Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Innleggav mbalin » tir 22.09.2015 14:08

Hei!

Macen min har nesten helt siden forrige gang den var på reperasjon, august 2014, vært ganske treig. Men nå de siste 3 ukene har den blitt helt ... sirup. Den henger seg hele tiden, til og med når jeg feks. bare har spotify eller en nettleser oppe om gangen. Alt tar fire ganger så lang tid som det burde, utrolig slitsomt og irriterende.

Siden sist så ble det byttet skjerm og hovedkort på rep. Og jeg har prøvd å holde macen så clean som mulig etter det. Bruker den hovedsaklig til internett/spotify/netflix, og kanskje en liten spilletime med sims en sjelden gang. (heeehe)

Prøvde å oppdatere til OS X El Capitan GM Candidate her om dagen for å se om det kunne gjøre macen raskere, men jeg fikk ikke innstallert. Den har stått som innstallerer: 30 min igjen i 4 dager. Så etter flere forsøk så ga jeg opp, og utrolig nok så starta den opp og er tilbake i Yosemite nå, men fortsatt like treig.

Vet ikke om dette er noe å levere den inn for eller om det kan fikses. Er ikke så dreven på sånt, som jeg ser med tanke på alle postene jeg har lagt ut her. :-!

Holder for øyeblikket på å kjører diskverktøy og verifiserer rettigheter, og tenkte kjøre reparer senere om den finner noe. Men jeg regner med det kan ta en god stund.


Takk på forhånd :-)

Her er noen linker til bilder jeg håper kan hjelpe:

Bilde

Bilde

Bilde
medlem i 170 måneder
 

Re: Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Innleggav strukt » tir 22.09.2015 15:31

Er det en 13" MBP? (ja det var det jo, så på bildet)

Det er enten feil på SATA kabel eller disken.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Innleggav poppynor » tir 22.09.2015 16:59

Et typisk problem på disse er det som er nevnt over her, at enten harddiskkabelen (SATA) eller disken begynner å takke for seg. Tilslutt får du ikke startet opp maskinen fordi den ikke "finner" det den trenger for å starte opp. Best å få skiftet de ut.

(Om du skal skifte vil jeg anbefale å installere en SSD disk som er relativt mye raskere og vil gjøre den mye bedre å bruke)
medlem i 117 måneder
 

Re: Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Innleggav Ove » ons 23.09.2015 2:28

@mbalin: Ifra bildene dine ser jeg at du har nøyaktig samme maskin som meg. Jeg har imidlertid kun hatt progamvare-relaterte problemer med den, så vidt jeg forstår.

Ett unntak er at 2-3 ganger i måneden så bare slår maskinen seg av uten videre, mens jeg holder på med hva-som-helst av normal aktivitet. Den starter av seg sjøl, det kommer opp en advarsel på fem språk på svart bunn, så åpner den og tilbakestiller alt som det var. Aner ikke hvorfor.

Kommer til å følge denne tråden.
medlem i 230 måneder
 

Re: Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Innleggav mbalin » ons 23.09.2015 11:07

Takk for svar. @strukt Skal se om jeg kan få sjekket opp dette!

@poppynor Skjønner. Takk for litt mer forklarende svar! Er dette noe eplehuset kan skifte ut på reklamsjon + ordne SSD-disk? , til tross for at maskina er 3 år gammel? Jeg tenker siden jeg så og si nesten ikke har brukt/har noe på maskinen etter forrige gang, eller er dette en feil jeg kan påføre min egen mac ved å gjøre noe spesifikk? :p

@Ove Hei! Min gjorde dette ofte før, når det var hovedkortet som måtte skiftes ut (dette gikk på reklamasjon), så det er mulig det er det som er problemet hos deg. Min har også slått seg av en gang i blant, men da mens den har vørt i dvalemodus noen timer, men ingenting som jeg har lagt merke til mer enn kanskje 2-3 ganger, og alt er bevart når jeg har slått den på igjen. Håper du finner ut av problemet ditt, men kan virke som det er hovedkortet. Mulig jeg svipper innom eplehuset idag eller i morgen med min for å høre!
medlem i 170 måneder
 

Re: Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Innleggav strukt » tor 24.09.2015 21:23

Ja du har 5 års reklamasjonsrett på din mac. Så lenge du har kvitteringen.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Utrolig treig macbook pro 2012 mod.

Innleggav mbalin » man 05.10.2015 23:23

Jeg prøvde å formatere den en gang til etter å ha snakket med en på Eplehuset som sa det kanskje var en programfeil i nyeste oppdatering, tok meg 2 dager å formatere og starte maskinen opp som ny, men den ble bare enda mer treg. Leverte den inn på Eple forrige onsdag , og fikk svar idag at det cae harddisken som var ødlagt, og at de reparerer dette på reklamasjon. Får den forhåpentligvis på onsdag sa de, så håper den fungerer greit da :-)
medlem i 170 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]