Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav MargretheC » lør 16.08.2014 12:15

Hei!

Jeg skulle "rydde" opp i min MacBook Pro ved å slette alt jeg fant i finder (nedlastninger, bilder etc. – så urutinert som jeg er), som tilsynelatende virket som stort sett unødvendige filer som bilder som jeg hadde lastet ned for lenge siden og Itunes sanger lastet ned fra YouTube. Det jeg ikke visste da var at jeg faktisk slettet alle bildene i Iphoto biblioteket mitt! Alt ligger nå i papirkurven. Jeg tenkte at jeg kunne løse problemet ved å bruke TimeMachine, men jeg fant nå ut at den var ikke aktivert (!!) HVA SKAL JEG GJØRE? Jeg er redd for at jeg har mistet alle bildene i Iphoto fra de siste 3-4 årene!?

Håper noen kan hjelpe meg!

Mvh.

En veldig urutinert jente :-(
medlem i 116 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav Gitman » lør 16.08.2014 12:21

Dersom de ligger i papirkurven har du ikke mistet dem, det er bare å legge det hele tilbake igjen.
medlem i 231 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav MargretheC » lør 16.08.2014 12:27

Fikk til å flytte det i papirkurven til "alle filer", men ingen av bildene er lagt i Iphoto?

Edit: Jeg tror jeg ender opp med å dra til eplehuset for å få hjelp. Det er ingen av filene som ligger på riktig plass, dokumentmappen er feks. tom. Veldig kjipt at dette skulle skje..
medlem i 116 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav ch_knapp » lør 16.08.2014 12:56

Når du flyttet filene tilbake fra papirkurven til "Alle filer", legges de automatisk inn i "Dokumenter"-mappen på Macen din. Du er nødt til å manuelt legge de tilbake der de hører hjemme. (For fremtidige tilfeller kan du høyreklikke på filer i Papirkurven og velge "Legg tilbake", så gjøres dette automatisk)

Hvis du slettet hele "Bilder"-mappen, må du gå til "Dokumenter" i Finder for å flytte den til riktig plass. Den skal da flyttes til "Hjem"-mappen din.

Den letteste måten å finne disse mappene hvis du er urutinert er å åpne et Finder-vindu og enten velge de i listen til venstre, eller bruke "Gå"-menyen som er i toppen av skjermen.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav MargretheC » lør 16.08.2014 13:10

Tusen takk for hjelp. Synd jeg ikke visste det fra før, da hadde jo alt gått tilbake til "normalt". Men hvordan får jeg flyttet alt tilbake til Iphoto igjen? I og med at bilde mappen også er tom ?
medlem i 116 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav jerry.c.bush » lør 16.08.2014 18:55

Søk, med Spotlight, etter iPhoto Library. Der ligger alle bildene dine om du ikke har endret noe i iPhoto for hvordan den håndterer import av bilder.
Om du finner den så kan du bare flytte denne tilbake til bildemappen og dobbelklikke på filen så åpner den seg automatisk i iPhoto.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav bohdi » lør 16.08.2014 19:57

Fant du alle bildene dine i papirkurven?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav simkort » lør 16.08.2014 20:19

Fant du bildene?
Siden du åpnet iPhoto etter å ha slettet biblioteket ble et nytt opprettet.
Slett det nye og dobbelklikk på det gamle etter at du har lagt biblioteket i Bilder-mappen.

Hvis du har tømt papirkurven må du slutte å bruke Macen, ta ut disken og få tak i gjenoppretningssoftware som kanskje kan få ut noen bilder.
medlem i 213 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav MargretheC » lør 16.08.2014 23:27

Tusen takk for svar alle sammen! Som du sa åpnet jeg iphoto etter at jeg hadde slettet alle bildene mine og det ble derfor laget en ny iphoto mappe. For at jeg skal gjøre dette riktig vil jeg bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt. Hvordan sletter jeg den nye iphoto mappen min for at ikke programmet skal forsvinne (haha, det går sikkert ikke en gang å slette det, men likevel)? Beklager for mine dumme spørsmål.. Jeg har virkelig forstått at jeg nå burde sette meg inn i mac skikkelig.

Jeg fant forresten alle bildene ol. i papirkurven. Jeg markerte alle filene og dro de tilbake til "alle filer" noe jeg sikkert ikke skulle ha gjort for flere av filene er markert med "recovered files" osv som er helt tomme når jeg åpner de.
medlem i 116 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav jerry.c.bush » søn 17.08.2014 7:13

Fant du den originale/gamle iPhoto Library filen? Da skal alt ligge i denne filen.
Du kan godt slette den nye iPhoto Library filen som iPhoto laget når du åpnet programmet på nytt uten at programmet forsvinner. Det har ikke noe med selve programmet å gjøre. Selve programmet ligger under Programmer på maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Slettet alle bildene mine, hvordan få de tilbake?

Innleggav MargretheC » søn 17.08.2014 17:58

YESSSSS! Tusen takk for all hjelp, nå er alt tilbake som det skal! Det funket å lete etter iPhoto i spotlight! :D
medlem i 116 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]