Reinst. uten CD på MBP

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Reinst. uten CD på MBP

Innleggav reddhare » man 09.03.2015 20:31

Hei,

Jeg har en MacBook Pro som er fra 2009, altså begynner den å dra på åra. Jeg holder på å ta backup og den er straks klar for å renskes for å bli litt kjappere enn i dag. Lurer på hvordan jeg skal gå frem.

Den har følgende spesifikasjoner:
- OS X Versjon 10.6.8
- Prosessor 2.4 GHz Intel Core 2 Duo
- Hukommelse 4 Gb 1067 Mhz DDR3

Ulike løsninger jeg er usikker på:;
- Problemet er at den har en ødelagt cd-spiller så spørsmålet er om jeg får rensket den helt og installert os på nytt uten CD-installasjon?
- Er det mulig å kjøre OS Yosemite på denne maskinen? Eller er det mulig å hente et eldre OS ved installasjon?
- Er det mulig å beholde OS som allerede er på maskinen, men slette alt annet på maskinen? Hvordan går jeg frem i såfall?


Takknemmelig for all hjelp!
medlem i 184 måneder
 

Re: Reinst. uten CD på MBP

Innleggav jerry.c.bush » man 09.03.2015 22:26

Din maskin kan kjøre Yosemite, vi kjører det selv på en vanlig Macbook fra 2009.
Om du ikke har muligheter for ren installasjon via DVD så ville jeg oppgradert til Yosemite først. Da får du mulighet til å installere på nytt etterpå, uten DVD, via en recoverypartisjon som blir laget på disken din. Denne muligheten har du ikke på 10.6. (Snow Leopard).

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Reinst. uten CD på MBP

Innleggav stianiquniesz » tir 24.03.2015 14:56

Jeg har en mid 2010 som yosemite kjører fint på. Har oppgradert minne og hdd i ettertid for en bedre opplevelse.

Du kan jo lage en bootable USB med yosemite på, siden DVD ikke fungerer hos deg.
medlem i 204 måneder
 

Re: Reinst. uten CD på MBP

Innleggav T.B.Hansen » tir 24.03.2015 19:04

Du bruker mindre tid på å «rense» maskinen manuelt — ved å oppdatere eller avinstallere eldre programvare — enn på å reinstallere system og programvare fra scratch. Du vil også miste alle programmer du ikke har installasjonsdisk, serienummer eller Apple ID til, og programmer som fulgte med eldre versjoner av Mac OS. Om CD-spilleren ikke virker, vil du i praksis miste all programvare som skal installeres fra CD.

Om du «jukser» med å reinstallere systemet fra scrath, men importerer programmer og innstillinger fra backup, risikerer du bare å kopiere tilbake eventuelle problemer.

Den viktigste grunnen til at Mac'er blir trege, er at det er for lite ledig plass på startdisken. Slike problemer løses bare med en større disk, eller ved å flytte dokumenter til ekstern disk (= 2 eksterne disker, for backup).

Problemer som skyldes gammel eller inkompatibel programvare løses bare ved å oppgradere programvaren. Det er alltid mye programvare som må oppgraderes om du bytter til en nyere OS-versjon. Sjekk derfor om alle programmene du bruker kan kjøre under siste OS-versjon; eventuelt om du har mulighet til å kjøpe nyere versjoner av programmene — før du oppgraderer Mac OS!

Det er ingen rasjonelle grunner til å «reinstallere» på Mac. Du oppnår det du vil ved å rydde nok ledig plass på startdisken (eller nytte til en større disk) og oppgradere all programvare som kan oppgraderes, og slette/avinstallere all programvare som er for gammel til å virke skikkelig med nyere OS-versjoner.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Reinst. uten CD på MBP

Innleggav ch_knapp » tir 24.03.2015 21:02

SuperDriven på min gamle MBP 2009 pleide å fuske med jevne mellomrom. Kjøp sånn gammal CD-spiller-rens. Eventuelt ta en supertynn brilleklut* (tørr) rundt en cd-plate og rot rundt inni drevet (på eget ansvar). Fiksa det for meg selv om jeg hadde avskrevet den som død i flere år.

*Eventuelt sånn klut som pleide å følge Macene i gamledager

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]