen skrev:
Maccrell skrev:Kjøpte du Basic eller Pro versjonen ?


Han har SATA1, spiller nok liten rolle :) Viktigste er nok aksesstiden.


Enig.
Det står ikke "pro" på embalasjen. Går derfor ut ifra at det ikke er pro. Uansett spiller det liten rolle til vanlig skolebruk.
Forbedringen var formidabel, selv uten oppgradering av minnet.

Dette forumet fungerer godt!
Takk til alle som har kommentert!

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]