Skjerm fryser etter bytte av harddisk

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Skjerm fryser etter bytte av harddisk

Innleggav Andrine09 » lør 20.08.2016 0:23

Jeg fikk en bulk under min MacBook Pro (13-tommers, midten av 2012) og valgte derfor å få et verksted til å sette inn ny harddisk, siden harddisken ble skadet. Etter dette har jeg slitt med at når jeg løfter opp macen med en eller to hender, så kommer det fargede striper på skjermen (rosa, hvite osv.). Når jeg da setter den ned igjen på bordet, så kommer det normale skjermbildet frem igjen, men da har skjermen låst seg og eneste alternativ da er å slå maskinen av og på.

Har spurt verkstedet om de kan finne noen feil på maskinen, men de har prøvd alt, og finner ingenting. Noen som kan hjelpe meg?
medlem i 91 måneder
 

Re: Skjerm fryser etter bytte av harddisk

Innleggav mariustidemann » lør 20.08.2016 9:25

Vel, akkurat det symptomet med skjermen du beskriver, med fargestriper kommer av dårlig kontakt en plass. Det kan være i kontakten mellom hovedkort og skjerm, eller det kan være skjermen i seg selv. Det kan være skjermen din også fikk seg en smell - selv om det var harddisken som fikk bulken, vil jo endel energi forplante seg i chassis. Det du videre sier er at verkstedet har gjort "alt men finner ingenting". Betyr det at feilen ikke har vist seg mens maskinen har vært inne på service eller at de ikke har funnet hvor feilen kommer fra?

Det er sikkert en eller annen spesifikk bevegelse av enten skjerm eller tastaturside som vil kunne fremprovosere dette symptomet. Finn denne og få den forklart til verkstedet slik at de kan replikere symptomene og deretter gjøre god feilsøking.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Skjerm fryser etter bytte av harddisk

Innleggav Nikolay » lør 20.08.2016 12:37

Etter hva jeg har sett av lignende problemstillinger virker det som GPU-en på hovedkortet har fått en smell. Ofte viser det seg av striper som er der hele tiden, men som løser seg når man trykker eller vrir på hele kortet eller på spesifikke steder på kortet. Hos deg er det det samme, men motsatt.Når du "vrir" på hovedkortet ved å løfte maskinen så mister skjermprosessoren et kontaktpunkt eller noe slikt, og det settes på plass igjen når maskinen står plant slik at du får bilde. Men systemet klarer ikke helt håndtere det som har skjedd (for det skal jo ikke skje), så du må starte på nytt.

Jeg ville tippe du trenger en hovedkortfiks. Verkstedet vil vel mene du må bytte hele hovedkortet, men det finnes steder som ordner slikt.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron