Treg maskin ved oppstart

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Treg maskin ved oppstart

Innleggav Stubbis2 » tir 07.02.2017 0:16

Hei,

Har den nest nyeste generasjonen av macbook pro som nå har blitt halvannet år. Den forrige macen min forble rimelig rask fram til dens død etter 5,5 år, men den nye har allerede begynt å merke alderdommen. Spesielt treg er den etter å ha skrevet inn passord fra låst skjerm - da kan det gå opptil 4-5 sekunder før jeg får opp desktop. Dette gjelder også hvis maskinen kommer fra omstart.

Av preventive tiltak, er jeg nok noe naiv ettersom jeg bare kjører Clean My Mac en gang i mnd og tenker at det er nok. Harddisken er ikke mer enn halvfull (snaue 60 gb), så en mindre IT-kyndig kar klarer ikke å se noen umiddelbar grunn til at ting skal begynne å bli tregt allerede.

Setter stor pris på svar, eller henvisninger.
medlem i 169 måneder
 

Re: Treg maskin ved oppstart

Innleggav mariustidemann » fre 10.02.2017 14:26

Hei.
Jeg holder først og fremst en knapp på at du har noe installert som forårsaker dette. typisk noe som kjører i bakgrunnen med eller uten ikon i menylinja. Prøv å se litt på hva som er satt til å starte ved oppstart av maskin. Kanskje svaret ligger der? Systemvalg->brukere og grupper -> din bruker -> påloggingsobjekter. Merk deg hvilke som ligger der og fjern alle sammen. Dersom problemet er løst med det kan du legge til en og en og se hvilken som gjør at problemet kommer tilbake. Løser det ikke problemet kan du legge alle tilbake igjen. Alternativt kan du fjerne/legge tilbake ett og ett program. Smak og behag.

Du kan også se litt i Konsoll, lete litt i logger etter programmer som har mye feilmeldinger og se om det er noe samsvar mellom tidspunkt hvor et program sliter og at du merker treg maskin.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Treg maskin ved oppstart

Innleggav Morse » fre 10.02.2017 18:31

Ta også turen innom Systemvalg > Dock og kryss vekk for at programmer skal animeres ved oppstart. Og skift fra lampeåndeffekt til skaleringseffekt, det er bare eye candy...

Og forsiktig med CleanMyMac, det kan gjøre mye gærn´t hvis du ikke passer på. (Slike "renseprogrammer" har skaffet meg en del ekstraintekter fra folk som stoler blindt på reklamen).

Og i samme slengen, last nå endelig ned og installér denne: https://www.malwarebytes.com/mac/

Til sist, i denne omgang: Hvis du er en av de svært mange som dessverre ennå bruker Adobe Flash Player, sørg for at du har lastet den ned fra Adobe selv, og markert at Adobe får oppdatere den automatisk. Har du denne biten på plass, kan du rolig ignorere meldinger om at du må oppdatere, da sånne meldinger er falske og bare vil lokke deg ut på glattisen.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]