Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav andrevr » lør 23.05.2015 0:36

Har en Macbook som er 0,5 år gammel. 2,6ghz intel core i5, 8gb minne. 10.9.5 OSX. Den er betydelig tynnere enn tidligere macbooker (som jeg hadde før), men noe tykkere enn Air.

Jeg skal ta opp noe lyd på maskinen, men får ikke til noe annet enn å ta opp fra den innebygde mikrofonen. Har lest at phono-porten på venstre side av maskinen skal være en såkalt kombinasjonsplugg (for både inn og ut). Har også lest (noe jeg har gjort tidligere i eldre macbook) at man må skifte lyd-input i innstillinger på maskinen. Problemet mitt er at uansett hva jeg gjør så dukker det aldri opp noe annet på "lyd inn" enn intern mikrofon. "Lyd ut" har hodetelefoner (når kabelen er koblet til) eller interne høytalere når den ikke står der. Så lyd ut ser ut til å fungere greit, men jeg får ikke "lyd inn" til å fungere i det hele tatt (kun mikrofon som fungerer som lyd inn).

Noen tips? Kan jo virkelig ikke være at det ikke er lydinngang på en såpass kostbar maskin.
medlem i 183 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav Valotunk » lør 23.05.2015 0:47

Hva slags mikrofon eller input kilde er det du kobler til?

Og hvilken programvare planlegger du å benytte til å ta opp lyd?

Her er forøvrig hva Apple sier:

https://support.apple.com/en-us/HT201929
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav andrevr » lør 23.05.2015 0:53

Jeg vil ta opp lyd fra Spotify/youtube egentlig, men prøvde også å spille av musikk på min telefon og koble den til med vanlige stereo-kabel (inn i den ene porten min macbook har).
Har ikke annet enn den interne mikrofonen som sitter montert i maskinen.

Har prøvd å bruke Audacity og Quicktime for å ta opp, men begge to tar kun opp lyd fra mikrofonen, så virker å være noe humbug med lyd-innstillingene her.

Alt er vel og bra i den linken du sendte, helt fram til du kommer til punkt 5. JEg har ikke noen slik opsjon noe sted i mine lyd-innstillinger. Har 3 tab´er der, "lydeffekter", "lyd ut" og "lyd inn". "Lyd ut" har innbygde høytalere (eller hodetelefoner om jeg kobler i en kabel i maskinen) og "lyd inn" har kun intern mikrofon uansett hva jeg gjør.
medlem i 183 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav Valotunk » lør 23.05.2015 1:21

For å kunne ta opp lyd via lydinngangen på en Mac trenger du en aktiv mikrofon eller en såkalt "line-level" input.

En passiv mikrofon gir ikke kraftig nok signal til at det vil fungere.

Det burde derimot fungert når du kobler til telefonen din.

Men dersom du vil ta opp fra Spotify eller Youtube, hvorfor gå omveien via ekstern mikrofon?
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav andrevr » lør 23.05.2015 1:40

jeg vil ikke bruke verken aktiv eller passiv mikrofon, prøver bare å beskrive situasjonen. Jeg ønsker å ta opp lyd fra eks spotify, og min erfaring fra tidligere mac´er er at jeg må inn i Lydinnstillingene og velge noe slik som "ekstern lyd inn" istedenfor mikrofon som lydinngang.

Begynner jo å lure på om maskinen min har muligheter til å motta lydsignaler inn eller ikke nå...
medlem i 183 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav Dorkfish » lør 23.05.2015 9:58

Hvorfor ikke bare bruke lydprogrammet til å ta opp lyd fra datamaskinen egen lyd? Altså du spiller av lyden på MacBooken og har Wiretap på Macbooken som spiller inn den lyden som kommer fra youtube/spotify.

Det har jeg gjort massevis av ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav andrevr » lør 23.05.2015 10:43

Wiretap er bra programvare for å ta opp lyd, har brukt det tidligere men har ikke denne programvaren nå. I alle tilfelle skulle det være mer enn godt nok å bruke Audacity eller Quicktime for å ta opp intern lyd uten å kun måtte bruke maskinens mikrofon som eneste inn-kilde.

Problemet her er at uansett hvilken programvare jeg bruker, så får jeg kun mikrofon som eneste inn-lyd alternativ. Er det virkelig slik at maskinen min ikke har inn-lyd, eller har alle macbooker det?
medlem i 183 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav Valotunk » lør 23.05.2015 16:05

Det du ønsker å gjøre står beskrevet i disse linkene:

http://osxdaily.com/2013/02/25/record-s ... undflower/

http://manual.audacityteam.org/o/man/tu ... n_mac.html

Ved å benytte disse løsningene vil du da opp all systemlyd.

En mer avansert løsning som koster noen kroner er Audio Hijack fra Rogue Amoeba:

https://www.rogueamoeba.com/audiohijack/

Da har du muligheten til å ta opp lyd fra en spesifisert applikasjon uten at lyd fra eventuelle andre kjørende programmer påvirker opptaket.

Prøveversjonen av Audio Hijack lar deg gjøre opptak på inntil 5 minutter i slengen før den begynner å legge på støy.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav KolBer » ons 24.02.2016 13:30

Hei andrevr,

Hvordan løste du "lyd inn" problemene? Sliter med akkurat det samme med min MacBook Pro 2013 som bare har mikrofon inn.
medlem i 97 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav Valotunk » ons 24.02.2016 15:24

Hva nøyaktig består lyd inn utfordringen din av?

Ønsker du å ta opp systemlyd? Eller fra ekstern mikrofon?

Flere løsninger på alt dette er beskrevet i tidligere innlegg og linker i denne tråden.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav T.B.Hansen » ons 24.02.2016 16:31

Nyere bærbare Mac'er har ikke egen lydinngang, men en ekstra kontakt i lydutgangen for mono-mikrofon av den typen som sitter på headsettet til telefoner.

Med et slikt headset eller adapter med mikrofon kan man også styre iTunes og en del andre lyd/videoprogrammer, på samme måte som man styrer musikk og video på iPhone — men mikrofonene er uegnet til lydopptak.

Skal man ta opp stereolyd, eller monolyd av noenlunde kvalitet, må man enten kjøpe en USB-mikrofon, eller en form for adapter eller «eksternt lydkort» til USB.

Kjedelig for oss som brukte lydinngangen på eldre maskiner (som var kombinert analog stereo og optisk digital inngang) flittig. Men mangelen på hjelpemidler som ikke er svært dyre, tyder på at dette var en funksjon svært få egentlig brukte.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Macbook 2014, "lyd inn" problemer

Innleggav KolBer » ons 24.02.2016 17:13

Hei valotunk,
Jeg ønsket å koble MacBook´n til stereoanlegget og koble opp en gammel kasettspiller 0g spille av lydkasetter, evt. ta opp og lagre dem vha Garageband. Det ville jo vært svært enkelt om oppskriften på Apple sidene stemte, det gjorde den altså ikke. Skjønner av innlegget etter at jeg må anskaffe en ekstern enhet for dette.
medlem i 97 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere