Klarer ikke å formatere harddisken

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Klarer ikke å formatere harddisken

Innleggav Lotielin » ons 23.11.2016 14:35

Har en Macbook Pro 15" tidlig 2011-modell.

Ønsker å slette alt på Macen og gjøre en clean install av MacOS Sierra. Macen er treg og har noen litt rare grafikkfeil, som jeg håper kan fikses på denne måten. Det kan også hende at jeg til slutt ønsker å selge den, og da vil jeg jo kunne gjøre den helt «blank» og klar for ny eier.

Prøvde å følge denne guiden ettersom jeg ikke har noen minnepinne tilgjengelig: http://wccftech.com/clean-install-macos ... thout-usb/

Alt fungerte OK inntil jeg kom til punktet:
«3. Once you see a window like the one below, click on Disk Utility and Erase your main Mac HDD (or SSD). Make sure it’s the drive on which you want to install macOS or OS X on.»

Jeg kunne slette/formatere partisjonen, men ikke selve harddisken. Fikk denne feilmeldingen:
«Deaktiverer disk
Kunne ikke deaktivere disk.
Handlingen mislyktes...»

http://i.imgur.com/sFUCOl6.jpg

Endte opp med å slette/formatere partisjonen, reinstallere MacOS Sierra, og det fungerte greit. Men er redd det som eventuelt gjør macen treig og litt buggy fremdeles er til stede.

Hva kan være galt? Gjorde jeg noe feil?

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 

Re: Klarer ikke å formatere harddisken

Innleggav Helge Hafstad » ons 23.11.2016 19:47

Hva kan være galt? Gjorde jeg noe feil?


Der er flere ting her som kan være feil, men det viktigste er at du er på tampen av et reparasjonsprogram for disse modellene, som går ut 31.12.2016. Det har med grafikkortet å gjøre og selve reparasjonsprogrammet finner du hos Apple.

Selv fikk jeg reparert min MBP på dette programmet for en måned siden, feilen kom fram da jeg installerte Sierra. Det har også vært en del problemer med SATA-kabel på disse modellene, og da skjer det mye rart når man prøver å installere m.m. Ellers kan jo selvfølgelig disken være gåen, hvis det er originaldisken så anbefales den uansett byttet til en SSD. Du vil oppleve det som en gjenfødelse...:-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]