Styreplateproblemer

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » tir 05.01.2016 20:23

Jeg sliter med styreflata. Den er nå blitt hypersensitiv. Har forsøkt å reboote maskinen, vaske styreflata, men ingenint hjelper

Det er utrolig irriterende å jobe med

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Morse » tir 05.01.2016 20:40

Har du prøvd å bruke en mus i stedet for styreflaten? Oppfører maskinen seg bra da? Se ellers her:

https://support.apple.com/no-no/HT201295

Du skriver ikke (fy deg!) hva slags maskin du har, men hvis ikke noe av ovenstående hjelper, hold muligheten åpen for at du kan være utsatt for oppsvellende batteri. Please report back...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » tir 05.01.2016 20:43

Fysj og fy. Slem pike... :biitch:

Jeg har MacbookAir.

Mus fungere helt fint og batteriet ble skiftet hos Appel for et år siden.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Morse » ons 06.01.2016 14:30

Da er det vanskelig å tro at det er batteriet som "har lagt på seg", selv om vi nettopp har hatt jul – selv om det selvsagt er en fjern mulighet. Ta en kraftig mys på undersiden og se om du kan se noen antydning til ujevnheter/hevelser. Prøv nevnte "SMC reset". Her har du forresten en kjekk liten sak for å sjekke den generelle helsetilstanden på batteriet ditt: http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » ons 06.01.2016 17:24

Jeg lastet ned cocoBattery og fikk opp følgende

Current Charge 5030mAh
Maximum Charge 5827mAh

Design capasity 6700mAh

Manufacture date 2014-10-11

Loadcycles 249
OSX Battery status Good

Battery temp 37,1 oC
Battery usage 26,0Watts

Battery state Discharging.

Hvordan får jeg lastet opp en videosnutt, for å vise hvor rart maskinen oppfører seg?

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Morse » tor 07.01.2016 1:44

Batteriet høres sunt og frisk ut, men Coconutbattery rapporterer ikke om slike problemer som at det holder på med uønskede fysiske aktiviteter som å svelle ut, så skru falkeblikket på maks og undersøk undersiden av maskinen for de aller minste tegn til hevelser. Hjalp ikke SMC reset???

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » tor 07.01.2016 12:57

Det dumme er at problemet på maskinen kommer etter lang tids bruk.
Det er aldri der når jeg starter maskinen. Men når maskinen blir varm, så går stryringa i spinn.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Morse » fre 08.01.2016 11:39

Hva er det du gjør som gjør at maskinen går varm, tro? Bruker du Flashplayer? Eller får maskinen rett og slett for lite kjøling, f.eks. ved at du sitter med den på en pute i fanget eller på en sofa? Husk at "laptop" er en uheldig betegnelse, alle slike MÅ ha skikkelig med luft på undersiden så de kan holde temp´en nede. Har sett flere maskiner hvor en eller flere føtter er falt av (særlig skolemaskiner), med påfølgende mangel på luft, og derved overoppheting. Det som SKAL skje da, er at en termosikring slår inn og kutter strømmen, men det hender også at maskinen dør for godt. Fortell mer om dine bruksvaner.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » fre 08.01.2016 12:37

Jeg sitter med maskinen på fanget. Når jeg sier jeg jobber mye, så er det kanskje to tre timer i et strekk også legger jeg den bort for resten av dagen.

Jeg bruker Flash Player og andre Adobeprogram.

Maskinen brukes til å desige websider, og selvsagt Facebook, mail sende og besvare og litt gooling. That´s all.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Morse » fre 08.01.2016 18:04

Ikke ha maskinen direkte i fanget (eller på dyna!), men på f.eks. et frokostbrett eller lignende, slik at den kan få "puste" på undersiden - de aller fleste laptop´er, Apple sine inkludert, er små ingeniørmesterverker med tunga-rett-i-munnen mht. temperaturbestemte driftsbetingelser - det er et under at det som regel går bra...

