Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Innleggav gasp » ons 13.12.2017 18:48

Hei.
Har en Macbook Pro 15 retina 512gb 16ram Late 2012 (mulig det er en Early 2013)
Maskina begynte og jobbe tregt, og ved oppstart kom det opp ei mappe med et spørsmåls tegn .... og der sto den.
Har prøvd recovery, med finner ikke disken "startup disk" eller "macintosh HD"
Har også funnet ut at disken muligens er "kjørt", og trenger ny M2 disk
Noen her som vet om det lar seg gjøre og "hente data" fra gamledisken ved og bruke adapter?
Eller om det er mulig å få i gang gamledisken på noe vis, så jeg får tatt backup??
medlem i 109 måneder
 

Re: Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Innleggav Helge Hafstad » tor 14.12.2017 10:45

Det ser jo ut som SSDene har samme interface som disker med SATA-tilkobling. I så fall er det bare til å sette den på et adapter eller i et eksternt (åpent) kabinett og teste.

Har du forresten prøvd å sette maskinen i disk-modus? Start med T-tast nede og koble til annen maskin via Firewire/Thunderbolt-adapter eller USB. Da kan du behandle den som en ekstern disk.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Innleggav Morse » tor 14.12.2017 17:51

Hvis det er en early 2013: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/17059

Men pass på hvis du vil sette disken i en ekstern adapter, Apple sine SSD´er proprietære, og passer ikke nødvendigvis i en standard M2-adapter. De er dessuten dessverre ganske så svinedyre. Men eksterne adaptere finnes, mener på at OWC har slike.

Jeg ville i første rekke prøvd å starte fra en ekstern, bootbar disk og prøvd å kjøre Diskverktøy derfra. Hvis du har Diskwarrior og/eller TechTool Pro på den eksterne disken, så meget desto bedre. Fortell hvordan det går/hva du finner ut.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Innleggav Helge Hafstad » fre 15.12.2017 0:57

I følge Mactracker så er det først for MBP 13" Late 2013 at Apple bytter fra SATA til PCIe-interface. Men jeg har ikke skrudd på alle disse modellene, så arrester meg gjerne om du/noen kan...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Innleggav Morse » søn 17.12.2017 12:34

Helge, iflg. trådstarter er han usikker på nøyaktig hvilken modell det er, men en grei mulighet er å skrive inn serienummeret her: http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Innleggav Helge Hafstad » søn 17.12.2017 16:00

Derfor jeg sjekket begge modellene han refererte til, Morse - og som jeg skrev så kom ikke PCIe-interface på MBP før 13" Late 2013...:-)

Ellers så er jo nettstedet for serienr et kjekt verktøy når man har dette tilgjengelig...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppstart Mac Book Pro 15 Retina Late 2012

Innleggav gasp » ons 03.01.2018 12:13

Folkens, takker for tips&trix
Det ordnet seg.
Satte i micro sd kort og innstallerte os og dette fungerte, men fant ikke disken på maskinen.

Dagen etter kom disken opp og det løste seg. Ikke spør meg hvordan.
Det kan tyde på at det "gikk en smule varmt" og etter avkjøling var maskina tilbake til seg selv.

Lykkelig og fikk en backup av ALT via Time Machine ... så nå er det helt ok og vite at neste gang ligger det en kopi hvis det smeller.
medlem i 109 måneder
 



Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere