Safari utdatert!! *hjelp*

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Ritaen » ons 15.04.2015 17:19

Jeg får beskjed om at jeg har en utdatert Safari. Fungerer Firefox eller Opera godt på Mac OS X Lion 10.7.5.? Jeg ville helst ha beholdt Safari og lurer også på om det er noe jeg kan gjøre for å kunne oppgradere den. Som godt voksen, lite nettkyndig menneske blir jeg veldig takknemlig for svar jeg kan forstå. :)
medlem i 212 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav HEFJELLS » ons 15.04.2015 21:01

Åpne App Store og klikk på Oppdateringer. ( Oppe til høyre i ruten som dukker opp)
Hvis ikke du har brukt denne før kan det være en del å oppdatere. Det er viktig å gjøre det.
medlem i 164 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Ritaen » ons 15.04.2015 22:04

Tusen takk, HEFJELLS.

Jeg klikket på oppdateringer og der lå det bare Os X Yosemite som er en gratis oppdatering. Jeg har aldri hatt det før. Kun hatt Safari. Må man kjøpe oppdatering på selve Macen for å få siste oppgradering på Safari, tro? Det sto jo Browser-Update.org at nyeste versjon ikke er tilgjengelig for mitt system og at jeg må velge en annen nettleser.
medlem i 212 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Nikolay » ons 15.04.2015 22:13

Safaris versjon er delvis knyttet til OS Xs versjon. Om du får beskjed om at det ikke er flere oppdateringer til Safari må du oppdatere OS X. Det er gratis, du må ikke kjøpe noen ting.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Ritaen » ons 15.04.2015 22:22

Takk for svar, Nikolay. Hvor og hvordan finner jeg oppdatering av OS X? Da jeg klikket på Oppdateringer i App Store, kom det jo opp en gratis oppdatering av Yosemite som eneste alternativ. Hvis jeg gjør det, vil jeg da kunne få den nyeste versjonen av Safari, tro? :)
medlem i 212 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Helge Hafstad » ons 15.04.2015 23:43

Laster du ned Yosemite - som er siste versjon av operastivsystemet (du har 10.7.5, Yosemite er 10.10.3) så kan du etterpå være sikker på at du også har siste versjon av Safari.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Gurre » tor 16.04.2015 0:26

Helge Hafstad skrev:Laster du ned Yosemite - som er siste versjon av operastivsystemet (du har 10.7.5, Yosemite er 10.10.3) så kan du etterpå være sikker på at du også har siste versjon av Safari.


Hvis maskinen din takler Yosemite, selvsagt...

Både Firefox og Chrome fungerer fint med MacOS 10.7, Opera vet jeg ikke (har ikke brukt den siden 12.17).

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Helge Hafstad » tor 16.04.2015 8:56

Hvis maskinen din takler Yosemite, selvsagt...


Siden trådstarter vegrer seg for å oppgradere og kjører 10.7.5 så formoder jeg at maskinen kom med dette systemet. Lion ble lansert i juli 2011 og modeller etter dette skulle det ikke være noe problem å oppdatere.

Her er hva Mactracker lister om forutsetninger til kjøre Yosemite:

«iMac (Mid 2007 or newer), or MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer), or MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer), or Xserve (Early 2009), or MacBook Air (Late 2008 or newer), or Mac mini (Early 2009 or newer), or Mac Pro (Early 2008 or newer), 2 GB of memory, 8 GB of available disk space, and OS X v10.6.8 or later.»

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Ritaen » tor 16.04.2015 11:09

Takk, dere. Da forstår jeg det slik at jeg trygt kan laste ned Yosemite og dermed oppdatere Safari. Med hjertet i halsen gjør jeg det og håper at alt går smertefritt og uten kluss. Da er jeg nemlig lost! :)
medlem i 212 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav pastorn » tor 16.04.2015 11:18

Jeg ville nok ha sørget for en fersk backup av alle viktige filer før oppdatering til Yosemite. Det går som regel greit, men skulle ting skjære seg har du i hvert fall ikke mistet filene dine... :-)
medlem i 226 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Mumle » tor 16.04.2015 13:21

Det kan hende at maskinen din blir tregere av Yosemite, siden du har en maskin som er noen år gammel. Men bortsett fra det, lønner det seg å oppgradere. Du får innstallert alle nye programversjoner, som er sikrere.

Hvis du ikke vil oppgradere (kjører selv 10.6.8 på en eldre maskin) kan du bruke Firefox. Den tar alt.
medlem i 221 måneder
 

Re: Safari utdatert!! *hjelp*

Innleggav Ritaen » søn 07.06.2015 23:48

Takk skal dere ha. :)
medlem i 212 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]