Varme/vifter

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Varme/vifter

Innleggav macline » tir 17.10.2017 10:18

Hei, finnes det noen måte å sjekke selv om viftene funker? Syns macen er så varm og hører ingen vifte. Googlet og fant noe som heter SMC fan control, men så vidt jeg kan forstå er dette en app som lar deg kontrollere hvor mye viftene skal jobbe.
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav rungrona » tir 17.10.2017 18:28

Finnes noen verktøy som viser dette, for eksempel iStat menus, men du kan kjøre en kommando på maskinen for å lese hastighet på vifte (ikke spesielt elegant, men ser ut til å fungere).

Kjør disse i Terminal:

sudo spindump 1 1 -file /tmp/spindump.txt
grep "Fan speed" /tmp/spindump.txt
sudo rm /tmp/spindump.txt

Ser sånn ut hos meg:

unknown:~ $ sudo spindump 1 1 -file /tmp/spindump.txt
Sampling all processes for 1 seconds with 10 milliseconds of run time between samples
Focusing on launchd [1]
Sampling completed, processing symbols...
Spindump analysis written to file /tmp/spindump.txt
unknown:~ $ grep "Fan speed" /tmp/spindump.txt
Fan speed: 2157 rpm
unknown:~ $ sudo rm /tmp/spindump.txt
unknown:~ $
medlem i 175 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Morse » tir 17.10.2017 21:59


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » tor 19.10.2017 12:26

Takk for svar! Av en eller annen grunn får jeg ikke epost når jeg har fått svar.
Kjørte testen du linker til Morse, og fikk følgende feilmelding:
4SNS/1/40000001:ID0R-0.000
Ble nervøs, googlet det men det er visst bare mangel på strøm på maskinen :-D
Jeg tenker å prøve extended test nå, og se om det kommer noen feilmelding da.

Jeg har aldri fjernet støv fra denne macen, kjøpte den i 2012. Det koster visst 600 kr på Eplehuset, men ser på YouTube at dette er noe jeg kan gjøre selv? Eller er det kun for folk som har peil? Redd for å ødelegge noe...
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Morse » tor 19.10.2017 12:41

Hvilken modell er dette?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » tor 19.10.2017 13:25

Ingen feilmelding. Maskina var veldig varm under testen, men vifta dura og gikk, så den funker i alle fall.

Dette er MacBook Retina, 2012, MacOs Sierra 10.12.6
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav kajac2 » tor 19.10.2017 13:38

Er helt vanlig at Macer blir varme. På min gamle MacBook var det ikke uvanlig at CPUen kom på oppunder 100 C under full last. Min nåværende maskin (2012 13" MBP) blir ikke fullt så varm, men CPUen blir gjerne 60-70 C før viftene setter i gang. Men det skal ekstremt mye til før viftene går i full hastighet.
medlem i 197 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » tor 19.10.2017 14:18

Hvis det er helt vanlig at den blir så varm så er det jo rart den ikke har vært det før?
Nå blir den så varm at jeg nesten brenner meg hvis jeg har den i fanget, bare av at jeg surfer på nettet. Er vant til å kunne ha flere programmer oppe, for eks. foto- eller musikkredigering, Safari m.m. uten at den blir så varm. Nå i stad når jeg kjørte den testen ble den kjempevarm med en gang. Vifta kjørte på som bare det.
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Morse » tor 19.10.2017 19:59

Folkens, generelt om laptops: De samler støv, som alle datamaskiner. Kjøp en boks trykkluft hos fotoforhandleren, skru av bakplata (bruk korrekt skrutrekker!) og blås rent. NB! IKKE bruk støvsuger – fare for statisk elektrisitet m/tilhørende havari!
Husk at begrepet "laptop" er uheldig, alle bærbare maskiner trenger LUFT på undersiden for å holde seg kjølige, noe de ikke får hvis du har den på fanget eller i senga. Sett den på et brett eller lignende, så lufta kommer til på undersiden!
Til de som har klart å slite av en eller flere gummiføtter: Sett maskina på noen bjørkepinner av typen en bruker til å koke pinnekjøtt/to-tre blyanter/bordbrikett av bambus/whatever som tillater lufta å slippe til.
Dernest: Adobe Flashplayer er en kjent viftesluker (og dermed batterisluker) – prøv å unngå den. Weblesere som Chrome har sin egen variant av flashplayer, som ikke lager så mye styr. Det var med god grunn at Steve Jobs erklærte krig mot Flash før han døde, nå begynner visst verden omsider å få opp øynene for at han var på riktig vei med dette...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » tor 19.10.2017 20:34

Da skal jeg kjøpe trykkluft på boks og fjerne støv! Så de hadde en på Biltema, er den ok tror du?

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Tilbehor/Luftspray-2000033264/
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Morse » fre 20.10.2017 0:00

Den er helt ok! Bare husk på helt riktig skrutrekker til bakplata, se https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13%22

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » man 23.10.2017 11:06

Takk igjen! Skal si fra om det hjelper å fjerne støv, jeg tenkte bare å ta en sikkerhetskopi på Time Capsulen min først, men nå får jeg ikke dette til å funke, så det tar litt tid...

PS. Jeg får fortsatt ikke mail når jeg får svar i forumet...

Oppdatering: Nå har jeg fjernet støv, fant riktig skrutrekker på Clas Olson. Men var ikke så mye støv der, og mac'en blir like varm... :-(
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Morse » man 23.10.2017 23:18

Gå til Programmer > Verktøy > Aktivitetsmonitor og se om noe program "spiser" CPU.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav macline » tir 24.10.2017 21:29

Åpna det, men skjønner ikke helt hva jeg skal se etter, og hva jeg skal gjøre med det...
medlem i 190 måneder
 

Re: Varme/vifter

Innleggav Morse » tor 26.10.2017 3:49

Gå til hjelpemenyen på din Mac og skriv inn Activity monitor/Aktivitetsmonitor (alt ettersom du bruker norsk eller engelsk som systemspråk). Der finner du svaret på slike ting.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron