Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Lasze » lør 29.04.2017 12:48

Hei!
først vil jeg bare si at ja, jeg er veldig grønn på dette her.

Rundt jul i fjor begynte musepekeren på min mac mid 2012 å bli veldig hakkete. Den kunne hoppe rundt over hele skjermen og klikke på forskjellige ting uten at jeg ville det. Den begynte også å gå veldig tregt, så jeg bestemte meg for å reinstallere operativsystemet,og få slettet alt jeg hadde på maskinen. Da jeg fikk slettet absolutt alt, og ville installere et nyere operativsystem fikk jeg opp en melding som sa at en ukjent feil gjorde at operativsystemet ikke kunne installeres (dette var etter at det var lastet ned).

Egentlig hadde jeg nesten gitt opp her, etter gjentatte forsøk, men en stund senere bestemte jeg meg for å prøve en clean installasjon eler hva det heter. Da lastet jeg ned operativsystemet til en minnepenn, og installerte det på macen min. Og sannelig fungerte det også! Første kvelden fungerte den fint, litt tregere enn forventet men jeg klagde ikke. Dagen etterpå begynte problemene igjen, musa begynte å hoppe frem og tilbake og etter hvert begynte maskinen å gå enda tregere enn hva den gjorde før jeg slettet det gamle operativsystemet.

Det som også plager meg er en merkelig lyd som kommer fra macen, av og til er den "lav" og stabil men som regel er den høy og varer ikke lenge. Kan høres ut som en rap. Og den kan rape mange ganger etter hverandre, der ingen raper høres helt like ut,

Long story short: Macen gikk tregt og pila hoppet overalt. Klarte ikke reinstallere et operativsystem uten en "clean" installasjon. Det fungerte, men de samme problemene kom tilbake.

Så det jeg lurer på er hva som er problemet? Må jeg ha ny harddisk? Må jeg ha noe annet nytt? er maskinen bås? Kan jeg gjøre dette selv? blir det så dyrt at det svarer seg å kjøpe en ny?
Takk for svar! :-D
medlem i 121 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Grubasek » lør 29.04.2017 13:01

Ut ifra det du beskriver så tyder det på at du har en disk som er iferd med å ta kvelden, så ja, du må sannsynligvis ha en ny disk.

Hvilken maskin har du? Det finner du i Eple-menyen øverst til venstre på skjermen. Se på valget "Om denne maskinen".

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Lasze » man 01.05.2017 19:23

Grubasek skrev:Ut ifra det du beskriver så tyder det på at du har en disk som er iferd med å ta kvelden, så ja, du må sannsynligvis ha en ny disk.

Hvilken maskin har du? Det finner du i Eple-menyen øverst til venstre på skjermen. Se på valget "Om denne maskinen".


Beklager litt sent svar, har vært på tur.
Den går så tregt at jeg ikke klarer å gjøre det en gang. Får prøve noen ganger til.

Jeg tror kanskje jeg har samme maskin som moren min, bare at hennes er to år eldre enn min. Om maskinen hennes:
MacBook Pro (13 tommers, midten av 2010)
Prosessor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
Hukommelse:4 GB 1067 MHz DDR3
Grafikk: NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Kan det stemme at min er lik, bare at den er fra midten av 2012?
medlem i 121 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Morse » tir 02.05.2017 6:28

Bare for å få dette avklart: Hopper musepekeren rundt også hvis du kobler til en ekstern mus, eller skjer dette når du bruker styreflaten? Jeg spør fordi et batteri som er i ferd med å svelle ut (det skjer en sjelden gang) vil "borke" styreflaten, mens en ekstern mus som regel vil fungere normalt. Skulle det vise seg at batteriet ditt er på tur, er det tid for action. Fortell!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Lasze » tir 02.05.2017 17:01

Morse skrev:Bare for å få dette avklart: Hopper musepekeren rundt også hvis du kobler til en ekstern mus, eller skjer dette når du bruker styreflaten? Jeg spør fordi et batteri som er i ferd med å svelle ut (det skjer en sjelden gang) vil "borke" styreflaten, mens en ekstern mus som regel vil fungere normalt. Skulle det vise seg at batteriet ditt er på tur, er det tid for action. Fortell!


Ja! Dette problemet oppstod dager før eksamen så det var litt krise. Heldigvis fant jeg ut at en ekstern mus fungerte, i hvert fall bedre. Mener å huske at den også ikke fungerte helt optimalt, men det kom vel sikkert av at jeg ikke "slo av" styreflaten i innstillinger.

