DIY: Tips ved diverse macbook pro feil (standby/power)

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

DIY: Tips ved diverse macbook pro feil (standby/power)

Innleggav space77 » tor 21.12.2017 19:52

Hei!

Jeg har akkurat klart å fikse min Macbook Pro mid 2012.
Jeg brukte en del timer på google og med prøving og feiling, så tenkte å dele noen tips her.

Feil 1:
I det siste har maskinen nektet å starte. Den har bare hatt gjentagende pip med 5 sekunder mellomrom. Etter litt søk fant jeg ut at det betyr at maskinen tror den ikke har installert noe RAM.

Tips 1:
Skru opp maskinen og ta ut og sett inn igjen RAM-brikkene, for å være sikker på at de sitter skikkelig i.
Dette hjalp ikke.

Tips 2:
Fant dette langt nede i noen googleresultater:
Skru opp maskinen, koble fra batteriet, skru ut hovedkort og varm det med føner/varmepistol.
Jeg gjorde en enklere variant.
Skrudde opp maskinen (igjen), koblet fra batteriet, tok ut RAM-brikkene, og fønet over hovedkortet til jeg kjente det var godt og varmt. Fønet også inn i RAM-portene og under der.
Lot den kjøle litt og skrudde på maskinen igjen. Alt OK! Suksess!

Feil 2:
Jeg fikk maskinen billig da den tullet litt med standby.
Etter jeg byttet ut harddisken med en SSD, har ikke standby fungert i det hele tatt.
Den har skrudd seg av når jeg har lukket lokket, men den har ikke våknet igjen. Jeg har måtte skru den av og på igjen for å få den på.

Tips 1:
Reset pram(?) ved å koble ut batteri og holde powerknappen inne i 5 sekunder.
Dette løste ikke noe.

Tips 2:
Reset nvram: skru på maskinen (koblet til strøm) mens en holder inne Command (⌘), Option, P, og R
Dette løste heller ikke noe.

Tips 3:
Leke med pmset i terminalvindu. Her fikk jeg heller ikke noe til å fungere, inntil jeg testet følgende i går kveld:
sudo pmset hibernatemode 25

"hibernatemode = 25 is only settable via pmset. The system will store a copy of memory to persistent storage (the disk), and will remove power to memory. The system will restore from disk image. If you want "hibernation" - slower sleeps, slower wakes, and better battery life, you should use this setting."

Suksess! Endelig kan jeg slenge igjen lokket, og fortsette arbeidet når jeg åpner det igjen senere. Deilig!

Det virker som dette her er rimelig vanlige problemer, så tenkte det kunne være greit å dele.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: DIY: Tips ved diverse macbook pro feil (standby/power)

Innleggav Morse » man 14.05.2018 12:49

Takk skal du ha! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]