Tvangsstart av G5

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Tvangsstart av G5

Innleggav krovoll » fre 01.02.2008 12:15

Jeg har en Power mac G5 bygd i 2004:
(G5/DP/512MB400/160/SD/FX5200/56K)
oppgradert ram til 2.5 og ekstra disk: Maxtor 250 gb
som jeg har tatt fram igjen etter lengre sykdom, skal reformatere diskene med OSX 10.5.

Den starter ikke. :-(

Har fått satt inn tech disken, men holder jeg inn D eller C ved oppstart, skjer ingenting, evt. at jeg får "we are hanging here".

Hvordan får jeg sparket igang denne maskina?

EDIT:
Etter å ha lest innleggene nedover her:
Jeg bytta til NEC superdrive for 1 år siden, en NEC ND-3550A (mfg okt. 2005)
er det noe "tull" med at den ikke er bootable -- må jeg skaffe meg en ny bootable superdrive? Ser en ny Pinoeer DVD 112 ligger på 250,- -- den må da boote?

EDIT3:
Takk for svar!
For hver gang jeg trekker ut støpslet i veggen, trykker jeg hardware reset inni maskina, er det lurt?

EDIT4:
Begge diskene er smekkfulle, kan det ha blitt en krasj i "bootsektor" ? Nå skal jeg iKKE ha noe av innholdet, kanskje skulle jeg tenke på en ny SATA bootdisk? Ser disse ligger på rundt en tusenlapp akkurat nå...
Sist endret av krovoll den fre 01.02.2008 18:48, endret 3 ganger.
medlem i 233 måneder
 

Re: Tvangsstart av G5

Innleggav Fiskepudding » fre 01.02.2008 12:43

Tror de aller fleste CD DVDer kan brukes (har iallefall ingen problemer med å starte noen av mine maskiner med alt fra Creative til merkeløse cd eller dvd spillere.
Det er en bryter inne i maskinen som resetter denne litt grundigerer enn du kalarer med shift+eple+p+r tastaturkombinasjonen (prøv den først)
Hjelper ikke noe av dette, forsøk plugge ut harddisker osv så du kan utelukke diskene og eventuelle PCI kort.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Tvangsstart av G5

Innleggav Edwi » fre 01.02.2008 13:43

Når det gjelder å resette parameter-ram (PRAM) med eple, alt,p og r, så resetter du bare en del av PRAM. Gjør heller følgene for å resette hele: 1. Ta ut strømkabelen 2. Ta ut det interne batteriet og sett det tilbake etter ca. 1 min.. Da skal du ha fått med deg alt.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Tvangsstart av G5

Innleggav krovoll » fre 01.02.2008 18:53

Edwi skrev:Når det gjelder å resette parameter-ram (PRAM) med eple, alt,p og r, så resetter du bare en del av PRAM. Gjør heller følgene for å resette hele: 1. Ta ut strømkabelen 2. Ta ut det interne batteriet og sett det tilbake etter ca. 1 min.. Da skal du ha fått med deg alt.


Batteriet ble tatt ut og lå ute et par timer.

DET ga meg nok tid til min kjære og få tenkt over saken -- da jeg tok ut boot cd n så jeg at jeg hele tida hadde brukt boot cd til en intel mac book pro :-(

Duverden så dum og liten jeg føler meg nå -- og nå er G5 100 iorden! alt OK!

Takk og takk, ta gjerne mitt råd om ALDRI rot "bort" cdene som maskina blir levert med, en dag så ...
medlem i 233 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]