Oppgradere MacBook Pro

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Oppgradere MacBook Pro

Innleggav OMMRen » fre 30.12.2016 12:35

Tenkte jeg skulle oppgradere en MacBook Pro (tidlig 2011) med mer RAM og en SSD disk. Har sjekket veiledninger på ifixit.com og lest på dette forumet, som sier meg at dette bør være relativt enkelt å gjøre selv. Har nødvendige verktøy. Men ønsker å spørre ekspertene her på forumet før jeg går i gang.

RAM: Er dette settet fra Crucial noe å satse på? https://www.komplett.no/product/772721/ ... odimm-mac#

SSD: Ser at mange snakker bra om disker fra Samsung, og da kan kanskje denne passe? https://www.komplett.no/product/828770/ ... 500gb-ssd#
Vil denne disken passe direkte inn på plassen til den eksisterende, eller må det noe ekstra til (altså; har SSD-disken de samme dimensjonene som den eksisterende)?

Har laget meg en boot-bar minnepinne med macOS (Sierra) på, som jeg tenkte å starte fra etterpå for å installere OSet. Er dette best å gjøre før disken installeres? I så fall trenger jeg vel et tilkoblingspunkt (eksternt kabinett) – har noen en anbefaling?
Hadde ikke tenkt å klone eksisterende disk over på den nye, men heller installere nødvendige programmer på nytt og så kopiere manuelt de dokumentene/filene som jeg trenger (fra en klone som jeg vil lage på en vanlig ekstern harddisk). Har relativt få bilder (iPhoto foreløpig) og ikke mye musikk (iTunes) på eksisterende disk, men kan bibliotekene for disse kopieres over for så å fungere på nytt oppsett?

OK – dette er planen. Er det veien å gå, eller er det andre fremgangsmåter som vil være bedre? Setter pris på kloke tilbakemeldinger :-)

Brukerens avatar
medlem i 90 måneder
 

Re: Oppgradere MacBook Pro

Innleggav Helge Hafstad » fre 30.12.2016 16:24

Både minne og disk du lenker til er helt ok, har erfaringer med begge. Skaff deg ev også et slikt adapter så trenger du ikke noe kabinett.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Oppgradere MacBook Pro

Innleggav Morse » fre 30.12.2016 19:27

Men vil man ha et kabinett, er dette faktisk enda billigere enn nevnte (for øvrig utmerkede) adapter: https://www.komplett.no/product/760841/ ... -kabinett#

Og en ting til: Vær VELDIG forsiktig med den interne harddiskkabelen – den liker ikke noen som helst form for røff behandling!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Oppgradere MacBook Pro

Innleggav OMMRen » fre 30.12.2016 20:03

Takk for tips og tilbakemeldinger. Det betyr at SSDen vil passe «som hånd i hanske» i plassen der den originale disken ligger?
Og hva med resten av prosessen – er det greit å gjøre det slik jeg beskriver?

Brukerens avatar
medlem i 90 måneder
 

Re: Oppgradere MacBook Pro

Innleggav Valotunk » lør 31.12.2016 1:03

SSD'en passer som hånd i hanske.

Og som nevnt av andre over her er både nevnte RAM og SSD ypperlige valg.

Et eksternt kabinett er alltid fint å ha og koster ikke mange kronene.

Ellers er det bare å sette igang. Prosessen du beskriver fungerer helt utmerket. Sett inn SSD'en og begynn installasjonen. Da har du også den gamle disken liggende i tilfelle noe skulle skjære seg underveis.

Dukker det opp problemer eller spørsmål underveis så er det bare å spørre her ;)
medlem i 198 måneder
 

Re: Oppgradere MacBook Pro

Innleggav OMMRen » tir 03.01.2017 19:30

OK. Jeg kjøpte delene jeg nevnte, og har byttet RAM-brikker og byttet harddisken med den nye Samsung SSD. Starter så fra en minnepinne med installasjonsfil for OSet, men maskinen ser ikke ut til å finne den nye SSDen (får kun opp volumet som er minnepinnen).
Jeg var VELDIG forsiktig med den interne harddiskkabelen, og vippet bare den gamle disken opp så langt at kabelen kunne vippes av. Deretter ble den nye montert i motsatt rekkefølge.

Hva kan være galt? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Edit:
Gikk nok litt fort i svingene (flaut). Den nye disken måtte jo formateres, noe jeg gjorde ved å koble på den jeg hadde tatt ut og så starte fra den, for deretter å bruke diskverktøy for å formatere den nye SSDen. Fungerte fint det, og nå er OSet på vei inn på den nye disken :-)

Edit 2:
Du verden - den oppgraderte gamle Mac'en har fått et helt nytt liv! Vanvittig mye raskere enn den var. Må si meg godt fornøyr med resultatet :-D :-D

Brukerens avatar
medlem i 90 måneder
 

Re: Oppgradere MacBook Pro

Innleggav Morse » ons 04.01.2017 5:56

Dette var svært gledelig å høre! Gå nå til Systemvalg > Dock og kryss vekk dette tøyset med "Animér oppstart av programmer". :-) "Lampeånden" kan du også erstatte med "Skaleringseffekt", det er bare eye candy. Gratulerer med job well done!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Oppgradere MacBook Pro, feil med Apple-ID..

Innleggav anneki » søn 05.03.2017 0:27

Jeg har oppgradert min Mac Book Pro (mid 2012) med en Samsung SSD på 250 GB, og en Toshiba HDD på 1 TB. Den booter fra SSD'en (med system og programmer), mens dokumenter etc. ligger på HDD'en. Nå får jeg problemer med å logge meg inn på Facetime, iMessage etc. med Apple-ID'en min. Skjønner ikke hva som er feil, for Apple-ID'en er korrekt konfigurert, og jeg kan logge meg inn på den uten problemer andre steder..
Får følgende feilmelding:
"Macen kan ikke koble til iCloud fordi det er et problem med ".........@online.no" (som er e-postadressen som brukes som Apple-ID).
ps. Jeg kommer inn uten problemer fra iPad og iPhone, så det må ha noe med konfigureringen av den "nye" Macen å gjøre...
Noen som har en idé om hva som er feil?
medlem i 120 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron