Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Innleggav kajac » søn 29.10.2006 19:18

svar skrev:Jeg har en power mac G4 "server edition", 500mhz, 1gb ram HDD 80+250.
Den kjører OSX server 10.4.8.

Fungerer utmerket :-)


hva er forskjellen på server edition og "vanlig" edition?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav svar » søn 29.10.2006 19:25

Aner ikke, men det er det det står bak på den :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav datagutten » man 13.11.2006 18:04

Mulig at det var fordi den opprinnelig ble solgt som en server, med litt ekstra ram og et server os.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav PitBull » tir 14.11.2006 17:22

Det er Mac OS X som er server edition. Jeg tror den versjonen har mer utstyr for overvåking og deling av nettverk/internettbaserte funksjoner. Hvis noen har "fast info" om dette kunne det vært interresant å vite :P Går sikkert an å lese seg til det på Apple sine sider uansett men.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav njadve » tir 14.11.2006 17:46

annern skrev:Nå syns jeg det hørtes ut som G4 modellene var skikkelig gamle :p jeg sitter her med en PowerBook G4 som jeg bruker til alt fra surfing og film til videoredigering og lignende. Adobe CS2 pakka, Final Cut Pro HD og After Effects er programmer som funker helt greit med denne maskinen.

Bruker OS 10.4.8


Akkurat den følelsen fikk jeg også nå. Meen, selv de gamle G4ene er fullt brukende enda. Tar litt mer tid, men det er jo knallmaskiner!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav audunr » tir 14.11.2006 18:09

Vi har en PowerMac G4 AGP-versjon, som vi bruker som backup-server med Mac OS X Tiger (klientutgaven).

Har ellers x antall iMac G4 (lampefotmodellen) som folk bruker til Word og Office generelt.

Til vår bruk (kontor) er vel den største forskjellen på iMac G4 og G5 skjermstørrelse og mer ergonomiske hensyn.

MVH Audun
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Daniel » tir 14.11.2006 18:47

iMac G3 Bondi-Blue 233MHz :-)

Bruker den til Age of Empires II, iTunes, Word og som samleobjekt :-P .

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav PitBull » tir 14.11.2006 18:53

Daniel skrev:iMac G3 Bondi-Blue 233MHz :-)

Bruker den til Age of Empires II, iTunes, Word og som samleobjekt :-P .


Knallmaskiner de der! *mimre* Har du forresten prøvd StarCraft? Det er et meget bra spill som jeg tror den maskinen kan kjøre helt fint. Meget bra strategispill. Jeg spiller det enda, selv om jeg har en PowerMac G5 med Quake 4, Doom 3, HomeWorld 2, WarCraft 3 og myyyyye fler spill. Jeg faller bestandig bort fra de nye spillene etter å ha spillet dem en stund, og tilbake til StarCraft. Beste spillet som er laget (I hvertfall til Mac) mener nå jeg. Du burde prøve det om du har mulighet. Tillegspakken BroodWar er sterkt anbefalt om orginalen faller i smak. Mange nye og kule units der. :P Har det ikke vært for at jeg var en fattig student skulle jeg kjøpt meg en gammel Mac for å kjøre OS 9 på og alle de gamle spilla som var til det. Men er sååååå mye andre ting jeg skal ha først. har da uansett Classicmode, men har veldig lyst på en Cube eller no med gamle spill på. :P
Sist endret av PitBull den tir 14.11.2006 18:53, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav haartufs » tir 14.11.2006 18:53

powermac g4 Dual 500 mhz, bruker den til alt jeg gjør, Reason, Photoshop, Flash, etc etc.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav F-r-e-d-r-i-k » tir 14.11.2006 19:00

Jeg bruker min PowerBook G4 1,5GHz 1,25GB ram til alt som jeg kan stappe maskinen med av bilder, film, web og Internet. Alt bortsett fra spill, for det har jeg PSP og en Dell.

Men det finnes faktisk mange som er avhengig av mindre kraftige maskiner fortsatt. Blant annet bruker avgangselevene på Medier og Kommunikasjon på Hamar, PowerBook'er med rundt 800Mhz G4'er.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Aphelion » man 20.11.2006 10:48

Bruker en PowerMac G4 Dual 1,25 GHz på jobben... Funker utmerket til grafisk arbeid, og blir enda bedre når jeg klarer å mase til meg mer RAM (har bare 768MB nå) :rolls eyes:

Privat har jeg en 12" PowerBook G4, 1GHz, 768MB RAM. Gjør ikke så mye grafisk på denne lenger, tar det heller på jobbmaskinen. Så får jeg meg en spasertur også ;)

Har et lite håp om at de bytter ut denne PowerMacen snart, så jeg kan få kjøpt den billig *host, kremt* :-D O:-)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re:

Innleggav Runert » ons 23.04.2008 10:28

PitBull skrev:
Daniel skrev:iMac G3 Bondi-Blue 233MHz :-)

Bruker den til Age of Empires II, iTunes, Word og som samleobjekt :-P .


Knallmaskiner de der! *mimre* Har du forresten prøvd StarCraft? masse tekst


Jeg bruker en slik støvsamler, har lyst til å lage lampe ut av den, men setter aldri av tid til det, den funker forsåvidt fint, men hva i all verden skal man med slikt når man har en liten kåk :-)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav mareno » ons 23.04.2008 11:00

Jeg har en sånn blåbærgreie som ble noe utdatert, og satt bort. Har installert faks-software på den, og du verden så praktisk en faksmaskin den ble! Nå skriver jeg bare ut det jeg har bruk for, mens 50-60-siders slips med rare journaler jeg ikke trenger på papir ligger lagret på harddisken, - på null plass.
medlem i 221 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav tomklaus » ons 23.04.2008 12:00

Har en blå iMac G3, 500 mhz med en ekstern firewire 500 gb disk som filserver + skriverserver for nettverket. OS: OS X 10.2.8 - som den kjører helt utmerket.

Men har desverre ikke orginalt tastatur og mus :-(.

Flott samleobjekt som gjør en helt topp jobb.
medlem i 225 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav Twinrehz » ons 23.04.2008 12:12

Har en G3 iBook (hvit) som brukes som torrentserver. Skikkelig hardfør og seigliva maskin :bitchin:

800MHz 384MB RAM, vel, detaljene står i signaturen og
medlem i 219 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]