Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav kajac2 » tir 06.09.2016 17:34

Hei
Jeg har en MacBook Pro 13" Mid 2012 som jeg bruker privat. Denne har et Intel HD 4000 grafikkort med 1024 MB minne, 2,5 GHz Intel i5, og 8 GB minne.

På jobben har jeg en helt lik maskin, Mid 2012, med samme spesifikasjonene (men med 4 GB minne i stedet for 8), men på jobb-maskinen har grafikkortet 1536 MB.

Noen som vet hvorfor? Jeg vet det er delt minne i disse maskinene, så jeg synes det er rart at maskinen med minst ram har mer grafikkminne enn den med mest ram.

Se screenshots:
Bilde
Bilde
medlem i 198 måneder
 

Re: Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav Valotunk » tir 06.09.2016 18:28

Det er El Capitan som har mulighet til å allokere mer minne enn Mavericks til bruk av GPU på denne modellen av Macbook.
medlem i 199 måneder
 

Re: Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav Morse » ons 07.09.2016 0:02

Noen grunn til at jobbmaskinen fortsatt kjører 10.9.5?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav kajac2 » ons 07.09.2016 8:48

Det er min private maskin som kjører Mavericks. Rett og slett fordi jeg liker designen bedre enn El Capitan. El Capitan er flatt og kjedelig og mangler "magien" i Aqua-grensesnittet. Jeg tror jeg kommer til å fortsette å kjøre Mavericks så lenge Apple fortsatt slipper oppdateringer, men jeg regner med de slutter med det så snart Sierra er lansert. Tradisjonelt sett støtter Apple de tre nyeste OSene. Enn så lenge er det El Capitan, Yosemite og Mavericks :)

Når Sierra slippes, oppgraderer jeg kanskje til El Capitan. Da har det sikkert "modnet" :)
medlem i 198 måneder
 

Re: Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav Morse » ons 07.09.2016 11:02


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav kajac2 » ons 07.09.2016 13:28

Valotunk skrev:Det er El Capitan som har mulighet til å allokere mer minne enn Mavericks til bruk av GPU på denne modellen av Macbook.

Ser ut som om du har rett. Har greid å spore opp et par andre som også har merket seg dette. Men det ser ut til å være noe som Apple ikke har gått offentlig ut med. Uansett så har jeg forstått det slik at grafikkortene justerer minnet etter behov, så jeg vil tippe det ikke utgjør en så stor forskjell.

Morse:
Har tweaket maskinen på jobben, men er fremdeles ikke fornøyd. Dvs. hastighet og brukervennlighet er helt på nivå med Mavericks, men jeg virkelig misliker dette flate iOS-grensesnittet. Så jeg håper jeg kan vente så lenge som mulig med å bite i det sure eple (pun intended).
Dessuten er det ikke lenger mulig å installere custom themes i El Capitan, så det er lite å få gjort med det. El Capitan tillater ikke at man endrer systemfiler (på mange måter forståelig, men jeg burde få lov til det hvis jeg absolutt ønsket dette).
medlem i 198 måneder
 

Re: Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav Morse » ons 07.09.2016 14:56

Vel, hvis du absolutt ønsker det: http://www.imore.com/el-capitan-system- ... lware-away

Bare vær klar over faremomentene, og hold denne oppdatert: https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Forskjellig grafikkminne på "samme" maskin

Innleggav Valotunk » ons 07.09.2016 19:15

kajac2 skrev:
Valotunk skrev:Det er El Capitan som har mulighet til å allokere mer minne enn Mavericks til bruk av GPU på denne modellen av Macbook.

Ser ut som om du har rett. Har greid å spore opp et par andre som også har merket seg dette. Men det ser ut til å være noe som Apple ikke har gått offentlig ut med. Uansett så har jeg forstått det slik at grafikkortene justerer minnet etter behov, så jeg vil tippe det ikke utgjør en så stor forskjell.


Det er riktig. Jeg kan heller ikke huske å ha sett at Apple har gått ut med denne informasjonen noe sted. Men det er en kjent sak siden tidlig 2014 :)

Og det stemmer også som du sier at GPU bruker av minnet etter behov og nå har mulighet til å benytte opp til 1536MB i stedet for 1024MB som tidligere.
medlem i 199 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]