Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Innleggav technics » lør 12.11.2016 18:43

Hei,

Jeg ringte eplehuset idag for å høre hva det kostet å bytte batteri, de snakket om 3500-4000kr. Det er helt absurd når Apple Store i NY og Paris tar 199€/$.

Er det noen som kjenner til noen andre sertifiserte verksteder i Oslo/Norge?
medlem i 211 måneder
 

Re: Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Innleggav Valotunk » lør 12.11.2016 22:12

Helt hinsides og uakseptabel pris.

Apple hadde for et par år siden fastpris på batterybytte på MBPr til 199 euro i Europeiske land. Det var forsåvidt akseptabelt.

Noe særlig over det er meget kritikkverdig.

Hva er galt med batteriet ditt? Utslitt? Oppbrukt? Hvor gammelt Mac og hvor mange ladesykluser?
medlem i 198 måneder
 

Re: Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Innleggav technics » lør 12.11.2016 22:22

Helt enig, 199$€ er en helt OK pris for å bytte, noe mer vil være uaktuelt.

Valotunk skrev:Hva er galt med batteriet ditt? Utslitt? Oppbrukt? Hvor gammelt Mac og hvor mange ladesykluser?


Jeg er litt overrasket over levetiden på batteriet, det er en mid-2012 MBP Retina med 1330 ladesykluser og 4531 mah igjen ved 100% oppladet. Den slår seg av og til av uten forvarsel og med 60% batteri igjen. Noen ganger fungerer den normalt, så er litt ustabilt.
medlem i 211 måneder
 

Re: Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Innleggav Valotunk » lør 12.11.2016 22:33

1330 ladesykluser er jo en del. Min MBA fra 2013 har såvidt 300 sykluser og 91% av opprinnelig kapasitet.

Apple sier vel 1000 ladesykluser før batteriet er vesentlig svekket så noe reklamasjon vil nok ikke hjelpe i ditt tilfelle.

Jeg vet at Macrep i Bergen bytter for kr. 1900,- så det burde vel finnes noen i østlandsområdet som kan bytte for noenlunde tilsvarende pris.

Ellers finnes jo muligheten for å ta jobben selv. Ifixit selger deg batteri for 100 dollar. Inkludert frakt og mva. bør du havne rundt kr. 1500,-.

https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBoo ... F123-010-1

Med noe mindre enn 10 tommeltotter, ei uforstyrret kveldsstund samt ei tube tålmodighetskrem er ikke jobben uoverkommelig:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/13076
medlem i 198 måneder
 

Re: Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Innleggav technics » lør 12.11.2016 22:37

Valotunk skrev:1330 ladesykluser er jo en del. Min MBA fra 2013 har såvidt 300 sykluser og 91% av opprinnelig kapasitet.


Jeg vet ikke hvorfor min Mac har så mange ladesykluser. Hvordan får man færre ladesykluser?


Valotunk skrev:Jeg vet at Macrep i Bergen bytter for kr. 1900,- så det burde vel finnes noen i østlandsområdet som kan bytte for noenlunde tilsvarende pris.


Takk, jeg skal sjekke Google litt mer å se om jeg finner noen. Mulig jeg bare bestiller meg et batteri på eBay å gjør det selv. Problemet er at reklamasjonsretten på 5 år utgår da, ikke sant?
medlem i 211 måneder
 

Re: Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Innleggav Valotunk » lør 12.11.2016 23:25

Reklamasjonsretten står nok i fare så snart du begynner å mekke selv. Men med en 2012 modell så blir jo det en vurderingssak om hvor mye reklamasjonsretten lenger er verdt.

Selv har jeg alltid hatt min MBA tilkoblet strøm så ofte som mulig. På batteri bare når det er nødvendig og lading ikke tilgjengelig.

Forøvrig vil jeg sterkt anbefale å ikke kjøpe batteri på ebay. Der er det fryktelig mye humbug ute og går, spesielt når det gjelder batterier. Kjøp fra iFixit. Da får du ihvertfall batteri av kurant kvalitet og god service med på kjøpet dersom det skulle dukke opp noe uforutsett.
medlem i 198 måneder
 

Re: Bytte batteri MBP retina til 4000kr???

Innleggav Morse » søn 13.11.2016 5:10

technics, lytt til Valotunk. Med en tross alt såpass omfattende jobb er det ingen vits i å ta sjansen på å kjøpe slikt på eBay. Ser forresten at PCbatterier ser ut til å ha dette – kjøper du i norsk butikk, slipper du tross alt mas med toll og frakt og eventuelt styr med reklamasjoner. Bare forsikre deg om at det er en MBP 10.2 du har.

http://www.pcbatterier.no/apple-1/macbo ... o10-2.html

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 



Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]