Flashplayer og Safari: Installer clicktoflash http://www.macupdate.com/app/mac/38007/clicktoflash så kan du selv bestemme om du at vil at Flashplayer skal starte eller ei. Husk at Flashplayer er en batterispiser av rang, og gjerne sørger for at viftene går amok. Prøv gjerne Chrome eller Firefox som alternativer til Safari. Chrome (og Chromium) har sin egen variant av flash, uavhengig av Adobe sin Flashplayer (som er et stadig tilbakevendende sikkherhetsproblem). Steve Jobs uttalte at han var "ready to go thermonuclear" mot hele Flashgreia, noe han altså ikke rakk...

Med de enorme summer som er nedlagt i å utvikle hjemmesider og applikasjoner som støtter seg på denne utviklingsmessige blindgaten, vil det ta laaaang tid før vi blir kvitt Flash.

Er du opptatt av datasikkerhet - og det går jeg da virkelig ut fra at du er - så følg litt med på denne her: http://mac-security.blogspot.no/ :-) :-) :-)

Please keep us posted...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » fre 08.01.2016 20:11

FLott. Takk skal du ha og takk for godt svar.

Jegh ar lurt på om det kan ha kommet litt støv inn i maskinen og luret seg under styreflata.

Bloggen skal skjekkes ut og sikkerheten testes og Flash skal ikke lenger leve sitt eget liv.

Jeg har både Chrome, FF og Safari...... oppe på en gang..... ( :''> (Ærre mulig? Ja, det er mulig.)

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Morse » fre 08.01.2016 21:51

Styreflata lever sitt eget liv, og er en del av "topcasen". Ikke akkurat videre tilgjengelig, nei, så glem det i denne omgang! Nøyaktig hvilken modell av Air´en har du?

Uansett, å fysisk åpne en Air på jakt efter hybelkaniner/kakerlakk-lik fra den siste ferien på Rhodos, etc, er ikke uten videre for "the faint of heart", selv om d absolutt er "doable". Skulle du befinne deg i det modige hjørnet, gjerne i støvsugerrus og prematur vår-yrhet og få lyst til å finne frem rørtang, høytrykksspyler og skrujern – besinn Dem, De! Denslags er ikke tema for den uinnvidde!

Å ha både Safari, FF og Chrome åpne på en gang er dog ingen sak i seg selv på en såpass genial sak, men driver du med webdesign, finnes der sites hvor du kan "øppe" og sjekke dine designs mot mange forskjellige nettlesere.

Ser at aftenen skrider frem, liflige dufter fra grytene distraherer. Ser frem til Deres respons.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » fre 08.01.2016 22:07

Det var da et Meget galant svar De gav meg. :-) Tusen takk for det :-)

Liflige dufter fra grytene må absolutt ikke ignoreres. Det kan straffe seg.

Det ser ut som om jeg så absolutt bør legge den premature vår-yrheten på hylla, sammen med rørtenger og slagborr.

Nå er de anbefalte program og tillegg lastet ned, så jeg håper på bedring.

En ny ting jeg har oppdaget etter jeg lastet ned siste oppdateringen av IOS. Hver gang maskinen starter, bruker den ca et minutt på oppdatering. Altså. Grå skjerm med Eplebakgrunn, og en progresjonsstrek. (Eller hva det nå heter..)

Håper fredagen fortoner seg fortreffelig. Håper du som jeg, slipper å måke. :-)

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Morse » fre 08.01.2016 23:54

"En ny ting jeg har oppdaget etter jeg lastet ned siste oppdateringen av IOS. Hver gang maskinen starter, bruker den ca et minutt på oppdatering. Altså. Grå skjerm med Eplebakgrunn, og en progresjonsstrek. (Eller hva det nå heter..)"

Dette skal De bare la gå sin gang, De, og følge med på hva Deres ymse maskinerier melder tilbake.

Ser for meg at diverse astrologiske konstellasjoner er gunstige, umiddelbar snemåking er unødig, og at fred og Freud monne frembringe en vellykket løsning på saken.

Tidvis er en god topp te det beste middel mot eksistensielle MacKriser!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Styreplateproblemer

Innleggav Moliten » lør 09.01.2016 10:11

Ergo lar jeg bare naturen gå sin gang ved hver eneste oppstart.
En ypperlig ADHD test. Merker en øket puls av irritasjon ved oppstart, vel så...... :-P

Kan også teste om det er varmen som forårsaker dette, ved å sette meg ute i sneen, mens jeg observerer de som bedriver snemåking. :-)

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]