Er det harddisk-kabelen som er ødelagt?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Er det harddisk-kabelen som er ødelagt?

Innleggav kongaall » tir 12.04.2016 21:34

Hei!
La inn eit innlegg her for ei god veke sidan, etter at eg fekk ein ny SSD etter reklamasjon. Fekk ikkje til å formatere SSDen og diskverktøy viste at den var full. Vurderte å reklamere på den, men tenkte at det var litt for tilfeldig at begge SSDane var feil med. Bestilte derfor ekstern SATA til USB3-kabel og har no fått kontakt med SSDen, samt installert OS på den. Reknar derfor med at det er den interne kabelen som er noko gale med. Eg får som sagt opp disken, men får aldri gjort noko med han. Ville eigentleg berre få bekrefta antagelsen min (har allereie bestilt ny kabel), men kan jo hende det er noko eg endå ikkje har tenkt på. Uansett, takk på førehand!
medlem i 126 måneder
 

Re: Er det harddisk-kabelen som er ødelagt?

Innleggav Helge Hafstad » ons 13.04.2016 1:25

Umulig å gi et sikkert svar på dette, men det kan virke som kabelen, ja. Dersom maskinen er kjøpt innenfor reklamasjonstid på 5-år så får du byttet denne hos et Apple autorisert verksted uten å måtte betale noe. Men de må selvfølge selv konstantere at det er det som er feilen.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Er det harddisk-kabelen som er ødelagt?

Innleggav kongaall » ons 13.04.2016 21:44

For det å skifte harddisk (og RAM) er innafor kva ein har lov å tukle med macen utan at garantien ryk? Har også lagt til optibay. Vil det påverke reklamasjonen?
medlem i 126 måneder
 

Re: Er det harddisk-kabelen som er ødelagt?

Innleggav Valotunk » ons 13.04.2016 22:01

Å bytte harddisk og RAM står beskrevet i Apple sine manualer og på support sidene så det er "tillatt".

Å legge til en optibay derimot er vel muligens noe de kan gjøre seg vanskelige på, men i forhold til reklamasjon må det da sannsynliggjøres at dette kan ha påvirket eller skadet Mac'ens funksjonalitet.
medlem i 198 måneder
 

Re: Er det harddisk-kabelen som er ødelagt?

Innleggav Laertes » ons 06.09.2017 11:56

Heisann!
Dette er jo en gammel post men jeg håper du ser meldingen. Jeg lurer bare på hvor du fant og bestilte ny intern kabel for harddisken, og om det fikset problemet når du byttet den. Jeg har lignende problem og mistenker at det er noe galt med kabelen. Jeg klarer ikke å formattere SSD-en (som fungerte normalt i over 2 måneder), og nå får jeg samme problem med den gamle SATA-harddisken.
Håper å få svar :)
W
medlem i 127 måneder
 

Re: Er det harddisk-kabelen som er ødelagt?

Innleggav Helge Hafstad » ons 06.09.2017 18:52

Kabelen er en Apple-del som normalt bare er å få tak i via et autorisert verksted. Dvs de må kontantere en feil og bytte kabelen som et service-oppdrag eller på ev garanti eller som reklamasjon.

Alternativt kan du prøve å få tak i kabelen hos en tredjepart, fx hos iFixit, eBay og/eller via Aliexpress.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]