Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Diskusjon rundt Apples Power Mac

PowerBook G4

Innleggav sungame » ons 23.04.2008 13:19

Jeg har en PB G4 1Ghz som jeg kjøpte høsten 2003. Jeg har oppgradert den til 756 MB RAM,kjører OSX Tiger, og bruker den blant annet til bildebehandling i Photoshop Elements og videoredigering i FInal Cut Express.

Jeg opplever maskina som litt treigere med Tigeren enn den var med Panter, men Tigeren har noen fordeler jeg ikke vil gi slipp på.

Bortsett fra at det går litt for treigt å åpne RAW-filer i Elements, og at rendretida på videoeffekter blir ganske drøy, synes jeg fortsatt maskina funker som bare rakkeren til mitt bruk. Jeg har vurdert å stappe inn en gig ram i den, men ettersom både Combo-drevet og den ene USB-porten har begynt å fuske, blir det nok heller til at jeg sparer til en MacBook.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav Fiskepudding » ons 23.04.2008 13:26

Bruker iBook 12" G3-600mhz med Tiger hver dag til epost, surfing og terminalbruk, bruker den med X11 mot linux maskinene mine (X11 forwarding). Det eneste den ikke liker så bra er HD video. Ser ingen grunn til å oppgradere til en ny Mac Book foreløpig :-)

Har også et par gamle iMacer G3 -4 og 500mhZ begge med 10.3 En står koblet til stereoanlegget og spiller Mp3 i datakroken. Den andre er koblet til ekstern monitor hvor vi har bla kalender med familiens gjøremål. I tillegg kjører de på seti@home og leverer sin beskjedne skjerv.

Ellers er også enda eldre maskiner brukbare. Har en PowerBook 5300 som jeg har dratt med meg og koblet til prosjektorer (litt show det). Kjører system 8.5, har også fått til trådløst nettverk på denne. (men må inrømme at denne maskinen er ...treig så det er nå bare unntaksvis den blir tatt ibruk..)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav Zoot » ons 23.04.2008 13:36

jeg har en 14" iBook G4 som har 1.42 GHz PPC i seg og 512 MB ram. Jeg bruker den til litt spilling og internett bruk og slikt :-)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav torgrim » ons 23.04.2008 13:43

Fiskepudding skrev:Har en PowerBook 5300 som jeg har dratt med meg og koblet til prosjektorer (litt show det).


PowerBook 5300!! Er nesten utrolig at noen av de enda lever...
Er vel ikke akkurat Apples høydepunkt de maskinene der *grøss*

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav Fiskepudding » ons 23.04.2008 13:52

torgrim skrev:PowerBook 5300!! Er nesten utrolig at noen av de enda lever...
Er vel ikke akkurat Apples høydepunkt de maskinene der *grøss*

Ser den figurerer i de fleste lister over verste Apple produkter. Men fungerer gjør den og har imponerende 2,5timer batterilevetid (orginalt batteri!)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav njadve » ons 23.04.2008 19:23

Jeg bruker min 1,5 Ghz G4 12" PowerBook til alt jeg har behov for. Den tar opp TV-sendinger i DVD-kvalitet, jeg bruker den til fotoredigering i Lightroom, og da er det snakk om store tunge RAW-filer. Synes den fungerer ypperlig jeg. Eneste jeg har å utsette på den er at den støyer en del når jeg bruker den stasjonært. Sånn som nå står den lukket med ekstern skjerm, tastatur, mus, lyd, eksterne disker osv og viftene ligger ca 7000 rpm. Men det er riktignok kun med ekstern skjerm, og jeg har nok en del programmer liggende og kjøre, sånn som nå har jeg hele Office 08 pakken kjørende, iTunes, GraphSketcher, Photoshop, Lightroom, Mail, Safari, QS osv.

Godt fornøyd jeg. Kunne faktisk ikke tenkt meg en MacBook istedenfor. Jeg har ikke sansen for Apples nye maskiner. Skulle jeg byttet måtte det definitivt bli MacBook Pro. 13,3" er verken fugl eller fisk. Ikke er den spesielt kraftig, ikke er den liten og ikke er den stor. Nei, takke seg til 12"...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav larsggu » ons 23.04.2008 21:25

Man kan f.eks. modifisere og/eller oppgradere den? Gode informasjonskilder er xlr8yourmac.com, macupgrades.co.uk, fastmac.com etc. Anbefaler også å sjekke ut http://www.aqua-mac.com for noen heftive PowerMac mods. Den lave dollarkursen gjør disse oppgraderingene relativt rimelige om dagen. Jeg har p.t.:

PowerMac Quicksilver 2001
Dual 1,4 G4 @ 1,33 (blir litt i overkant varm) fra fastmac.com
1,5 GB 133mhz CL2 Kingston SDRAM
2x40 GB interndisker funnet i et par kasserte Dell kontormaskiner
Radeon 9800 Pro 128MB Mac-edition fra eBay
ESI Juli@ lydkort
400 watt Fortron/Source ATX PC strømforsyning (bedrer kjøling av cpu betraktelig)
ATX-til-PowerMac-adapter fra macnetzteil.de
Noctua NF-S12 120mm casefan
Samt litt omdirigering av luft og viftestyring for maks kjøling og minimal støy.

Kombinert med 20" Apple Cinema Diaplay fungerer som desktop-maskin hjemme her. Brukes til alt fra Reason4 og Logic8 til film, spilling og hjemmekontor. Disk-ytelsen er kanskje den største flaskehalsen nå, men håper jeg kommer over noen nyere disker etterhvert. (Evt. investere i et S-ATA-kort.)

:-P

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav sungame » tor 24.04.2008 15:27

njadve skrev:Jeg bruker min 1,5 Ghz G4 12" PowerBook til alt jeg har behov for. Den tar opp TV-sendinger i DVD-kvalitet, jeg bruker den til fotoredigering i Lightroom, og da er det snakk om store tunge RAW-filer. Synes den fungerer ypperlig jeg.


Det hjelper nok godt med de 0,5 ekstra Ghzene du har i forhold til meg, kan jeg tenke meg...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav jaskat » tor 24.04.2008 17:09

Hmm... spørs ka du har.. har du tower så har man jo endløse muligheter..

vis man har laptop/iMac under 1Ghz så e det litt mindre bruks områder.. siden dagens java, flash er litt tunge for en 1Ghz maskin :-/

man kan jo oppgradere RAM og Hard disk for og få størst mulig flaske hals..
medlem i 192 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav Truls Waage » tor 24.04.2008 17:17

Jeg bruker min iMac G4 (700Mhz) til fil -og webserver.

Tidligere brukte jeg en Powermac G4, men nå er den ikke lenger i bruk. Har tenkt å oppgradere den hvis jeg kommer over noe billig.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav njadve » tor 24.04.2008 17:41

sungame skrev:
njadve skrev:Jeg bruker min 1,5 Ghz G4 12" PowerBook til alt jeg har behov for. Den tar opp TV-sendinger i DVD-kvalitet, jeg bruker den til fotoredigering i Lightroom, og da er det snakk om store tunge RAW-filer. Synes den fungerer ypperlig jeg.


Det hjelper nok godt med de 0,5 ekstra Ghzene du har i forhold til meg, kan jeg tenke meg...


Ja, det kan nok tenkes. Det er bare såvidt det går med DVD-opptak, men bortsett fra det så synes jeg den fungerer ypperlig! Det er jo uansett en knallmaskin på alle måter...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav Olep092 » søn 01.06.2008 0:14

Noen som har en Power Mac G3 de vil selge? ta kontakt!
medlem i 190 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav conflict » tor 12.06.2008 23:31

Jeg skal fortelle dere det jeg. Man kan bruke den til å rive ut innmaten og bygge inn en Windows PC inne i den!:D Det skal jeg gjøre:) Følg arbeidslogg på http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=967435 :)

-Emil
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav djxfade » tor 12.06.2008 23:40

iMac G4 - 15", 700 Mhz G4.

Oppgradert:
1024 MB Ram,
200 GB Harddisk
DVD+-DL-RW
AirPort

Funker som bare det den :), går som en klokke. Har hacket inn Leopard på den, og kjører utrolig bra(!!!!) etter 10.5.3 patchen!! Imponert, rett og slett.

:)

Denne bruker jeg som min hoved stasjonære maskin. Ellers bruker jeg MacBook når ting virkelig trenger CPU kraft.

iMac'en bruker jeg til alle slags daglige ting, skriver dokumenter, redigerer bilder, surfer på nettet, filserver, spilling!! (WarCraft III, JKII, og andre eldre Mac Spill), ser på film, brenner cd, dvd, og alt mulig annet :)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Hva kan man bruke en G4/G3 til?

Innleggav Frants » fre 13.06.2008 11:11

Av og til dukker det opp noen produkter der alt er "riktig", dvs produktet fremstår som så mye bedre enn konkurrentene, samtidig som neste generasjon av samme produkt fra samme produsent ofte blir et antiklimaks. Og produktet har en levetid mye lenger enn produsenten hadde tenkt seg. Det er jo typisk når noen bilmodeller får kultstatus, når man sverger til en 20 år gammel NAD-forsterker eller når man foretrekker sin gamle Ambassadør-snelle framfor en ny fra DAM.

Apple har hatt noen slike produkter. System 7 er et eksempel. For de som husker overgangen fra System 6 var det mer oppstandelse og lovprising den gangen enn det var fra System 9 til OSX. Men hvem fikk noe særlig forhold til System 8? Av tidligere produkter kan vel kanskje LC-maskinene også nevnes (første produkt der Apple forsøkte å putte mest mulig kraft inn i en lav-kost maskin).

G4-prosessoren er nettopp et slikt produkt. Den var (etter datidens målestokk) rå og brukte relativt lite strøm (som ga bærbare prosessorkraft tett opp mot highend-maskinene). Og Apple hadde akkurat fått svingt seg opp med godt design som gav produktspekteret lang levetid. Og prosessoren er tydeligvis enkel å lage bakoverkombatible produkter til. Både PowerBookene, iBookene og PowerMacene og ikke minst iMacene (Lampemodellen - fremdeles kanskje den fineste etter min mening!) med G4-prosessor har derfor fått mye lengre levetid enn det Apple antakelig trodde, mens G5 blir en parentes på veien over til Intel.

Og denne tråden tyder vel på at en del av oss kommer fortsatt til å bruke G4-maskiner en stund fremover ...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]