MacBook late 2008 gruelig varm

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

MacBook late 2008 gruelig varm

Innleggav macadict » søn 07.06.2015 12:25

Jeg har en Macbook late 2008 som har fungert upåklagelig gjennom de siste 7-8 årene, brukes hovedsaklig til tekstproduksjon, surfing, musikk og noe Lightroom. 8gb minne, ellers er maskinen standard. Etter oppdatering til Yosemit blir maskinen veldig varm, gjelder undersiden generelt og venstre side ved ladepunkt spesielt. Viften (smcFanControll installert) går for fullt straks det er et par nettsider oppe samtidig, og kjører jeg word, itunes og nettleser samtidig blir det full fart på vifta og umulig å ha maskinen på fanget. Kjører jevnlig Onyx og rydder plass på disken slik at den ikke er full.

Nå er ikke jeg spesielt teknisk av meg, dog har jeg sett at det er et problem som rammer flere maskiner som begynner å dra på årene og strever med å drive nye operativsystemer. Jeg vurderer å kjøpe en ny MacBook Air med maks minne og prosessor, samtidig synes jeg også at denne maskinen er litt for god til å kasseres eller bare legges bort i hyllen og støve ned.

Jeg ser at mange bytter ut disken med en SSD disk og får en raskere maskin/bedre brukeropplevelse, spørsmålet blir da om min maskin vil kunne fungere bedre i form av å ikke bli like varm og unngå så mye viftekjøring i fall jeg setter inn en SSD. Eller tar jeg helt feil? Som sagt, ingen særlig teknisk innsikt og forståelse, så det er fint om noen kan dele av sin ekspertise og kompetanse på dette området med meg.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: MacBook late 2008 gruelig varm

Innleggav lazyjacket » søn 07.06.2015 12:33

Det kan jo være så enkelt som at vifter etc trenger en rens, at det rett og slett ikke er god nok luftflyt.

En SSD vil jo hjelpe med brukeropplevelsen, men du får jo ikke 100% utnytte av den grunnet at din maskin bare har sata2 som grensesnitt. Ikke at det burde være så farlig, med tanke på fordelene en SSD bringer med seg.

Om det er verdt å oppgradere til SSD i en maskin fra 2008 er jo en annen sak. Er jo noen faktorer som burde telle inn her, som hvor lenge regner jeg med at maskinen skal holde? Hvor lenge skal jeg ha maskinen etc.

Ville startet med å rense maskinen (viftene) og hjelper det kan du vurdere en SSD.
Hvis ikke er det lov å si at maskinen har gjort en veldig solid jobb, og at man starter å titte etter en ny følgesvenn for de neste 3-8 årene.
medlem i 133 måneder
 

Re: MacBook late 2008 gruelig varm

Innleggav macadict » søn 07.06.2015 18:00

Takk for innspill, jeg åpnet og blåste rent rundt viften for en halvårstid siden, og regnet ikke med å finne så mye når jeg åpnet igjen i dag. Nå skrudde jeg også løs viften, og der lå det en fet hybelkanin og breiet seg over det meste av inntaket. Fikk blåst rent alle flater og åpninger, og det er faktisk en merkbar forskjell, ikke bare på viftenivå, men også varmenivået på undersiden - iallefall så langt!

Ellers er det klart at elektronikk slites over tid og det meste har sin ende og trenger å oppdateres/byttes ut etter lang og tro tjeneste, så også denne maskinen. Likevel; ditt enkle råd ser ut til å holde liv i maskinen en liten tid til, samt drøye feriepengene til reise fremfor ny maskin akkurat nå.

Når det gjelder SSD får jeg se om jeg rekker å få satt inn en og vurdere om det er tilstrekkelig, ellers får jeg la meg friste av noe nyere og lettere.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: MacBook late 2008 gruelig varm

Innleggav Morse » søn 07.06.2015 19:37

Installer denne: http://www.macupdate.com/app/mac/38007/clicktoflash og se om det får ned viftehastigheten i Safari. Flash er en plagsom ting! Ta samtidig en runde med denne for å sjekke om du har fått uønskede besøk i nettleserne: http://www.macupdate.com/app/mac/52105/adwaremedic

Og pass på at boka får nok luft, det er en VELDIG dårlig ide å ta den med i senga. Må du, så legg den i det minste på en plate, slik at den får kjøling på undersiden.

En ting til: Har den alle fire føttene i behold, slik at den ikke ligger helt nedpå bordplata, f.eks? Mangler det en fot eller to, få nye på plass, eller improviser med møbelknotter.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: MacBook late 2008 gruelig varm

Innleggav macadict » man 08.06.2015 8:57

Takk for linkene Morse, heldigvis ingen uønskede besøk i nettleseren, og det hjalp på viftehastigheten når det ble bedre kontroll over flash!

Jeg har aldri mac/skjerm med i sengen, bare bøker og papiraviser - litt gammeldags sådan ;) Ellers er møbelknotter satt på for en års tid siden, plastføttene har blitt slitt av så det måtte nye til både for å stabilisere den og skape litt luft under.

Etter et døgns tid med gode innspill og tiltak er maskinen merkbart roligere på viften og ikke like varm lengre, dermed har den blitt mer brukervennlig for min del så lenge jeg ikke kjører den for hardt med flere programmer samtidig. Jeg vurderer å dedikere den til scanning av negativer når jeg får handlet ny Air, den skal holde i massevis til å drifte scanner og lightroom hvor det er aktuelt.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]