Bytte batteri i MacBook(2010)

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Bytte batteri i MacBook(2010)

Innleggav martevaseng » tor 25.12.2014 21:35

Jeg har en hvit MacBook unibody kjøpt tidlig 2010. Den har nå sluttet å ta lading, og fungerer bare dersom strømmen er koblet til.

Noen som vet hva det vil koste å skifte batteri? Maskinen ellers fungerer utmerket, så jeg vil ikke kjøpe ny bare pga batteriet. Er dette noe jeg kan gjøre selv? Har lite(les: ingen) erfaring med denslags, så trenger litt hjelp til hvor jeg kan kjøpe batteri billig, men i OK kvalitet, og hvordan jeg evt fikser det :)
medlem i 169 måneder
 

Re: Bytte batteri i MacBook(2010)

Innleggav T.B.Hansen » tor 25.12.2014 21:48

Hvis du har kjøpt maskinen som privatperson i Norge, vil batteriet bli dekket av reklamasjonsretten — dersom det har mindre enn ca 1.000 ladesykler.

I såfall er batteribytte gratis — men slik service kan ta tid. Selv måtte jeg vente ca en måned før Mac'en kom tilbake.

Om du må betale selv, bør du holde deg unna billigbatterier. Du vet ikke hvor lenge de holder. Og om du kjøper fra utlandet, har du heller ingen reklamasjonsrett etter norsk kjøpslov, og selv om det gis vanlig garanti vil det koste ganske mye å sende det ødelagte batteriet tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Bytte batteri i MacBook(2010)

Innleggav martevaseng » tor 25.12.2014 22:14

Det står:

Syklusantall: 950
Tilstand: Kontroller batteriet

Så det har vel virket overraskende lenge! Nå de siste ukene har det bare gått rett nedover, men har skjønt at det er vanlig. Maskinen er kjøpt hos Eplehuset.

Trodde forøvrig at reklamasjonsretten på batteriet bare gjaldt dersom maskinen var under 2 år gammel?
medlem i 169 måneder
 

Re: Bytte batteri i MacBook(2010)

Innleggav Geir Jenssen » tor 25.12.2014 22:43

Jeg betalte ca. 1700 for feilsøking og bytte av batteri på en MacBook Pro hos Eplehuset i Tromsø. Den ble sendt til verkstedet i Trondheim. Hadde den tilbake etter ca. en uke. Absolutt verdt prisen.
medlem i 221 måneder
 

Re: Bytte batteri i MacBook(2010)

Innleggav Morse » fre 26.12.2014 4:04

Batteriet ditt har holdt forbilledlig lenge. Men spar pengene på feilsøking og skift batteriet selv, så slipper du å sende maskinen fra deg. Men, som T.B.Hansen sier, hold deg unna billigbatteriene og kjøp et originalt fra Apple eller en autorisert forhandler. Bare husk at du må skaffe deg en Tri-wing skrutrekker i tillegg til den Phillips #00 som du kanskje allerede har. Se f.eks. https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Un ... ement/1667

Og husk å kalibrere det nye batteriet!
Sist endret av Morse den fre 26.12.2014 8:12, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Bytte batteri i MacBook(2010)

Innleggav jerry.c.bush » fre 26.12.2014 4:20

Kjøpte selv et fra Ebay til min gamle Macbook fra 2009. Det har fungert helt greit. Prisen var kr 420,- ca og det synes jeg var ok da det er en gammel maskin og jeg ikke ville legge for mye penger i den lenger. Det ble opplyst i annonsen på ebay at det skulle være originalt batteri og det kan det også være uten at jeg kan si det for sikkert. Det var i alle fall menget likt det originale både i design og ellers innskrifter etc. Dette er samme selger jeg kjøpte av og det ser ut som om det er samme batteriet jeg kjøpte også og det skal passe til din maskin da batteriet i den er identisk med den jeg har: http://www.ebay.com/itm/NEW-laptop-Batt ... 5b09f25792
Det er noe billiger nå enn det var da jeg kjøpte, ca kr 360,- inkl frakt. Men det kan være du må betale noe moms. Det gjorde ikke jeg.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bytte batteri i MacBook(2010)

Innleggav Myrland » ons 31.12.2014 10:02

Batterispesialisten.no har batteriet du trenger.
medlem i 150 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]