Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Sierra

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Sierra

Innleggav daniel2010 » ons 12.10.2016 17:30

Hei!

Har en god gammel sliter, MBP 13" 2010 med 4gb ram og 250gb HDD med 82GB ledig.

Sliter med at etter jeg oppdaterte til Sierra i dag tidlig går nå vifta nesten hele tiden, til tross for at jeg kun har oppe Safari, og ingenting annet. Før gikk vifta sjeldent, og kun ved høy belastning.

Er det noen tiltak man kan gjøre i forbindelse med dette? Vet at maskinen begynner å bli gammel, men hadde håpet den skulle holde litt til. Ganske slitsomt å ha en vifte som går på full gass bare man har oppe Spotify eller Safari.

Mvh Daniel.
medlem i 161 måneder
 

Re: Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Si

Innleggav Atlet » ons 12.10.2016 20:19

Min gamle MBP 2010 med 8 GB Ram sleit litt til børjan. Har du mange bilder på maskinen så er det Bilder.appen som holder på og analyzerer dem.
Prøv og åpne bilder appen og vent litt, da roa maskinen min seg ned på grunn av den stoppa analyzeringa når du åpnet Bilder.
Etter bilder var ferdig så virker det som alt fønker ( oppdaterte for 2 dager siden )
medlem i 172 måneder
 

Re: Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Si

Innleggav strukt » tor 13.10.2016 10:48

Kan godt være som daniel2010 skriver. Maskinen jobber med noe i bakkant. For eksempel spotlight indeksering eller analysering av bilder.

Du kan se selv ved å starte aktivitetsmonitor og sortere etter CPU bruk.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Si

Innleggav Morse » tor 13.10.2016 14:33

Bruker du Adobe Flashplayer?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Si

Innleggav Morse » fre 14.10.2016 16:25

Og en annen ting: Har du sjekket at "den gode, gamle" ikke er full av støv? Skru den opp og ta en titt, hvis du ikke har åpnet den på en stund. IKKE bruk støvsuger hvis du finner noe – fare for statisk elektrisitet! Kjøp evt. en boks trykkluft i nærmeste fotobutikk eller på Elkjøp.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Si

Innleggav kajac2 » lør 15.10.2016 0:53

Jeg opplevde nylig at tastaturet på min MBP røk etter jeg vasket det. En konsekvens av dette var at maskinen plutselig slo seg av, trolig pga. kortslutning i av/på-knappen. Dette førte igjen til at viften i maskinen plutselig begynte å gå på full hastighet hele tiden.

Løsningen min (foruten å bytte ut tastaturet) var å resette SMC. Under en av de brå omstartene har nok noe data i SMC blitt korrupt, som har ført til vifteoppførselen.

Er ikke sikkert det fungerer, men er sikkert verd et forsøk

Hvordan resette SMC: https://support.apple.com/no-no/HT201295
medlem i 198 måneder
 

Re: Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Si

Innleggav daniel2010 » lør 15.10.2016 15:16

Takker for alle svar!

Jeg har Adobe Flashplayer ja :)

Har nå studert problemet litt, og det virker som det forekommer oftest mens maskinen lader. Dette har aldri skjedd før, og kun noe som er kommet nå etter jeg oppdaterte.

Batteriet ble byttet i fjor høst, og laderen ble skiftet i 2014, så tviler på at det er en elektrisk feil ved noen av disse komponentene, men selvfølgelig, ting kan skje.
medlem i 161 måneder
 

Re: Vifte går stort sett hele tiden etter oppdatering til Si

Innleggav Morse » søn 16.10.2016 20:16

Prøv om Firefox eller Chrome er litt "snillere" mot vifta enn Safari.

Übrigens: Noen som har fått med seg denne? http://www.theregister.co.uk/2016/10/14 ... ra_update/

Prøv ellers om ikke denne her kan få satt en stopper for uvesenet: http://www.crystalidea.com/macs-fan-con ... =macupdate

P.S. Jeg mener ikke å lokke deg ut på glattisen, men en slik maskin blir mye morsommere å ha med å gjøre med 8 Gb RAM – for ikke å snakke om en SSD!)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]