Varme/vifter

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » tor 26.10.2017 13:24

Jo, men jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke vinduet som kommer opp. Prøvde å sette inn skjermbilde her men får ikke til. Klikker på "Img", er det riktig?

Nederst står det i alle fall:

System: 10,84
Bruker: 25,15
Inaktiv: 64,00
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » ons 07.02.2018 14:35

Har prøvd å fjerne støv men det hjalp ikke. Blir fortsatt brennhet bare av å ha Safari åpen. Tar den med på eplehuset i morra.
Nytt er også at batteritiden har blitt ekstremt dårlig.
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Morse » fre 09.02.2018 3:08

Har du Flash Player installert? Den pleier å få opp tempen...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Villa » ons 07.03.2018 23:30

Hvor stor er disken og hvor mye ledig plass? Hvis du har lite plass på disk, så jobber maskinen hardere. Da lønner det seg å flytte ting eksternt hvis man har mulgihet. Ofte oversett, så derfor verdt å nevnes.
medlem i 240 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Molekyl » fre 09.03.2018 21:52

Dette er ikke noe hjelp til årsaken maskinen din blir varm, men et generelt tips ang varme:

Dersom maskinen er varm ofte (noe som er vanlig med MacBooks) bør du innstallere Macs Fan Control. Den lar deg justere viftehastigheten selv og lage egne instruksjoner for når viftene skal gå på høyere hastighet. Med egne justeringer kan du få vifta til å gå på fullt når CPU er 80°C, i motsetning til 90°+ Standard. Personlig syntes jeg Apples standardinnstillinger mtp temperatur og viftehastigheter er for passive, noe som minsker enhetenes levetid.

Med egne innstillinger kan du tilpasse alt etter egne behov. Dersom man vet på forhånd at man skal starte et intensivt program kan man sette viftehastigheten til maks før man starter programmet, og dermed utsette CPU-throttlingen.

Macs Fan Control gir deg en kjøligere maskin (ulempe er litt mer bråk fra vifta). Anbefaler dette sterkt dersom du har en dGPU i maskinen også, da dGPU ikke er glad i høye temperaturer med tanke på driftssikkerhet.

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Forrige

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere