problem med MBP 6.2 10.6.8

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav ACM » fre 30.06.2017 15:27

Litt problemer plutselig. tar en evighet å starte opp, noen ganger starter den ikke, den gjør det i sikker modus, inntil videre.
Blå skjerm kommer opp men det tar et par minutter før skjermbildet da endrer seg, om det endrer seg, ellers må man prøve å slå av igjen.
Har flyttet og finder ikke disken med OS X men har tenkt å kjøpe ny på en minnepinne fra Ebay så jeg kan re-installere OS X og se om det hjelper.
Har reparert disk rettigheter og der var en del å reparere på men det har ikke hjulpet.
Der er ikke mye lagret på maskinen.
Her forleden kom der en automatisk side opp fra internet at jeg hadde fått Windows virus men de popper jo opp av og til.
Har slettet Google Chrome da den ikke fungerte mere på dette system, Firefox tok forferdelig mye cpu men ser ut til å være bedre nå, har valgt add-blocker på fra Firefox menyen. Før det blev maskinen gansk varm.
Har et bilde av loggen etter jeg reparerte rettigheter men ser ikke at jeg kan legge ved bilder her.... kan ikke kopiere teksten inn her heller.
Andre ting å tenke enn å kjøpe en ny 10.6.8 installeringsdisk?
medlem i 175 måneder
 

Re: problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav Grubasek » fre 30.06.2017 20:33

Hvor mye minne har du i maskinen? Du bør ha 8GB. Du kan legge inn bilder på bildr.no, og deretter legge en link på denne siden.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav ACM » fre 30.06.2017 22:09

Har 8 GB på maskinen.
Her er bildet av loggen, mener loggen starter der jeg verifiserte rettigheter og fortsetter da etter en omstart.
Bilde
medlem i 175 måneder
 

Re: problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav Morse » lør 01.07.2017 16:57

Et spørsmål: Hvorfor 10.6.8? Har du kanskje programmer du MÅ ha som ikke funker i nyere systemer? Maskinen kan kjøre Sierra... Dernest: Er det originaldisken som sitter i? Det er i såfall antagelig en treg (etter dagens standard) 5400 rpm, og hvis den har vært i jevnlig bruk, er den langt over pensjonsalderen. Tør jeg forslå å bytte den ut med en SSD? Har skiftet til en sånn for mange, og alle blir forbauset over å få tilbake en maskin som er mye raskere enn da den var ny.

Og til sist: Hvis du MÅ ha 10.6.8 til enkelte ting, er det en smal sak å lage en egen partisjon til dette, og la resten av disken kjøre f.eks. Sierra – the best of both worlds...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav ACM » lør 01.07.2017 22:27

Sier loggen deg noe egentlig?
Er jo egentlig fornøyd med Snow Leopard, trenger ikke mer enn det gir meg.
Akkurat nå fryste maskinen med Firefox, lokket blev slått ned og da skal egentlig maskinen gå i dvale men jeg gikk forbi nå her og viftene gikk for full guffe, måtte slå den av via bryteren. Den startet igjen men det tar et par minutter.
Jeg er ikke så oppegående når det kommer til data. Disken er den originale ja, tror det er en Hitachi.
Maskinen har blitt brukt en del, var lærer, men nå er det bare internett, Youtube og mail.
Kan jeg lett skifte harddisken selv? Har backup i form av Time Machine så det skal ikke være noe problem. Må søke litt på det tror jeg....
Tenker på denne disken, vil den være ok? http://www.samsung.com/semiconductor/mi ... 50evo.html
Gjør ikke noe om det blir litt "overkill". Jeg trenger da et eksternt hus til denne så jeg kan flytte filer osv via usb først?
Trenger kanskje ny kabel til ssd'en når den monteres i maskinen, eller?
medlem i 175 måneder
 

Re: problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav Morse » søn 02.07.2017 14:16

Sammenfattet råd: Bytt disk: Enten 250 Gb https://www.komplett.no/product/828769/ ... gb-25-ssd#
eller 500 Gb https://www.komplett.no/product/828770/ ... gb-25-ssd# avhengig av hvor mye plass du trenger.
Så trenger du kanskje et kabinett for enkel overføring: https://www.komplett.no/product/760841/ ... -kabinett#
Dernest trenger du en Phillips #00 ("nummer null null") + en Torx T6 skrutrekker. Du trenger ikke ny kabel, bare vær svært forsiktig når du plugger ut den gamle disken og setter inn den nye, kabelen er ganske ømfintlig.Her ser du hvor enkelt det er:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/3030
NB! Det er IKKE nødvendig å ta ut batteriet når du bare skal skifte disk, men se Step 6 i ovennevnte link hvor du ser hvordan du kobler fra batteripluggen før du går videre. Og hvorfor oppgradere fra 10.6.8 til et nyere system? Ganske enkelt fordi 10.6.8 ikke er sikkert lenger for internettbruk. Og har du ikke åpnet maskinen før, trengs det garantert en rens inni der – bruk aldri støvsuger på grunn av faren for statisk elektrisitet, kjøp deg en boks trykkluft til en hundrings i nærmeste fotobutikk eller på Elkjøp og blås rent. Viftene dine vil bli mye lykkeligere! Og skulle du bli plaget med viftestøy siden, så laster du ned dette gratisprogrammet som gir deg full kontroll: https://www.crystalidea.com/macs-fan-co ... =macupdate. Noen spørsmål?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav ACM » fre 21.07.2017 14:36

Litt sent men jeg har sett på nettet, og kjøpt noen ting. En box til å overføre med, samme som du linket til, regner med der er en usb/sata kabel med der, og jeg har kjøpt den Samsung disk. Har også kjøpt Mountain Lion som jeg vil innstallere istedet for Snow Leopard.
Ellers, ja, diskverktøy har testet disken, den gamle, og sier den ser ut til å være ok, ėn gang da maskinen startet opp var der en prikk i Spotlight ringen, og maskinen begynte å indeksere, etter det startet den normalt. Det varte ikke lenge før maskinen frøs igjen og kun Safe Mode har fungert. Etter en dags hvile, eller dvale kan den også starte opp normalt, her bruker jeg dog normalt å starte opp med å presse "Option" tasten og da velge harddisken.
Får se hvordan Mountain Lion skal innstalleres, vet ikke helt om jeg i tillegg til en download link får en disk også, vi får se, er det en disk klarer jeg sikkert å legge den inn også....
Takk for all hjelp.
Venter nå på varene.
medlem i 175 måneder
 

Re: problem med MBP 6.2 10.6.8

Innleggav ACM » søn 23.07.2017 21:02

Okay, har nå innstallert Mountain Lion på maskinen, alt gikk fint. Tok ut strømkabel og ethernett kabel, lukket lokket, ventet på dvalemodus lyset og bar maskinen ned i kjelleren, lukket lokket opp og der var grå skjerm. Måtte starte maskinen opp igjen så dvalemodus fungerer ikke.
Har ikke fått haddisken endda men lurer på om det er muligt å kanskje koble den til, formatere den og da laste ned Sierra på den nye disken, sette den over i maskinen og da starte på nytt. Jeg mister vel alle passord på nøkkelringen osv da men disse kan jeg jo se på og notere ned kanskje før jeg gjør dette.
Edit: nå ser det ut til dvalemodus fungerer, får håpe de gode nyheter fortsetter å komme...Safari fungerer fortsatt veldig dårlig, samme som på Snow Leopard, siden kommer ikke opp som den skal, alt for store bilder og helt umulig å bruke som nettleser.
medlem i 175 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]