Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Innleggav Syver1 » ons 18.01.2017 17:18

Hei

Har en Mac hvor jeg tror SSD har røket. Er det noen i Bergensområde som har OS på USB som jeg kan låne for Evt et mellomlegg. Får ikke til å lage en slik på PC.

På forhånd takk.

Hilsen Frode
medlem i 86 måneder
 

Re: Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Innleggav Helge Hafstad » ons 18.01.2017 18:54

Hvilken versjon er du ute etter? Har Yosemite og El Capitan og kan lage en macOS Sierra også.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Innleggav Syver1 » tor 19.01.2017 22:52

Hei

Klarte i går å slette og installere Lion(som lå i maskinen). Kom meg inn i app store og kastet ned det nyeste OS'et. Startet installasjon når jeg la meg. Idag startet maskinen med spørsmålstegnet igjen. Mulig det er hardiskkabel som må byttes? Noen som har opplevd dette?
medlem i 86 måneder
 

Re: Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Innleggav Helge Hafstad » fre 20.01.2017 0:05

Det betyr vanligvis at maskinen ikke finner et gyldig system å starte fra. Prøv å slette P-RAM først og se om det løser problemet. Ev resett SMC.

Har erfaring med feil på SATA-kabel, men det arter seg ofte som at maskinen kommer et stykke på vei i oppstartprosessen for så å stoppe opp. Men spørsmåltegn kan også gjelde her.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Innleggav Morse » fre 20.01.2017 0:06

Hvilken Macmodell er dette?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Innleggav ggt667 » lør 21.01.2017 14:03

Er det ikke bare å holde ned R eller CMD + R ved omstart?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Mac OS på USB. Noen i Bergen som har?

Innleggav Morse » lør 21.01.2017 17:37

ggt667, det hjelper ikke hvis harddiskkabelen er skadet...

En grei måte å finne ut om harddiskkabelen trøbler, er å sette disken i et eksternt kabinett som dette: https://www.komplett.no/product/760841/ ... -kabinett#

Plugg den så inn i USB-porten, og start maskinen mens en holder inne alt-tasten, og velger den eksterne disken som startstasjon. Går dette greit (oppstarten tar naturligvis mye lengre tid), er det all mulig grunn til å mistenke den interne kabelen. Been there, done that...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]