Powermac G5: Irriterende, ujevn viftelyd

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Powermac G5: Irriterende, ujevn viftelyd

Innleggav supah » man 13.11.2006 18:42

Jeg plages av en irriterende lyd fra noe jeg antar er viftene. De bråker ikke, men de går ujevnt og da i stedet for en jevn 'summing', lager de en hakkete viftelyd eller hvordan jeg skal forklare det. Er det et tegn på at noe bør skiftes ut eller hva? :S Vet ikke om det har noe å si at jeg har satt i et nytt skjermkort som har egen vifte. Det originale kortet hadde ikke vifte. Jeg leste noe om at powersupplyen var dårlig på noen G5'er, men vet ikke om dette er et typisk tegn på det.

Takker for all hjelp. Holder ikke ut den evige, hakkete summingen! (Ja, jeg er kanskje litt *vel* pirkete, hehe.)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav mgaston » man 13.11.2006 20:11

Har det samme problemet... Viftene går veldig ujevnt, og hos meg bråker de til tider også... Utrolig irriterende >:-o

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav trondtheone » man 13.11.2006 20:19

Går viftene i full power, nesten som et jetfly? Eller er det små "datalyder"? Hvis lydene kommer fra bak maskinen, så bør du sjekke ut PowerSupply´en.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav supah » man 13.11.2006 21:57

trondtheone skrev:Går viftene i full power, nesten som et jetfly? Eller er det små "datalyder"? Hvis lydene kommer fra bak maskinen, så bør du sjekke ut PowerSupply´en.


Nei, viftene har veldig lav hastighet. Det er bare det at summingen fra viftene ikke er jevn, men hakkete, som om den går opp og ned. Jeg hører forsåvidt lyden forfra, så da er det vel ikke power supplyen. Burde viftene sjekkes/skiftes ut kanskje?
medlem i 244 måneder
 

Innleggav MacWack » tir 12.06.2007 23:07

Kjipe greier det der.. Sliter sjøl med en G5 2.7 som maser som et lokomotiv!

Utrolig irriterende (for ikke å si invalidiserende), da den står i et lydstudio, og overdøver alt når vi skal høre på opptak/ spille inn i samme rom!!! Det er flere ulike vifteulyder, og spesielt en av dem tar helt av. Maskina er propp full av RAM (6Mb), og programmer/ operativsystem og musikk ligger på to ulike harddisker.

Er det ingen ting å gjøre med dette?? Bytte vifter, eller skru ned viftehastigheten o.l? Like før vi går tilbake til PC, altså!!!!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Mac n00b » tir 12.06.2007 23:10

Hybelkaniner i vifta pleier gjerne å resultere i slike lyder... Jeg rensa vifta i min stasjonære, og vifta støyet adskillig mindre.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav datagutten » tir 12.06.2007 23:13

Prøv å finn ut hvilken vifte som bråker. Se at den er ren for støv, og sitter godt fast i kabinettet (Vibrerer ikke).

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav rebop » tir 12.06.2007 23:18

1: Sørg for at maskina ikke er belastet av programvare som henger eller ikke er i bruk (stikkord: aktivitetsmonitor under verktøy i finder)

2: blås ren viftene for støv, lokaliser viften som bråker ved å stoppe de med fingrene et kort øyeblikk. kan være et tips å smøre viftene med crc el, men det er ofte bare en kortvarig løsning. En må ikke smøre med crc mens viften står montert i maskina.

3: Evt bytt viftene. Dette er nok det beste alternativet. Sørg for å få inn en vifte som skubber ut like mye luft, men en som bråker mindre. F.eks. en balansert en. Papstvifter hos microplex.no er mitt tips for å skaffe gode vifter som bråker lite. Om en har mulighet til å velge størrelsen på viftene så bråker store vifter mindre enn små. det er ofte de bittesmå viftene som lager den irriterende lyden. Kabinettvifter er ofte 80x80 store.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 12.06.2007 23:51

Hva slags innstillinger har du i Systemvalg -> Strømsparing -> Valg? Prøv å sette prosessorhastigheten til Høyeste (eller laveste). Power Mac G5-maskinenes vifter blåser veldig ujevnt når prosessorhastigheten står satt til automatisk.

Andre alternativer.
- Kjøpe støydempende skap som du kan putte maskinen inn i
- Selge maskinen og kjøpe Mac Pro (langt mer stillegående, selv ved høy load)
- Ringe Apple og klage? (man kommer neppe så langt ved å prøve dette men..)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav trondtheone » ons 13.06.2007 0:11

Jeg har vært igjennom lignende lyder selv på min G5 DP 2 Ghz. Surfet lenge på Discussions på Apple.com. Fant mange som hadde det samme problemet. Mine lyder ble enda verre når jeg beveget musen rundt på desktop´en. Spesielt når den kom ned i Docken. (datastøy)

Som nevnt tidligere

1: Systemvalg- prøve de forskjellige Energy Saver valgene. High, Auto og low

2: Se om det er støv inni maskinen

3: TA en titt her http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86523

4: Anbefaler å prøve CHUD Tools. Du er på jakt etter NAP. Det funket supert for meg. Min G5 blir brukt i hjemmestudio sammenheng og nå er ALT stille som natta her. (nice)
Download CHUD her http://developer.apple.com/tools/download/
(den i midten)

Etter du har innstallert, så går du inn i System Valg. Nå skal du ha fått opp et nytt valg "Processor" Prøv med "ALLOW NAP" Du kan ha NAP på en eller begge processorene. Husker ikke i detalj hva NAP står for, men det har med stødig vifte fart (rpm) å gjøre. Noen sier at maskinen kan bli for varm. Ikke nok lufting. Det har ikke skjedd med min maskin under heavy arbeid. Hvis du vil så er det bare å skru av NAP, så er maskinen tilbake til vanlig drift.

Verdt et forsøk.

Funket som sakt veldig bra hos meg. Ta en titt på Apple Discussions
.
Lykke til

edit: Her er litt om CHUD og NAP. Bør kanskje leses før du setter igang
http://www.xlr8yourmac.com/G5/G5_noise_tips.html

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav MacWack » ons 13.06.2007 9:25

Tusind tak alle sammen for utfyllende og utrolig kjappe svar!! :)

Ingen gode råd skal forbli uprøvd, og jeg skal poste en oppdatering så snart problemene er fiksa!

Genialt folkens!!! :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav supah » ons 13.06.2007 22:22

Jeg fiksa en såkalt passiv cooler på skjermkortet mitt, og det er som natt og dag!! G5'en er helt syyykt stillegående uten den støyende vifta som var på før. Anbefaler virkelig å få tak i en veldig stillegående vifte/passiv cooler på skjermkortet. De som følger med standard er åpenbart håpløse. Før brukte jeg å ha på musikk for å ikke høre lyden fra maskina, nå er det vanskelig å si om maskina er slått på og jeg bare nyyyter stillheten!
medlem i 244 måneder
 

Innleggav MacWack » ons 27.06.2007 1:21

Skremte ut litt støv med trykkluft på boks, satte prosessorhastigheten til høyeste, og vips; tyst som en østers!!

Tusen takk for hjelpa alle sammen!

Alletiders! ;)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Powermac G5: Irriterende, ujevn viftelyd

Innleggav NamKeng » tir 23.12.2008 18:28

Apple.com skrev:For some first generation Power Mac G5 dual 1.8GHz or 2GHz computers whose serial numbers are between XX322XXXXXX and XX406XXXXXX, replacing the power supply may reduce—but not eliminate—the acoustic noise levels. If you have one of these computers, an Apple Authorized Service Provider can determine whether your power supply is eligible for replacement.


Er det for sent nå? eller kan jeg kontakt dem

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]