Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Christian73 » man 29.02.2016 21:21

Jeg kom til å søle ca 1 dl vann i tastaturet for tre dager siden.
Har prøvd å legge den på varmekabler, av/på-knappen reagerte ikke , men etter å google litt så fant jeg ut at man kunne resette SMC. Da fikk jeg maskinen i gang igjen men tastaturet lagde bare bindestreker så jeg fikk ikke logget inn på kontoen min. Slo den av igjen for å se om det kunne hjelpe med tanke på de strekene, men den slår seg ikke på igjen, og det fungerer ikke lenger å resette SMC. Er det noe man kan gjøre for å få maskinen i gang, og tastaturet reagerer på vanlig måte?
Indikatoren på Magsafe-adaptoren lyser grønt, men mye svakere enn normalt.
medlem i 160 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Morse » man 29.02.2016 21:58

1. Slutt å ha vann og kaffekopper/colabokser i nærheten av data´en. Verden ville vært bedre hvis folk sluttet med slikt.

2. Du kan fortsette varmekabelforsøket i noen dager til, og håpe på det beste. Men en fullstendig uttørking kan ta mange dager. Og ikke prøv å speede opp prosessen med hårtørkere og slikt, det kan lett føre til andre skader.Håper det er rent kildevann det dreier seg om, og ikke noe mineralrikt fra flaske...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Dorkfish » tir 01.03.2016 14:39

Morse skrev:1. Slutt å ha vann og kaffekopper/colabokser i nærheten av data´en. Verden ville vært bedre hvis folk sluttet med slikt.



Amen!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Valotunk » tir 01.03.2016 17:57

Fælt så strenge dere er da ;) 8-)

Minner meg om en episode hvor en kompis av meg satt med en ølboks nærmest oppå tastaturet på PC'en sin.

Jeg kommenterte selvfølgelig at han måtte være forsiktig og ikke risikere å søle, hvorpå han svarer: "Ingen fare, jeg har mer øl i kjøleskapet" :-)
medlem i 198 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav tiddylicious » tir 01.03.2016 23:23

Det er en _veldig_ dårlig ide å prøve å skru på maskinen så tidlig etter å ha sølt vann. Du trenger ikke mye vann for å kortslutte små kretser. Det beste du kan gjøre er å la dette tørke (tre dager er ikke nok, jeg pleier å anbefale minst to uker) og krysse fingrene for at du ikke kortsluttet noe ved å prøve å skru på.

Personlig tipper jeg at mange av tastene dine er kortsluttet, om ikke mer. Det høres ut som hvertfall tastatur må byttes. Tastaturet er dekket av to lag med hinner, så du kan være heldig nok til at andre komponenter ikke er ødelagt. Ulempen er at _hele_ topplokket må byttes for å bytte tastatur, og dette er ikke en billig jobb gjennom Apple. Det er en relativ delikat jobb å gjøre selv også.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Nikolay » ons 02.03.2016 0:24

tiddylicious skrev:Ulempen er at _hele_ topplokket må byttes for å bytte tastatur (...)
Må og må, fru blom. Apple gjør det. Vi andre bytter bare delen som er defekt. Billigere sånn. ;)

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Morse » ons 02.03.2016 1:56

Hadde vært greit å få opplyst nøyaktig hvilken modell det dreier seg om, da. Ofte mye større sjanse for å få best mulig hjelp. Skifte tastatur, f.eks, på en bærbar Mac kan være alt fra easy-peasy til kategori vonde drømmer...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Christian73 » ons 02.03.2016 10:48

takk for svar, modellen er MACBOOK (13-INCH, LATE 2009)
medlem i 160 måneder
 

Re: Vann i Macbook - lar seg ikke starte igjen

Innleggav Nikolay » ons 02.03.2016 19:48

Det er en A1342. Disse maskinene ble solgt til juli 2011. Det betyr at Apple fremdeles tilbyr reservedeler til verksteder på disse. Dette er en hvit unibody-MacBook, og selv om det rent teknisk er mulig å bytte selve tastaturet på disse blir resultatet gjerne ganske halvveis og man kjenner forskjell ettersom det er limt i stedet for skrudd. Derfor er det anbefalt å bytte hele "topcase". Ta kontakt med Eplehuset, så kan de nok hjelpe deg.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron