Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav Napoleon » man 01.12.2014 20:34

Hei!

Min gamle maskin har visst tatt kvelden etter en tur i gulvet, og det virker som at HD er defekt. (Det kommer blinkende mappesymbol med spørsmålstegn ved oppstart).
Og ja - den er såpass gammel at den bør byttes ut, men den står på fjellet og er i såpass lite bruk at jeg vil ha liv i den fortsatt...

Etter det jeg skjønner betyr det trlig feil på HD. Er det riktig?

Og hvilken HD anbefales?
Jeg fikk anbefalt denne fra komplett som anbef; https://www.komplett.no/wd-mobile-blue- ... !tab:extra

Takker for svar!
medlem i 188 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav S_NOOKER » man 01.12.2014 23:46

Hei,
Om det skulle være disken som er defekt, som det også høres ut som det er, vil jeg uansett anbefale deg å sette inn en SSD disk. Etter det føles nok ikke din "gamle maskin" gammel lenger etter det.
medlem i 193 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav T.B.Hansen » tir 02.12.2014 16:36

En MacBook fra 2008 er ikke rask nok i segselv til å ha særlig utbytte av en SSD. Kjøp heller en tradisjonell harddisk med størst mulig lagringsplass.

Det er mange meninger om harddiskprodusenter og kvalitet. Både jeg selv og etpar bekjente som jobber som IT-ansvarlige, har hatt best erfaring med Western Digital. Jeg har selv, så langt, ikke opplevd at en WD-disk har sviktet, og jeg har nesten femten år gamle WD-disker som fortsatt virker. Alle andre merker jeg har forsøkt, har jeg blandet erfaring med.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav Johnny Gleden » ons 03.12.2014 12:13

Hei

"En MacBook fra 2008 er ikke rask nok i segselv til å ha særlig utbytte av en SSD. Kjøp heller en tradisjonell harddisk med størst mulig lagringsplass."

Det er en veldig stor forbedring å sette en SSD i en 2008 MB, man forbedrer bruksopplevelsen betraktelig selv om det er en eldre maskin
Man må se på IOPS og accestiden som en SSD gir som viktigere enn en eventuellt overføringshastighet av filer når man tenker på SSD i eldre maskiner
Selv gamle 2008 maskiner med 1.5GB/s -3GB/s interfacer har stor nytte av SSD
Har selv satt SSD i det meste av gamle maskiner helt tilbake til MB 2006
De fleste av disse maskinene ville ha vært faset ut om de ikke hadde fått seg en SSD og fikk et lengre liv
Hva man også skal tenke på er at eldre maskiner ofte ikke har mulighet til å sette inn så mye hukommelse og ergo så går de veldig ofte tom for hukommelse under bruk
Her kommer SSD også inn som en liten "ekstra" hjelp når maskinen har brukt opp hukommelsen og begynner å bruke disken
I disse tilfeller så er SSD en stor forskjell i forhold til en vanlig snurredisk
Så bare sett inn SSD om du ønsker å få litt fres i maskin og forlenge brukstiden på maskin
.................
Det med disk og type er veldig individuellt om hva som er dårlig og hva som er bra
Har selv en haug disker liggende som sier at WD er dårlige uten at jeg tror noe på det da man alltid finner noen versjoner og typer som er dårligere enn andre av alle diskmerker opp gjennom årene
Så som de jeg har her ( bildet ) hvor det er 5-1 mellom WD og Seagate i antall feil og totalt så har vel nesten 15 stk 1.5TB fra WD gått i søpla de siste par årene + et par 2TB WD disker
Bilde
Selv om jeg har en plass mellom 60-70 disker i smått og stort...muligens enda flere så blir det for smalt og for lite til å kåre et merke for dårlig eller bra og jeg leser heller tester av de som driver "stort" da det gir en mer riktig analyse selv om WD 1.5TB var en katastrofe som disk
For noen år siden så hadde jeg en hel kasse med Seagate disker som var elendige
Her er det en test av disker fra Backblaze
https://www.backblaze.com/blog/alas-poo ... is-dead-2/
https://www.backblaze.com/blog/what-har ... uld-i-buy/
Korrigert: skrev MBP isteden for MB
Sist endret av Johnny Gleden den ons 03.12.2014 16:15, endret 2 ganger.
medlem i 119 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav m4rius » ons 03.12.2014 16:10

medlem i 186 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav T.B.Hansen » ons 03.12.2014 16:33

Johnny Gleden skrev:Det er en veldig stor forbedring å sette en SSD i en 2008 MB, man forbedrer bruksopplevelsen betraktelig selv om det er en eldre maskin
Man må se på IOPS og accestiden som en SSD gir som viktigere enn en eventuellt overføringshastighet av filer når man tenker på SSD i eldre maskiner

På min 2009 MacBook Pro merkes forskjellen mellom gammeldags harddisk og SSD bare som raskere oppstart. Og starte gjør jeg maks en gang pr dag; kanskje bare en gang i uken.

Å sette inn en mindre disk enn den gamle, vil man snart merke i form av treghet. Mac OS trenger mye ledig plass på startdisken for å virke optimalt.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav Valotunk » ons 03.12.2014 18:01



Dont!


T.B.Hansen skrev:På min 2009 MacBook Pro merkes forskjellen mellom gammeldags harddisk og SSD bare som raskere oppstart.


Jeg har også en 2009 Macbook Pro. Den oppleves som ekstremt mye kvikkere og responsiv etter at den fikk SSD. Spesielt ved bruk av programmer som konstant aksesserer store biblioteksfiler. Dvs. programmer som f.eks. iMovie, Garageband, Logic og PS.

Ved enklere generell bruk som surfing og programmer som f.eks. Pages, Numbers, MS Office er derimot forskjellene fra snurredisk til SSD mindre merkbar.
medlem i 198 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav Napoleon » lør 13.12.2014 23:00

Hallo igjen..

Kjøpte anbefalingen fra Komplett.no, og HD fungerer helt brillefint. Det ble liv i min gamle Macbook igjen :-!

Takker for gode råd her.
medlem i 188 måneder
 

Re: Ny harddisk på macbook 2008 (svart)

Innleggav Valotunk » søn 14.12.2014 0:36

Hva kjøpte du?

Håper for din del at du ikke valgte Kingston SSDNow V300.
medlem i 198 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron