Overflatsriper i skjerm

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Overflatsriper i skjerm

Innleggav tomaloki » tir 05.12.2017 13:12

Hei :-)

Nå sitter jeg her og føler meg ganske så frustrert, og når slikt skjer ender jeg ofte opp med å skrive et lite innlegg her. Her kommer det.

Kjøpte en ny MBP i April i år, og jeg behandler denne med stor varsomhet. Jeg tørker over den når det trenges, slik at den holder seg støvfri og ren. Dette gjør jeg ved å bruke en microfiberklut, fukter den ene siden litt først og går over med den, og så tørker jeg med den tørre siden etterpå. Dette har jeg gjort siden jeg fikk macen, og har funket helt strålende. I dag, derimot - ikke så stas.
Tørket over skjermen mens jeg oppdaterte til High Sierra, så skjermen stod i nesten helt svart. Dette gjorde at alt av flekker og støv på skjermen kom ganske godt til syne. Etter å ha tørket over en gang med fuktig klut ser jeg det - noen få små riper helt i overflaten som ser ut som små støvkorn. Disse går ikke vekk. Jeg prøver å tørke over, lurer på om det er små flekker - enda flere riper kommer til syne. Jeg blir stresset, går forsiktig over med den tørre siden av microfiberkluten - ENDA flere riper! Hva i huleste heite er det som skjer? Det er helt klart i overflaten, men det ser ut som det har vært en storm av små glasskorn over skjermen nå. Jeg vasker mikrofiberkluten for hver gang, og forsår ikke at det kan være noen form for skarpe korn i kluten som kan lage disse ripene. Nå kjenner jeg at jeg er livredd for å tørke over skjermen noe mer, og kjenner jeg blir ganske oppgitt - hvordan kan dette skje så lett? Og hvorfor? I så fall, er det noen som har noen tips til hvordan jeg burde rengjøre den? Selv om jeg har gjort det på samme måte siden April, så tviler jeg nå sterkt på egen rengjøringsmetode - selv om den alltid utføres med forsiktighet og varsomhet.

Ikke det verste problemet, men jeg vil gjerne vedlikeholde dataen så lenge jeg kan. Og når slikt skjer, ja da blir jeg gnakse sur :-/

Tonje:)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Re: Overflatsriper i skjerm

Innleggav Morse » man 11.12.2017 0:03

Funnet ut noe?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Overflatsriper i skjerm

Innleggav tomaloki » tir 12.12.2017 16:15

Hei!

Jeg tror nok ikke det er slik som du sendte meg link til - dette er tydelig små hakk i skjermen, det andre er en slags reaksjon som skjer i selve skjermen, uten at det fremstår som hakk.

Det er vel ikke noe jeg kan gjøre med det, men jeg har tenkt å spørre på Eplehuset om hva de mener er best mulig måte å rengjøre skjermen på, uten at disse hakkene oppstår.

Takk uansett, Morse!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Overflatsriper i skjerm

Innleggav Morse » tir 12.12.2017 23:14

Hør uansett med dem om de mener dette kan være et tilfelle av "Staingate". Er forresten mikrofiberkluten du bruker av typen som er beregnet for speil/glass? Det bør den være.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Overflatsriper i skjerm

Innleggav tomaloki » tir 19.12.2017 15:10

Ja, jeg skal absolutt gå inn og høre med de!
Bruker selvfølgelig mikrofiberklut som er beregnet for speil/glass - hadde ikke turt å finne på noe annet!

Takk for svar:-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron