MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav eple90 » søn 07.10.2018 13:32

Bakgrunn: Bilde og musepeker frøs på macen. Forsøkte å løse problemet med restart. Maskinen starter, eplesymbolet og «loading baren» vises, men maskinen blir svart litt over halvveis i prosessen.

Har forsøkt command + r ved oppstart og kjøre first aid. Får da feilmelding på intern disk (Macintosh HD): exit code 8

Noen som har noen tips og triks? Eller er det bare å levere den rett inn til reparasjon?
medlem i 187 måneder
 

Re: MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav Macini » søn 07.10.2018 13:55

Di kan se om du finner noe fornuftig her: https://forums.macrumors.com/threads/fi ... r.1819660/

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav eple90 » søn 07.10.2018 14:33

Takk for link.

Jeg forsøkte file check via command + s. Jeg får da meldingen «The volume Macintosh HD could not be repaired». På linjen over står det «Disk full error»
medlem i 187 måneder
 

Re: MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav Morse » søn 07.10.2018 16:48

Prøv å starte med shift-tasten nede, og sjekk først og fremst om du har husket å tømme papirkurven. Deretter:

https://www.youtube.com/watch?v=CEV_GOzlN5Q

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav eple90 » søn 07.10.2018 18:43

Jeg får ikke til å starte med shift-tasten nede. Det vanlige bildet med eple og loading bar vises før den etter hvert blir svart og skrur seg av
medlem i 187 måneder
 

Re: MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav Morse » man 08.10.2018 4:56

Har du en annen systemdisk du kan starte fra? Eventuelt en bootbar minnepinne? Og hvis ikke, kan du få lånt en av delene av noen? Poenget er å komme inn på disken for å få fjernet noe av det som tydeligvis tar for stor plass. Husk at den interne disken skal ha minimum omkring 20 % ledig plass, enten det er en snurredisk eller en SSD. Men du må da ha fått diverse advarsler om at startdisken nesten er full?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav kajac2 » fre 12.10.2018 13:18

Dette har jeg opplevd flere ganger, på flere maskiner. I alle tilfellene har det vært feil i filsystemet. Dessverre en feil som Apples eget diskverktøy ikke klarer å fikse.

Det er to mulige løsninger:
1. Reinstallere OSX
2. Bruke DiskWarrior til å reparere disken.

Jeg har brukt DiskWarrior med suksess alle gangene dette har hendt meg. Men DiskWarrior-metoden har dessverre noen bakdeler. Ikke bare koster Diskwarrior en del penger, men du må også ha tilgang til en annen Mac å kjøre DiskWarrior på, samt ha muligheten til å enten ta ut disken fra maskinen som ikke starter, eller starte den opp i Target Disk Mode. Target Disk Mode gjør Macen din om til en "ekstern harddisk", slik at du kan koble den til en annen maskin med enten USB eller Firewire (avhengig av hvilken maskin du har)
medlem i 197 måneder
 

Re: MacBook Pro skrur seg av under oppstart

Innleggav Morse » fre 12.10.2018 15:50

kajac2: Diskwarrior er konge, og hvis en har et par-tre eksterne disker i noenlunde jevnlig bruk, er det utrolig bra for sjelefreden å sjekke dem med dette verktøyet fra tid til annen. Og er man så smart at man har laget en klone av arbeidsdisken, kan en starte fra klonen og kjøre Diskwarrior på arbeidsdisken fra den = dobbel sjelefred. Og en kan selvsagt også lage seg en "doktorminnepinne" med Diskwarrior, så en kan fikse ymse maskiner.
Alle fordelene tatt i betraktning, så synes jeg prisen på Diskwarrior er rett og slett ganske så rimelig! Har ikke tall på alle kundediskene jeg har fått opp igjen på beina opp gjennom årene!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]