Musepekeren plutselig amok!

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Musepekeren plutselig amok!

Innleggav dakri » tor 18.05.2017 10:27

Jeg har en trofast Macbook Pro Retina fra midten av 2012 (OS X El Capitan 10.11.6.) som jeg aldri har hatt problemer med. Har aldri brukt ekstern mus på den, kun museflata på maskina.

I dag - ikke fra oppstart, men etter halvtimes tid - gikk plutselig musepeker'n/-flata bananas. Fikk ikke styrt den dit jeg ville, fikk med nød og neppe manøvrert (med piltaster etc) til en omstart, og håpet med det problemet var løst. Men nei :-[ Ble livredd for noe virus-tull - fikk lånt en ekstern mus av en kollega - og - puh - det virka.

Det skal sies at rett før dette skjedde, spiste jeg en mer enn gjennomsnittlig saftig pære, og måtte tørke litt av rundt (og på) museflata etterpå. Kan noe av det ha kilt seg nedimellom og ligger og forstyrrer? Selv om jeg nå etter måten har ”gjennoppretta kontrollen” så flytter musepekeren på seg helt umotivert innimellom. (Blir litt gal av det!!) Har da søla småtterier før uten at det har medført skade…..

Noen som har opplevd samme utfordring? Noe å reparere (må jeg levere inn maskina?) Eller er det noe program-greier (og der skjønte alle at vi har med en komplett uvitende å gjøre) som kan fikse på uføret?

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Musepekeren plutselig amok!

Innleggav Grubasek » tor 18.05.2017 10:48

Først og fremst må du sjekke om batteriet "buler" under pekerflata. Hvis det gjør det, må det byttes. Hvis det ikke gjør det kan du forsøke dette:

https://support.apple.com/no-no/HT201295

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Musepekeren plutselig amok!

Innleggav dakri » tor 18.05.2017 12:22

Takk for innspill, Grubasek!

Kan ikke si at jeg ser at batteriet "buler" ut, nei.
Forsøkte den løsningen som ikke innebar å ta ut batteri i linken du sendte.
(Forsøkte også, etter å ha fulgt noen linker, å holde "D" nede når jeg startet opp. noe som medførte en slags feilsøking/scanning jeg ikke har gjort tidligere. Konkluderte med "alt i orden"...)

Men etter å ha utført det som stod i linken fra deg, så det umiddelbart ut til å være i orden igjen.. hvertfall nesten... Men brått så fusker den og oppfører seg med sin egen vilje igjen. .. Så lenge var Adam i paradis.... Flere forslag mottaes med takk.... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Musepekeren plutselig amok!

Innleggav Morse » fre 19.05.2017 1:54

Hvis en ekstern mus virker fint, ville jeg stadig vekk mistenke batteriet. Det er ikke alltid et defekt batteri buler ut så mye at det er synlig. Last ned denne her og se om den kan fortelle deg noe: http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Musepekeren plutselig amok!

Innleggav Morse » lør 20.05.2017 6:04

Noe nytt? Kanskje du skulle skru av bunnplaten og sjekke? NB! Viktig med riktig skrutrekker, eller herper du skruene...

Hvis du aldri har skiftet batteri, er det ingen sensasjon om det etter fem år er i ferd med å finne på ting! Og hvis dette er tilfelle, gjelder det å snu seg rundt i en fart før større skade skjer. Jeg ønsker ikke å male en viss mann på veggen, men du kan i verste fall ende opp med totalhavari.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Musepekeren plutselig amok!

Innleggav dakri » man 22.05.2017 8:18

Takk for innspill, Morse. Programmet du linket til forteller at batteriet er i god form. Så da vet jeg ikke? Det rare er at musepekeren/plata kan fungere fint en kort periode for så å ikke samarbeid igjen. Og selv om jeg bruker ekstern mus ("gammal Windows-mus") så "klikker" den rundt i vilden sky en periode... for så å roe seg og oppføre seg normalt...... Noe klokere?

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Musepekeren plutselig amok!

Innleggav Grubasek » man 22.05.2017 10:36

Det er vel en mulighet for at den pæra du nevner allikevel (fremdeles) lager problemer?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron