Power Mac G5 og OnyX-problemer

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Power Mac G5 og OnyX-problemer

Innleggav Xtaze » man 21.01.2008 9:30

Hei,
endelig kom det en oppdatering så OnyX fungerte på Leopard, jeg installerte og sjekka systemet med eneste gang.
Det kom opp en melding som ba meg starte opp fra OSX cd'en og installere systemet på nytt. Grunnet Ytelsen kunne forbedres.
Jeg satte igang med installeringen og langt ut i installeringen sto det: Installering mislyktes, Installer på nytt? Jeg satte den til å installere på nytt, men når jeg skulle velge harddisk var det ikke noe som kom opp. Jeg prøvde å starte opp uten cd, men da blir det bare blå skjerm og maskinen står bare å går (i flere timer).

Problemet er at maskinen ikke finner harddiskene, jeg har en disk på 160 Gb (orginal fra Apple) og en disk på 400 Gb som jeg normalt startet opp fra. Har prøvd harddiskene på forskjellige plasser og tatt de ut og inn, men finner dem ikke.

Har mye viktig på diskene så hadde vært krise om de skulle bli borte for godt.

- Noen som kan hjelpe meg med dette? Takker for alle svar=)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: PowerMac G5 - krise!!

Innleggav blaaswix » man 21.01.2008 14:41

Koble til en ekstern HD med firewire til maskinen og hold inne T under oppstart, da skal du kunne velge denne disken å installere OS'et på. Alternativt at du gjør dette på forhånd fra en annen maskin. Det er mitt beste forslag sålangt.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: PowerMac G5 - krise!!

Innleggav Dag M » man 21.01.2008 17:27

Mulig jeg spør dumt men skitt au!

Har du prøvd å reparere diskene/ rettigheter ved hjelp av diskverktøy når du kjører fra OS X cd? Hvis ikke prøv det.
Et alternativ er å starte maskinen i target modus Eple +T under oppstart som nevnt over. Hvis diskene ikke kommer opp kan du prøve å sjekke ved hjelp av programmet Data Rescue II (http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php)
Dette gjøres fra en annen mac med din mac i target modus
Dette er et program som krever lisens, men du kan sjekke om det virker helt gratis. Det har reddet meg flere gange ved kræsj.

Dag

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: PowerMac G5 - krise!!

Innleggav Xtaze » ons 23.01.2008 14:49

Takk for svar:)
Jeg får nå opp disken på 160 Gb etter reparering i diskvertøy, men om jeg prøver å reparere hoveddisken som jeg har alt på kommer det opp med rød skrifti loggen:
Feil nøkkelrekkefølge
Volumet disk 2 må repareres.
Feil: Verifisering eller repapasjon av filsystem mislyktes.
Jeg kan heldigvis starte opp på den lille disken, men hjelper ikke så mye...
har prøvd datarescue II, og den finner disken, men kan bare hente 5 mb derfra. Det blir litt problematisk når det er 200 gb jeg er nødt til å få over.
Fins det andre muligheter enn å betale 99$ for fullversjonen av Datarescue II?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: PowerMac G5 - krise!!

Innleggav Burrell » ons 23.01.2008 14:53

Data Rescue II er spesielt bra på å hente filer, ikke nødvendigvis til å reparere disker. Jeg ville kjørt DiscWarrior:

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]