For mørk utskrift

Diskusjon rundt Apples Power Mac

For mørk utskrift

Innleggav krovoll » man 13.11.2006 21:19

Hva kan ha skjedd når jeg nå konstant får en halv til en blender for mørk utskrift fra G5 til min r800 ?
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Jon » man 13.11.2006 22:04

Du bør spesifisere litt mer hva slags utstyr det er. Hva slags produsent står bak r800 feks?

Har du kalibrert skjerm og skriver?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav krovoll » man 13.11.2006 22:40

Jeg har en Epson r800 på en G5 med (ikke noe intel sjit her nei) dual PPC 2.0 og apple cinema 20.

Det er fra Iphoto at min bilder blir konsekvent en tanke for mørke, f.eks:
http://www.krovoll.net/images/NEW/tjonnpiken.jpg
her gror vannet til svart og skyggene blir mørkblå -- svart.

Jeg har prøvd å justere bildet feil (til altfor lyst) uten at det hjalp noe som helst.

Kalibrert skjerm og skriver -- var det nødvendig med apple flatskjerm da?
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Jon » man 13.11.2006 22:46

<disclaimer> Er ingen ekspert på emnet, og det finnes nok andre her på forumet som kan mye mer om dette enn jeg.</disclaimer>

Skal du ha best mulig resultat så er kalibrering nødvendig, men du får kikke litt på hva slags fargeprofiler iphoto bruker. Bruker det ikke selv, så vet ingenting om fargestyringa der. En annen sak som kan påvirke resultatet er om du lar maskinen eller skriveren konvertere fra RGB til CMYK (regner med at bildene dine er RGB).

Er du interessert i lære litt mer om dette, så kan du laste ned og lese dette kompendiumet. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav krovoll » tir 21.11.2006 10:15

Jon skrev:<disclaimer> Er ingen ekspert på emnet, og det finnes nok andre her på forumet som kan mye mer om dette enn jeg.</disclaimer>


Kan det ha noe med at jeg printer RAW direkte fra Iphoto ?

Jeg har prøvd å eksportere bildene fra Iphoto til et annet prog. - bildene er fremdeles litt mørke, men nå bare en 1/4 blender ...

Har du et godt print program å anbefale, så jeg kan få prøvd noe annet?
medlem i 233 måneder
 

Innleggav mr » tir 21.11.2006 10:36

Jobber du mye med raw og vil ha full kontroll på en måte iPhoto aldri vil kunne gi deg, så prøv Aperture, Lightroom, Fotostation eller tilsvarende. Søk på forumet, så får du opp mange tråder om emnet. Hvis du er så nøye på det at du legger merke til en halv blender, så er det dessuten essensielt at du hardware-kalibrerer skjermen. Til dette kan du bruke f.eks eye-one eller spyder. Også dette er det skrevet mye om i forumet.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: For mørk utskrift

Innleggav bohdi » fre 04.04.2008 23:17

Fann ein gammal tråd som dekkjer spørsmålet mitt - og gjenopplivar den likegodt!

Eg har bestilt, og motteke ein god del bilete som eg har framkalla ved å bestille bilete i iPhoto. Dei er printa i det store utland (Nederland for å vere nøyaktig), og kom i postkassa for nokre dagar sidan.

Var litt skuffa når eg såg kvaliteten, for alle bileta var litt mørke. Litt mørkare enn på skjermen på min iMac i alle fall. Og, spesielt i og med at alle var tekne med eit Nikon D70s i RAW/NEF format.

Har prøvd å lese litt i forum, og er ikkje stort klokare enn før eg byrja å lese. Men, kan det med at bileta vert mørke på fotopapiret ha noko med at eg har teke dei i RAW? Er det slik at eg må manuelt gjere korrektur på kvart einaste bilete, eller er det andre grunnar til den (for meg) tydelege forskjellen mellom slik eg ser bilete på skjermen (knallbra, og fine farger/lys) - og det endelege printa produktet - bestilt direkte gjennom iPhoto?

Ser fram til å verte opplyst... :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron