Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav trond_a » lør 28.10.2006 21:00

Sikkert mange som sitter på maskiner fra både G4- og G3-serien. Hva bruker dere dem til? Hvilke programmer? Hvilket OS? Hvilket HW-oppsett?

Noen tips for f.eks. å sette opp en Power Mac G3 som musikksenter/mediesenter?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav u2007528 » lør 28.10.2006 21:04

Man bruker dem til å surfe o.l
Man kan bruke programmer som f.eks MSN
Operativsystemet er Mac OS X
Jeg antar at med "HW" så mener du hardware: Harddisk, CPU osv...

(Det finnes ingen dumme spørsmål)
medlem i 210 måneder
 

Innleggav kajac » lør 28.10.2006 21:12

Har eniMac G3 Bondu Blue Rev 2 som jeg ikke bruker noe særlig etter jeg kjøpte macbook. før det brukte jeg den til tekstbehandling og bildebehandling. Denne imacen fikk jeg en måned før macbooken, så jeg fikk den ganske brukt, brukte den bare til å venne meg til mac. Nå står det i en krig og støver ned, bortsett fra når jeg bruker den som testmaskin. denne imacen er en av de kuleste maskinene apple noen gang har laget!

har ikke bestemt hvilket os jeg skal bruke på denne, har prøvd os x 10.3.9, men det går som en snegl i sirun pga minnemangel. nå kjører maskinen osx 10.1.0 eller noe sånt.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav glorious » lør 28.10.2006 21:15

Kan jo stappe den full av harddiskplass og bruke den som mediaserver/backupserver. Eller til å håndtere nedlastninger etc. En gammel Mac kan jo alltids brukes til noe :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav TheX » lør 28.10.2006 21:17

Eirik: Bare dumme svar! ^^

Tror han helst ville ha tilbakemelding om hva folk faktisk bruker, ikke hva man kan bruke.

Vi har en Powermac G4, 350 MHz stående. Den gjør jobben sin veldig bra. mamma bruker den til surfing, dokumentskrivning (word), mail, og annet. Jeg bruker den mest som ekstern HardDisk, og det fubker veldig flott. Har 200 GB på den, som passer fint til de 60 GBene jeg har på iBooken min.

Den har 1024 MB Ram (nylig oppgradert, ganske billig ram altså), samt et (gammeldags!) 8 MB ATI Rage grafikkort. Grafikkortet funker helt flott til vanlig bruk, men den har slutta å takle film kodet i annet enn Mpeg (i.e. DivX o.l.).

På den kjører vi Tiger (Mac OS 10.4.8). Det fungerer ufattelig bra, til å være på en slik masking. Spotlight funker utmerket, mens Exposé og Dashboard er en smule tregt, men holdbart.

Du kan absolutt sette opp en Powermac som mediesenter! Streaming fungerer fett fra slike maskiner. Selv gjør jeg det ikke, men dersom du finner en god løsning, meld fra med en gang!
Sist endret av TheX den lør 28.10.2006 21:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav glorious » lør 28.10.2006 21:26

Syns du svaret mitt var dumt også? Jeg var jo tidligere ute enn deg med server/backup forslaget... :(

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav annern » lør 28.10.2006 21:27

Nå syns jeg det hørtes ut som G4 modellene var skikkelig gamle :p jeg sitter her med en PowerBook G4 som jeg bruker til alt fra surfing og film til videoredigering og lignende. Adobe CS2 pakka, Final Cut Pro HD og After Effects er programmer som funker helt greit med denne maskinen.

Bruker OS 10.4.8

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav PitBull » lør 28.10.2006 21:46

trond_a skrev:Sikkert mange som sitter på maskiner fra både G4- og G3-serien. Hva bruker dere dem til? Hvilke programmer? Hvilket OS? Hvilket HW-oppsett?

Noen tips for f.eks. å sette opp en Power Mac G3 som musikksenter/mediesenter?


Den du har linket til der kan kjøre opp til Mac OS X 10.2 uten hacking. opp til 128GB per HD uten hacking. Men de kan hackes slik at du kan få bedre HW og OS på dem. Men et bedre OS vil nok gå utrolig tregt. Maskinen kan brukes til alt en ny maskin kan brukes til bare ikke med like pene detaljer og slikt. Og da seff gamlere versjoner.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav glorious » lør 28.10.2006 22:39

annern: Ja, jeg har også en PB G4 1,67Ghz som jeg bruker til "alt". Men det er ikke en "gammel" G4 i ordets rette forstand :-) Det er vel heller snakk om de første G4 maskinene som kom, med hastigheter på 350Mhz og oppover :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Koomin » lør 28.10.2006 23:14

Hva vi bruker dem til? HRMPF! Sikker på at min PowerBook G4 har langt flere finesser og programmer installert enn du i det hele tatt har hørt om! Snakk om å stikke noe i hjertet her altså. Og med sine 1.67 GHz, 1,5 GB ram og OS X Tiger, så tenker jeg at det burde holde til det aller meste av programmer. Nevner i fleng: Final cut Pro, Adobe CS 2 serien, Macromedia Flash Pro, iLife 06 (og den gleder seg til Leopard og iLife 07), iWork, MacTheRipper, HandBrake, Warcraft 3, Open Office, Word, Neo Office, Opera, Camino, Firefox, Remote Desktop, Toast Titanium, Virtual PC og MANGE flere!

Jeg vil ikke ha mer direkte MOBBING på et såpass seriøst forum.

Håper jeg svarte på spørsmålene dine :P

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav trond_a » søn 29.10.2006 0:12

:-) det var ikke meningen å henge ut G4-eiere her, men jeg formulerte meg nok ikke presist nok.

altså, det jeg lurer på er; det finnes sikkert mange G3 og G4-maskiner stående og støver ned (jeg tenker på maskiner med cpu-er på 233 til 733 MHz), men noen luringer har nok funnet noen nisjeområder disse maskinene fungerer helt utmerket på. noen bruker dem helt sikkert som medieservere ved siden av TV-en og stereoanlegget. andre bruksområder?

og så er jeg nysgjerrig på oppsett. finnes det løsninger for å streame lyd og bilde trådløst f.eks. sånn at maskinen kan stå i et annet rom? finnes det løsninger for å "se" hva mediebiblioteket inneholder uten å gå fysisk inn på maskinen?

jeg oppdaget f.eks. nylig Logitechs Wireless DJ™ Music System, men det virker som den kun fungerer med Windows. andre løsninger som ligner?

noen som har erfaring med å kjøre 10.4 på så lave prosessorhastigeter?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav mr » søn 29.10.2006 0:27

PB G4 1.25GHZ, nå avløst av MBP.

Kjører nå Lightroom, DVDremaster/ffMpegX og div. CAD/3D, HD-media og andre tunge operasjoner på MBPen, men bruker fortsatt PBen daglig til scanning, surfing, testing av div praktiske programmer, tekst/tall-behandling, web og masse mindre krevende, men desto mer hverdagslige oppgaver. Kjører ofte begge maskinene paralellt.

Rent bortsett fra CPU-kraft, så er PBen fortsatt å regne som en ganske moderne laptop. Flere som har sett MBPen spør gjerne; "jøss, ny maskin?! Trodde du hadde en ganske ny?!" ....PBen er faktisk over tre år gammel!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav eirik1 » søn 29.10.2006 0:51

Gamle iMac G4 brukes for tiden sammen med en HD prosjektor. Vanligvis er det QuickTime og iTunes som får gjennomgå, men det hender at Safari også startes opp en gang i blant. Den duger også til Quinn Tetris!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav datagutten » søn 29.10.2006 18:53

Har satt opp en PowerMac G4 Digital Audio 466MHz med Mac OS X Server. Fungerer litt bedre enn den gamle Quadra950 maskinen som har hatt oppgaven de 7 siste årene.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav svar » søn 29.10.2006 19:15

Jeg har en power mac G4 "server edition", 500mhz, 1gb ram HDD 80+250.
Den kjører OSX server 10.4.8.

Fungerer utmerket :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]