Dårlig batteri, Eplehuset skylder på vannsøl

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Dårlig batteri, Eplehuset skylder på vannsøl

Innleggav golo » lør 21.10.2017 0:14

Hei,
Etter å ha snakket med Apple leverte jeg inn min Macbook retina 13 til service på eplehuset. Batteriet hadde ca 50% kapasitet og Mac os ga beskjed om å bytte batteri.

Nå har jeg fått tilbakemelding fra eplehuset om at skaden skyldes søl. Men jeg har aldri sølt noe på min mac og jeg er den eneste som bruker den. Kan merkene som ser ut som søl ha kommet fra noe inni maskinen? De sendte meg bilder. Er det noen som kan si noe utfra bildet. Er det undersiden man ser?
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Dårlig batteri, Eplehuset skylder på vannsøl

Innleggav Nikolay » lør 21.10.2017 18:55

Det du ser her er undersiden av tastaturet. Ettersom du sier maskinen er «Retina» regner jeg med du mener MacBook Pro 13 tommer, da 13 tommers MacBooks ikke er Retina. Bildet ditt tilsier at dette ikke er en Retina MacBook 12 tommer, så jeg regner med det ikke er en tastefeil. Det er viktig at du ikke blander disse, da det er vanskelig å vite hvordan maskinen din skal være inni om du er lemfeldig med beskrivelsen, og dermed kan vi ikke svare deg på det du lurer på. Jeg kan finne ut modell og årsmodell om du lister serienummeret på maskinen din.

Maskinen består som regel av (fra topp til bunn):
- Metallplaten (chassis) med hull til tastene og trackpad, taster, trackpad
- Tastaturplaten som tastene er på, skrudd fast i metallplaten.
- Tastaturbelysning i minst to lag (ett gjennomsiktig hardplast med hvite prikker, ett sølvfolielag med LEDs)
- Hovedkort
- Batteri i samme lag som hovedkortet
- Bunnplaten

Bildet du har lagt ut er for lavoppløst til at jeg ser noe som helst til merker osv. Om du kan bruke f.eks. imgur til å legge ut et bilde i høyere oppløsning kan jeg se nærmere.

Hva gjelder væske «fra inni maskinen» er den eneste væsken som da er teoretisk mulig elektrolytt fra batteriet. Dette er i en veldig liten mengde, og dersom det kommer ut av batteriet vil ikke dette gå «oppover» i maskinen. Hvor det vil vises varierer fra maskin til maskin, men dersom det er fuktmerker på tastaturplaten er dette ikke fra batteriet uansett modell (som er aktuell for garantireparasjon).

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Dårlig batteri, Eplehuset skylder på vannsøl

Innleggav ch_knapp » man 23.10.2017 22:40

Riktig. Maskinen åpnes fra undersiden, og tastaturet er noe av det siste man kommer fram til. Det du ser på bildet er undersiden av tastaturet mens platen med bakgrunnslys og simpel beskyttelse løftes opp.

Da jeg reparerte en MacBook Pro med vannsøl var det synlige vannmerker i den plasten som de på bildet har løftet opp. Synsing fra min side, men dersom vannsøl skal ha forårsaket skade på batteriet må det i alle fall ha satt spor på den. Legg gjerne ut flere bilder dersom du har.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]