MBP 2012 - Thunderbolt - LaCie Rugged

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

MBP 2012 - Thunderbolt - LaCie Rugged

Innleggav Ove » søn 18.06.2017 6:48

Jeg har brukt Mac omtrent daglig i 28 år, og har etter hvert 2-3 tusen GB med filer jeg ønsker å bevare og ha lett adgang til, pluss behov for daglig sikkerhetskopiering av en MacBook Pro mid-2012-maskin. Så har jeg tenkt å kjøpe meg en transportabel versting på 5 TB (særlig større finnes vel ikke?) for å ha alt sammen på. Tenker på denne:

https://eplehuset.no/lacie-5tb-rugged-thunderbolt-usb-c (med Thunderbolt 3).

Så var det å få koplet den til min MBP 2012 som har Thunderbolt 2-port. Fant denne dingsen:

https://www.apple.com/no/shop/product/M ... -2-adapter
Adapteren er toveis og kan koble nye Thunderbolt 3-enheter til Macer med en Thunderbolt- eller Thunderbolt 2-port og macOS Sierra.

Men så kommer rosinen i pølsa (eller puddelen er begravet) her:

https://support.apple.com/no-no/HT207266
Med Thunderbolt 3 (USB-C)-til-Thunderbolt 2-adapteren kan du koble til på to hovedmåter:
[…]
Koble en Mac med Thunderbolt- eller Thunderbolt 2-porter til nye Thunderbolt 3-enheter. (Krever macOS Sierra.)
Thunderbolt 3 (USB-C)-til-Thunderbolt 2-adapteren er laget for bruk MacBook Pro-modeller fra 2016, og den er ikke kompatibel med MacBook (Retina, 12-tommers, tidlig 2015) og eldre.

Kan dette være riktig? Vis meg en MacBook Pro-modell fra 2016 (og nyere) med Thunderbolt- eller Thunderbolt 2-port? (At MacBook ikke støttes er greit nok.)

Enn videre fra samme side som forrige sitat (min utheving):
Thunderbolt 3 (USB-C)-til-Thunderbolt 2-adapteren støtter ikke tilkoblinger til disse enhetene:
• Bus-drevne Thunderbolt 3 (USB-C)-enheter

Ut ifra det siste er det vel bare å glemme hele prosjektet? En større forretning i Oslo sentrum (ikke Eplehuset) prøvde å selge meg dette opplegget forleden; heldigvis tok jeg betenkningstid. — Takknemlig for svar fra noen som kan dette!
medlem i 230 måneder
 

Re: MBP 2012 - Thunderbolt - LaCie Rugged

Innleggav spiffers » man 19.06.2017 7:24

Alle MacBook Pro modellene etter 2016 har Thunderbolt 3. Denne standarden er portkompatibel med USB-C. Derfor har feks MacBook ikke Thunderbolt 3, men likevel USB-C port.

Angående "Bus-drevne Thunderbolt 3 (USB-C) enheter" så menes det at du ikke kan drive dem uten en ekstern strømforsyning. Dette er fordi USB-C (Thunderbolt 3) leverer mer strøm gjennom porten. Så da er spørsmålet hvor mye strøm LaCie enheten din trenger for å virke, og/eller om den har en ekstern strømforsyning.

Etter å ha lest på lenken til harddisken du vl kjøpe, så ser jeg at det kommer klart og tydelig frem et par ting:

Høydepunkter
  • Thunderbolt- og USB-C overføringshastigheter
  • Bakoverkompatibel med USB 2.0 og USB 3.0
Hva er i esken
  • LaCie Rugged portabel harddisk med integrert ThunderBolt kabel
  • USB-C kabel
  • USB-C til USB-A kabel
Dette betyr at du kan kople disken direkte til MacBook Proen din uten å gå via Thunderbolt. Den kan kobles direkte med hjelp av "USB-C til USB-A" kabelen som følger med i esken.
medlem i 183 måneder
 

Re: MBP 2012 - Thunderbolt - LaCie Rugged

Innleggav Ove » tir 20.06.2017 4:10

spiffers skrev:
Dette betyr at du kan kople disken direkte til MacBook Proen din uten å gå via Thunderbolt. Den kan kobles direkte med hjelp av "USB-C til USB-A" kabelen som følger med i esken.

Takk for svar! Tenkte litt på dette, men ble vel hekta på om jeg kunne få den økede hastigheten som Thunderbolt-tilkopling visstnok gir. Og så var det det at denne store Oslo-forretningen, som hadde et lite utvalg LaCieRugged, straks plukket fram denne og ikke de andre modellene uten Thunderbolt, f.eks. LaCie Rugged Mini 4 TB USB 3.0 (som var meget rimeligere i anskaffelse). Spørs om jeg anskaffer denne, sjøl om den er 1 TB mindre.

Hvis jeg kjøper den på 5 TB må det sees som en investering i framtida, den vil yte optimalt først når jeg sitter med en 4-5 år nyere MBP enn den jeg nå har.
medlem i 230 måneder
 

Re: MBP 2012 - Thunderbolt - LaCie Rugged

Innleggav spiffers » tir 20.06.2017 8:40

Den disken er mer fremtidsrettet. Var jeg deg ville jeg bare brukt den via USB for øyeblikket, da utgiftene med Tunderbolt adapter neppe vil veie opp for noe økt hastighet. Såvidt jeg forstod det riktig, så står det en snurredisk og ikke ssd i den boksen, så da blir neppe flaskehalsen kabelen.
medlem i 183 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]