Edit: Jeg husker at jeg kjøpte en ny maclader på finn like før problemene med musepekeren startet. Jeg syntes den var litt billig, og spurte selgeren om den var helt ekte. Han svarte ja, og sendte meg en link av uekte ladere han også solgte, som var enda billigere. Jeg tok en sjans og trodde på han, helt til den kom og da ble jeg skeptisk, fordi den hadde store ulikheter med en annen ekte jeg hadde fra før. Da musepekeren begynte å hoppe googlet jeg problemet og på apple sine sider stod det at det kunne skyldes ikke-autentiske ladere. Men det stod også at problemet burde blitt løst ved å fjerne strømadapteret og la maskinen gå på maskinstrøm, men problemet forsvant ikke da, heller ikke når jeg ladet den med en autentisk lader. (Tok kontakt med han som solgte meg laderen, og sa jeg hadde funnet en del ting som tydet på at den var falsk, vekt, farge på tekst osv.. han sa at det nesten ikke var mulig, men at jeg kunne sende den inn til han så skulle han sjekke den. Endte aldri opp med å gjøre det, fordi jeg jo ikke har hatt bruk for maskinen siden..)
medlem i 121 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Lasze » tor 04.05.2017 23:54

Morse skrev:Skulle det vise seg at batteriet ditt er på tur, er det tid for action. Fortell!
Er det tid for action snart? :-!
medlem i 121 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Grubasek » fre 05.05.2017 9:57

Sjekk om batteriet "buler". Da er det styreflaten som får unormalt press og slutter å fungere, eller fungerer feil. Virker alle tastene som normalt?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Lasze » fre 05.05.2017 21:39

Grubasek skrev:Sjekk om batteriet "buler". Da er det styreflaten som får unormalt press og slutter å fungere, eller fungerer feil. Virker alle tastene som normalt?


Styreflaten er ikke helt jevn, og etter at jeg sammenlignet den med en annen lik mac virker det som at hele blir presset lenger opp, slik at "kantene" er mindre enn hva de burde være. På undersiden er venstreside ikke skrudd helt igjen, så det kan hende at det her er press. Har ikke skrujern til å få åpnet undersiden, men skal se om jeg kan få skaffet det for å være sikker på om batteriet buler eller ikke.

Men om det buler, vil jeg trenge et nytt batteri og en ny disk så vil den fungere igjen tror dere?
medlem i 121 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Grubasek » fre 05.05.2017 22:16

Det er mulig det holder med nytt batteri, men hvis rammen er skjev må du evt. få sjekket maskinen på et verksted.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Lasze » man 22.05.2017 15:41

Har tatt litt tid dette, men har nå fått sett på batteriet. Jeg tror faktisk ikke det er noe problemer med det. Var en liten heving/bulk på det, og den ene sida av "bulken" virket til å være litt tjukkere/høyere enn hva batteriet var på andre sida av bulken. Likevel syntes jeg dette var så lite at jeg synes det er rart om det er problemet. Med mindre det bare er starten på problemet, og batteriet er i ferd med å blåse seg opp? Tok noen bilder men tror ikke det går an å legge de inn her?..

Skal jeg bare kjøpe en ny disk og se hvordan maskinen fungerer da? Hadde den på i ti minutter, musa fungerte fint da (uten batteri i, strøm fra adapteret). Maskinen går så tregt at det er umulig å gjøre noen verdens ting, bokstavlig talt, må bare se på skrivebordet.
medlem i 121 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Grubasek » man 22.05.2017 17:58

Bilder kan du legge ut på bildr.no, og så legger du ut en link her etterpå.

Hvis batteriet har begynt å bule litt ut er det all grunn til å passe på; det er tross alt 5 år gammelt!

Ellers kan det jo være en god ide å bytte disken til en SSD. Det burde få maskinen til å gå mye raskere.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Mac går ufattelig tregt, og "raper"

Innleggav Morse » tir 23.05.2017 16:43

"Styreflaten er ikke helt jevn, og etter at jeg sammenlignet den med en annen lik mac virker det som at hele blir presset lenger opp, slik at "kantene" er mindre enn hva de burde være. På undersiden er venstreside ikke skrudd helt igjen, så det kan hende at det her er press."

Du verden. Ingen tvil. Helt klart en klassiker. Og selv om det bare hade vært en antydning til utbuling på batteriet, så kan det brått bli mye verre, har erfaring for at det kan skje store (og potensielt dyre!) ting over natta – et fem år gammelt batteri som fortsatt er ok er vel omtrent like vanlig som hønsetenner. Få deg nytt batteri snarest!

Ang. at den går tregt: det er vel en av modellene (har ikke sjekket nærmere) som går på halv prosessorspeed uten batteri.

Og, ja, en SSD vil bestemt gjøre susen! Den vil bli raskere enn da den var ny...

Husk at dette er en 2012-modell, og gjennomsnittlig levetid for harddisker ved jevnlig bruk er fem år. Svært mange er uoppmerksomme på dette. Og at et bilbatteri gir opp etter fem år er vel ingen bombe for de fleste – men at et datamaskinbatteri faktisk kan finne på å gjøre det samme – ? 8-)

Oh, and one more thing: Hvis maskinen din har 4 Gb RAM, er det nokså yesterday. Den trenger 8 for å bli virkelig kjekk, blank i pelsen og med halen rett til værs...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]