Viftestøy på Powermac G5 Dual

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Viftestøy på Powermac G5 Dual

Innleggav bZerk » tir 05.02.2008 0:51

Har en Powermac G5 Dual 2 Ghz. med 10.5.1. Når den står stille eller blir pent brukt så er det minimalt med støy. Men det skal ikke så store sprella til før den girer seg opp noe skikkelig. Viftene øker radikalt i styrke, kanskje 20-30 sekunder før de roer seg igjen. Kan skje på noen internettsider også. Noen som vet hva dette kan komme av.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Viftestøy på Powermac G5 Dual

Innleggav konfigmaster » tir 05.02.2008 10:06

g5 utvikler mye varme. har du skjekket at det ikke er støv som tetter kjølinga. mener å huske det er veskekjøling på denne? har også lest/hørt noe om at det er en del fålk ute som har fått prosessorne sine oppbrent pga veske lekasje/fordampning i powermac.
medlem i 202 måneder
 

Re: Viftestøy på Powermac G5 Dual

Innleggav bZerk » tir 05.02.2008 10:14

Den har stått i et støvfritt miljø hele tiden og er helt fin innvendig. Ikke noe støv på vifter el.l. Jeg har dessuten blåst den ren med trykkluft for å være sikker. Jeg leste på Apple History at dette var den mest stillegående Powermacen. Noe som stemmer godt, men den får noen anfall innimellom. Det dukket vel egentlig opp etter installasjon av Leopard...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Viftestøy på Powermac G5 Dual

Innleggav konfigmaster » tir 05.02.2008 10:33

hvis den modellen du har vannkjøling å du har skjekket vann nivået å alt er ok der eller vanlig kjøling å alt er rent der. å har skjekket alle oppdateringer så må det vere noe som tapper prosessor kraft i osx av å til

edit: her er en link du kan titte litt på
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... D%26sa%3DN
medlem i 202 måneder
 

Re: Viftestøy på Powermac G5 Dual

Innleggav NamKeng » tir 23.12.2008 4:35

updte
[DELVIS LØST]
dro ut strømkontakten til den ene Drive Bay vifta, nå er den endelig stillere enn min MAcBook Pro. Kanskje jeg skal kjøpe en ny vifte til den.
----

bZerk skrev:Det dukket vel egentlig opp etter installasjon av Leopard...


sitter og irriterer meg over viftestøyen! installerte CHUD og deaktiverte NAP (ver det lurt?), så ser jeg du skrev etter Leopard, kanskje jeg bør degradere til Tiger :-(

men før jeg degraderer, er det HELT umulig og kontrollere viftene manuelt? slike impulser får den hele tiden, trenger ikke og ha opp noen programmer engang for at de skal komme.

Deilig jeg ble kvitt de der ekle pipelydene
viewtopic.php?f=148&t=140306

Fan Control Unit (FCU) controls the fans and pumps in the Power Mac G5 and regulates the speeds to run each fan...
...If the FCU does not receive an update from the operating system within two minutes, it begins to ramp up the speed of the fans to full speed.


begynner og tru Apple ikke har gjort noe god jobb med Leopard og FCU kontrollen

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere