Macbook skrur seg av!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Macbook skrur seg av!

Innleggav shira » fre 29.05.2015 16:36

I går begynte plutselig macbooken min å skru seg av helt ut av det blå. Det kommer en "kneppelyd" og så er den avskrudd. Jeg må da skru den på igjen med påknappen og da kommer oppstartslyden og alt, så den har virkelig skrudd seg helt av. Jeg trodde det først skjedde pga at batteriet gikk ut, men fikk satt i ledningen og skrudd på og så skjedde det samme igjen etter en liten stund. Det skjedde ytterligere en gang eller to, før jeg avslutta alt selv og skrudde den av og lot den være avskrudd i hele natt og i dag.

Skrudde den på og brukte den i ettermiddag og plutselig skjedde det igjen. Aner ikke hvorfor det skjer, det har ikke skjedd noe med den, ikke mistet den eller sølt noe eller noen ting.

Jeg søkte gjennom systemloggen og søkte "shutdown" og fikk opp de gangene den har skrudd seg av, og da stod det bare "improper shutdown detected". Hva betyr det? Står ikke noe mer om grunnen..

Noen tips til hva jeg kan gjøre, evt hva som kan være grunnen til at noe slikt skjer? Fikk byttet toppkassen for bare et år siden ellernoe, så kjipt å måtte sende den inn reparere for mange tusen kroner IGJEN.
medlem i 195 måneder
 

Re: Macbook skrur seg av!

Innleggav Morse » fre 29.05.2015 19:33

Går maskinen varm av en eller annen grunn? Isåfall er det kanskje termosikringen som slår inn? Mange sitter med laptop´en i senga hvor den rett og slett ikke får "puste" = invitation to trouble...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Macbook skrur seg av!

Innleggav olavl » fre 29.05.2015 19:35

Loggmeldinga kommer fra ein test som Mac OS gjør ved oppstart. Den skriver bare at den ikkje detekterte ein korrekt shutdown.

Denne ligger i system.log vil eg tru. Sjekk om du finner noe informativt før denne. Tviler egentlig på det. Noe å finne i CrashReporter loggen eller DiagnosticReports? Bruk tidspunkt foran nevnte logmelding som utganspunkt for kva som kan være relevant.

Når alt over er sagt, så høres dette ut som et hardware problem.

Gi forumet litt mer info om maskinen. Alt du vet. Kanskje noen har erfaringer.
Hvorfor bytta du top case? Eg tenker at det kan ha årsakssammenheng.

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook skrur seg av!

Innleggav Morse » lør 30.05.2015 0:27

Viktig å få klarhet i dette med eventuell varmgang. Grunnen til at jeg maser om dette er at jeg har vært borti flere maskiner med dette symptomet.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Macbook skrur seg av!

Innleggav shira » lør 30.05.2015 8:26

Ja den blir Forsåvidt veldig varm. Tenkte på det når den skrudde seg av enda en gang i går. da hadde jeg ikke brukt den lenge og jeg holdt ikke på med mange programme samtidig osv, så litt merkelig at den blir så fort varm av lite og pen bruk..på en måte. Hva kan være grunn til at den går varm? Jeg ser for meg at det er mer sannsynlig om den hadde blitt varm om jeg hadde sittet med den i timesvis og holdt på med tusen ting samtidig osv.
medlem i 195 måneder
 

Re: Macbook skrur seg av!

Innleggav Dorkfish » lør 30.05.2015 13:20

Står den på et bord når dette skjer, eller i senga f.eks?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Macbook skrur seg av!

Innleggav Superhai » lør 30.05.2015 14:02

Viften kan også være skadet, eller hindret fra å rotere, støv er også et problem.
Alle moderne Intel-prosessorer kutter tvert når de er over en viss temperatur, men like før så vil de prøve å "throttle" dvs. skru ned klokkehastigheten til ca. 10% så om ting går i litt rykk og napp, så er det som oftest fordi maskinen er for varm. Hvis du merker slikt så er det varme som er problemet.
medlem i 132 måneder
 

Re: Macbook skrur seg av!

Innleggav Morse » søn 31.05.2015 0:17

Hvilken modell er dette?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron