Macbook er ufattelig treg

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Macbook er ufattelig treg

Innleggav abamilen » fre 08.05.2015 2:56

Min gamle Macbook 13" ( ca 5 år gammel ) har blitt nesten umulig å jobbe med. Den er så ufattelig treg.

Har jeg f.eks. Lightroom oppe, kan jeg faktisk ikke bruke internet. Da tar det år og dag får å åpne sider.

Har ikke lite plass på HD, så det må være noe annet.

Noen tips

Gratisprogrammer for rens av Mac ???
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Morse » fre 08.05.2015 3:14

Prøv først og fremst Onyx:
http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx
NB! Pass på å få rett versjon til ditt system, siden du ikke skriver hvilket du kjører.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav abamilen » fre 08.05.2015 4:43

Takk for svar.

Dette er et problem. Når jeg trykker Om denne maskinen på Eple logoen i venstre hjørne, da skjer det ingenting

Har innstallert Yosemite, men husker ikke hvilken versjon...

Merkelig at valget Om denne maskinen ikke funker lenger
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Morse » fre 08.05.2015 6:14

Har du Yosemite, er det nyeste versjon av Onyx du skal ha.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav sondre251 » fre 08.05.2015 19:00

Bytt ut HDD til SSD, gjorde underverker på min MacBook Pro fra 2011. Var også så treg at det nesten ikke gikk an å bruke den, og hadde mye plass på HDD.
medlem i 118 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav abamilen » ons 27.05.2015 4:19

Noen andre forslag ?

Maskinen vil ikke innstalere Onyx grunnet at dette ikke er original Apple vare.

Andre ?

Begynner å nærme meg hjerteinnfarkt
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav widart » ons 27.05.2015 8:19

Åpne Systemvalg - sikkerhet og personvern - generelt - tillat programmer lastet ned fra.... så kan du innstalere Onyx.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Helge Hafstad » ons 27.05.2015 8:46

Eller høyreklikk/kontrollklikk på filen og velg «Åpne» fra popupmenyen. Da får du en advarsel, men tilgang til å åpne nedlastingen.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Mumle » ons 27.05.2015 9:25

Yosemite er treig på så gamle maskiner. Vi satte inn en SSD i heimen, og det gjorde underverker på en Macbook 2010-modell. Pass på å ha nok minne 8 GB holder pga minnekomprimering.

Hvis du har trøbbel med nettsider kan det være discoveryd-bugen som rammer deg. Her er en tråd med lenke til et automator-program som kan rydde opp i problemet. (Det ser ut som om en database med kontaktinformasjon til andre enheter i nettet går i ball, og maskinen står og stanger.)

viewtopic.php?f=350&t=298177
medlem i 220 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Morse » ons 27.05.2015 14:20

Noen suksess med Onyx, abamilen?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav abamilen » ons 03.06.2015 3:06

Som jeg nevnte tidligere. Onyx ville ikke installere...

Har begynt å tenke på større internt minne slik flere hevder jeg må gjøre. Utrolig at ikke det opplyses når man innstallerer nytt OS at man også må innstallere mer minne.

Anyway, søkte på nettet om hvordan installere dette. Får bare opp hvordan installere på Macbook Pro. Intet annet. Betyr dette at man IKKE kan installere mer minne på maskiner som ikke er Pro. ?
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Morse » ons 03.06.2015 5:32

Se innleggene til widart og Helge Hafstad ang. Onyx. Hvis du ikke har kjørt dette eller tilsvarende programmer før, er det på høy tid å gjøre et forsøk.

Og la oss nå få klarhet i hva slags maskin du har. Gå til http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html og skriv inn serienummeret ditt, så får du vite hvilken modell. Alternativt kan du laste ned EtreCheck på http://www.etresoft.com/etrecheck

Er det en Late 2009 eller Mid 2010? Betydelig forskjell mellom disse, den eldste klarer 8 Gb minne, den nyere 16 Gb (selv om Apple bare "godkjenner" halvparten så mye).

I begge tilfellene er oppgradering av RAM meget enkelt – men finn nå ut hvilken modell du har først!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav abamilen » lør 11.07.2015 0:14

ikke så lett det heller. serienummeret bak er ret og slett slitt vekk. mangler et par av "gummi føttene" under slik at maskinen står rett på bordet, og dette har gjort at nummeret er slitt vekk.

Hvordan kan det egentlig være mulig at Om denne maskinen i epleikonet ikke fungerer ?

Lastet ned Etrecheck. Den var grei. Viser seg at maskinen er late 2008 med 2 GB RAM.
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Valotunk » lør 11.07.2015 1:06

Jeg tror kanskje du forventer for mye av maskinen din.

En Macbook eller en hvilken som helst annen datamaskin fra 2008 ligger ekstremt langt bak dagens maskiner i ytelse. Vi snakker nesten om dobling av ytelse fra år til år.

Nye versjoner av operativsystem og programvare krever mer av maskinvaren.

Jeg har selv en Macbook fra 2008 liggende. Den fungerer helt fint til mange ting, men oppleves stort sett som å tråkke i kvikksand sammenlignet med mine nyere maskiner.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook er ufattelig treg

Innleggav Morse » lør 11.07.2015 3:11

Og bare 2 Gb RAM er ganske håpløst i disse tider. Ang. de manglende gummiføttene, kan dette føre til at maskinen ikke får tilskrekkelig kjøling på undersiden, med mulige påfølgende kalamiteter og elendighet. Du kan få satt på nye føtter, eller hjelpe deg med vanlige møbelknotter. Hva som helst, så lenge du skaffer maskinen pusterom på undersiden. Har sett folk bruke slike etpar slike bjørkepinner man bruker til å dampe pinnekjøtt på, med utmerket resultat! :-) Til og med en slik kuvertbrikke av bambus, eller en slik greie du bruker til å rulle maki med vil hjelpe :-)

Er serienummeret slitt vekk, tyder det på at du ikke har vært videre snill med maskinen...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere